تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
حذف هاشمی در رسانه‌ملی؛

مشی اعتدالی هاشمی به تاریکخانه نمی‌رود

مشی اعتدالی هاشمی به تاریکخانه نمی‌رود
رسانه‌ها نقش بسیارحساسی در رشد و تعامل یک جامعه دارند. از این رو کشورهای مختلف جهان فارغ از رسانه‌های خصوصی که از طریق آن اقدام به ترویج مرام و مسلک خاصی می‌شود در رسانه‌ملی خود تلاش می‌کنند یک فرهنگ، هویت و اندیشه واحد متکی بر منافع ملی را ترویج دهند.
کد خبر: ۷۴۱۲۵

رسانه‌ملی قاعدتا باید اخبار و رویدادهای ملی و وقایع تاریخی را منعکس کند. در این معنا که صدا و سیما در بخش‌های مختلف خود اعم از فیلم، مستند، خبر و... برنامه‌هایی را برای عموم جامعه تهیه ببینند که آن‌ها با دیدن آن برنامه‌ها برای دقایقی هم که شده به فکر فرو روند که چه تاریخ غنی، چه فرهنگ متفاوت و چه زمینه‌‌های مناسبی برای پیشرفت در کشور وجود دارد.

به طوری که تک تک شهروندان ایرانی و حتی ایرانیان خارج از کشور ترغیب شوند که در زمینه افزایش شکوه فرهنگی ایران به فعالیت بپردازند. با این وجود اما صدا و سیما کمترچنین برنامه‌هایی را تبیین می‌کند و کمتر تلاش دارد یک سیر فکری در مواردی مانند انقلاب اسلامی و اقدامات اشخاص و دولت‌های مختلف را به رشته تصویر درآورد.

البته صدا و سیما به خوبی در مورد آنچه خط و مشی خود می‌داند که صد البته فراملی است، اقدام می‌کند و گروهی خواص هم پای برنامه‌های تولیدی، خبری و تحلیلی این رسانه می‌نشینند اما مسئولین این رسانه لختی هم به فکر فرو نمی‌روند که برای سلایق و علایق گروه‌های دیگر جامعه چه باید انجام دهند.

در مجموع نیز رضایت کامل از اقدامات خود دارند و هیچ‌گاه حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که چرا بخشی از مردم که به نظر آنها بخشی کوچک و  ناآگاهند حتی حاضر نیستند با برنامه‌های این رسانه اوقات بگذرانند.

*مشت نمونه خروار

 روز گذشته سالروز مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود. فردی که بدون شک نیازی به توضیح در مورد جایگاه وی در انقلاب اسلامی و اثرگذاریش در وقایع ریز و درشت قبل و بعد از انقلاب نیست. اما در سالگرد امیرکبیر انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور فقید ایران، عضو خبرگان رهبری، فردی که برکرسی مجالس مختلف از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نشسته بود و مهمتر از همه شخصی که نقش بسزایی در قطعنامه 598 و پایان جنگ داشت؛ رسانه‌ملی هیچ مستندی، خبری و گزارشی از هاشمی رفسنجانی به صورت جزئی منتشر نمی‌کند. گویا نه خانی آمده است و نه خانی رفته است. نه هاشمی بوده و نه هاشمی رفته است و در ارتباط با او هیچ اقدامی نکردند. البته این احتمال وجود دارد که خبری کوتاه در مورد سالروز وفات آیت‌ا... منعکس کرده باشند اما پیداست که  برخی مدیران امروز رسانه‌ملی در گذشته هم چشمی برای دیدن هاشمی رفسنجانی و در زمان حیاتش نداشتند که در سالگرد وفات وی هم حاضر نشدند به این موضوع بپردازند.

 

* هاشمی می‌ماند

 هرچند هاشمی رفسنجانی دیگر در قید حیات نیست اما اقدام‌های مختلفی از او به یادگار مانده است. هاشمی آنقدراثر‌گذار بود که امروز بسیاری از خوبی‌ها و حتی بدی‌ها را به پای او می‌اندازند و معتقدند اگر فلان اقدام شده در زمان هاشمی آغاز شده و اگر فلان اقدام صورت نگرفته هاشمی نخواسته است. هاشمی ‌رفسنجانی تنها برگی از تاریخ انقلاب است و  مانند یک فردی که با فوت او همه چیز تمام شده نیست و آثار اقدامات او فعلا‌ها قابل بررسی است.

* تندروها علیه هاشمی در کنار مردم

مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال‌های آخر زندگی خود به صورت آشکار از مردم، جایگاه مردم و خواست آنها سخن می‌گفت. این تغییر رفتار در هاشمی رفسنجانی البته هزینه‌های زیادی برای او به ارمغان گذاشت. به طوری که بخشی از تندروها در اواخر عمر وی تلاش داشتند به گونه‌ای علیه او اقدام کنندکه وی نتواند از مسیری که برگزیده بود؛ جایگاهی برای خود ایجاد کند. این درحالی است که اگر چه هاشمی رفسنجانی بیشتر در اواخر عمرخود پیگیر خواسته‌های معنوی مردم بود اما هیچ‌گاه و حتی در زمانی که در اوج قدرت بود از مشی اعتدالی خود کوتاه نیامده بود و کوشید مکتبی اعتدالی را ایجاد کند چرا که اعتدال و آرامش را عامل اصلی پیشرفت کشور می‌دانست.

* در نهایت

 در نهایت به نظر می‌رسدکه مخالفان مشی اعتدالی هاشمی رفسنجانی با عدم توجه دادن مردم به تفکر، مرام و مسلک هاشمی قصد دارند او و روش اعتدالیش را به تاریکخانه تاریخ بفرستند. حال اینکه مکتبی که او ایجاد کرده است امروزه حتی در میان مخالفان دیروزش هوادارانی دارد و بسیاری هم در مسیری که او گام برداشته، تلاش می‌کنند تا  موجب رشد و تعالی کشور شوند. حال باید دید‌ دهه‌ای بعد که تندروهای امروز مسیر عوض کرده‌اند از هاشمی خواهند گفت یا نه!

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز