تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
نگاهی به شرایط پر ازدحام وسایل حمل و نقل عمومی

اتوبوس‌های فرسوده و هوای آلوده

اتوبوس‌های فرسوده و هوای آلوده
اگر شما هم در پایتخت زندگی کرده و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده باشید، حتما با وضعیت غیرطبیعی حمل مسافر به ویژه در ساعات خاصی از روز که مربوط به رفتن به محل کار و برگشتِ شمار بالایی از شهروندان استان تهران و البرز می‌شود، مواجه شده‌اید.
کد خبر: ۷۴۱۴۲

به گزارش معاصر، ازدحامی که در نوع خود به جنگ اعصاب و روان هم بدل شده و حتی روزانه شاهد درگیری شهروندان با یکدیگر در این وسایل هستیم. درگیری‌هایی که دلیلش همین نبود جا برای سوار شدن یا تنه زدن و هل دادن‌ها خلاصه می‌شود. البته ممکن است در طول سفرهای فشرده خود در این وسایل شاهد ضعف شهروندان هم بوده باشید؛ کسانی که تحت فشار زیاد از حال می‌روند.

از طرف دیگر، به محض آلوده شدن هوا یکی از مهم‌ترین دلایلی که توسط مدیران شهری درخصوص علل و دلایل این آلودگی مطرح می‌شود، همین وسایل حمل و نقل عمومی هستند؛ اتوبوس‌های فرسوده‌ای که در کنار موتورسیکلت‌ها، نقش قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارند.

اما بعد از سفر مدیران شهری در شورای شهر فعلی به چین و وعده افزایش همکاری و تعامل با آن‌ها وعده‌هایی هم در خصوص افزایش اتوبوس‌ها داده و گفته شد که اتوبوس‌های چینی در راه تهران هستند و در آخرین خبر، مهدی علیزاده، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت که در سفر اخیرشان به چین قرارداد تأمین مالی خرید ۲۰۰۰ اتوبوس را منعقد کرده و به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده این قرارداد نهایی شود و از سال آینده، اتوبوس‌ها وارد ناوگان شهر تهران شوند.

 

این اتوبوس‌ها هنوز نیامده وعده‌های دیگری که به آلودگی هوای تهران هم ارتباط پیدا می‌کرد، داده شد که در بهمن ماه یعنی ماه آینده اتوبوس‌های برقی وارد تهران می‌شوند و البته منظور از این اتوبوس‌ها، دو دستگاه اتوبوس بود. این خبر را محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دومین نشست «شهرگفت» با محوریت حمل و نقل، ایراد کرد. البته گفته شده که این دو دستگاه از چین برای نمونه وارد می‌شوند و پس از آن قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

در این میان و پیش از آنکه همه واردات اتوبوس از چین عملی شوند، یک مسئول نه در بخش دولتی که در اتحادیه‌های مردم نهاد صنوف گفته است که طی قراردادی که یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی داشته‌اند، قرار است از اسفند ماه، 500 دستگاه مینی‌بوس وارداتی به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری افزوده شود و بعد از تعطیلات عید نوروز هم واردات میدل‌باس‌ها و اتوبوس‌ها اجرایی می‌شود.

این خبر که توسط سهیل میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف مسافربری تهران اعلام شده است، از دو نظر قابل توجه و اهمیت است. اول اینکه اهمیت به بخش خصوصی و تامین امکانات و تسهیلات برای آن‌ها و نیز تلاش برای برداشتن مشکلات از جلوی پای آن‌ها تا چه حد می‌تواند در توسعه و تسریع بهبود حال و هوای شهر کمک کند و از سوی دیگر وقتی این مینی‌بوس‌ها و بعدتر اتوبوس‌ها به سرویس حمل ونقل عمومی شهر تهران اضافه شوند، بدون شک از بار ترافیکی وسایل حمل و نقل عمومی که تحت نظارت شهرداری تهران هستند کاسته خواهد شد.

گاهی در میان همه وعده‌های عملی نشده مدیران رسمی و دولتی اتحادیه‌های صنوف خود تصمیم می‌گیرند که به همراه اعضایشان دست به کار شده و تا حد امکان و با توجه به شرایط موجود به عنوان نهادهای مردمی گرهی از مشکلات همشهری‌هایشان باز کنند. و این بار اتحادیه صنف مسافربری تفاهم‌نامه‌ای با یکی از خودروسازی‌های مطرح نوشته که بر اساس آن، 500 دستگاه مینی‌بوس 15 نفره به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری اضافه شود.

رئیس اتحادیه این صنف به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران، گفته: ‌برای راننده‌ها بدون دلال‌بازی و ثبت‌نام، مستقیم به دست راننده‌ها برسد که 50 درصد آن را نقدی و 50 درصد دیگر را به‌صورت اقساطی و در قالب اقساط سه ساله پرداخت کنند و ماشین هم به نام آن‌ها زده می‌شود و به این ترتیب گوشه‌ای از مشکلات راننده‌ها و اعضای صنف به این طریق حل می‌شود و این کاری بود که توانستیم برای اعضا کنیم و تا قبل از اسفند هم ثبت‌نامشان شروع می‌شود.

سهیل میرمهدی همچنین توضیح داده که «برای میدل باس و اتوبوس شهری و بین شهری هم رایزنی‌هایی مثل مینی‌بوس داریم که در شرایطی که هنوز در تهران هیچ ارگان و شرکتی این وسایل را ندارد، خود اتحادیه مستقیما رایزنی‌ها را انجام داده و موافقت را گرفتیم که بعد از تعطیلات عید هم اتوبوس و هم میدل‌باس شهری و هم بیابانی به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شود.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری، ضمن تایید اینکه این مینی‌بوس‌ها بر نوسازی ناوگان هم تاثیر دارد، افزوده: این برای اولین‌بار است که یک صنف ماشین‌های اتوبوس و مینی‌بوس را برای حمل و نقل عمومی شهروندان وارد کرده و اتحادیه صنف مسافربری این کار را کرده.

این 500 دستگاه مینی بوس از اسفند ماه شروع به فعالیت می‌کنند و میرمهدی امیدوار است که اتحادیه صنف او توانسته باشد هم برای مردم و هم رانندگان کاری کرده باشد.

گفتنی است خطوط این دستگاه‌های جدید به منظور جا به جایی پرسنل کارخانجات و اداره‌‌ها و ارگان‌هاست و مدارس را هم شامل می‌شود.

این ماشین‌ها هم اکنون در بندر هستند و تا هفته‌ دیگر به نمایشگاه و محل اتحادیه منتقل می‌شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز