تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
در همایش زنان متخصص صنعت نفت عنوان شد:

ضرورت زمینه سازی برای حضور بانوان نفتی در رده های بالای مدیریتی

خدیجه گودرزی افزود: هر چند زنان در جامعه اسلامی بسیار مترقی تر از جوامع غربی هستند و به لحاظ آموزه های دینی کرامت دارند اما این دغدغه همچنان وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۱۴۹

به گزارش معاصر، خدیجه گودرزی در همایش زنان متخصص صنعت نفت که صبح امروز (چهارشنبه؛ 20 دی ماه) در سالن همایش های کوشک برگزار شد، دلیل این گردهمایی را پرداختن به موضوع شکل گیری شبکه راهبردی زنان متخصص صنعت نفت خواند و گفت: این شبکه در راستای زمینه سازی تاثیرگذاری هر چه بیشتر زنان توانمند صنعت نفت در رده های گوناگون تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور و از طریق توسعه ارتباطات و ارتقای مهارت های مدیریتی و تخصصی شکل گرفته است.

وی افزود: ما بانوانی که انتخاب کردیم در صحنه اجتماع حضور داشته باشیم و از توانمندهای در کنار نقش خود در خانواده استفاده کنیم، همیشه این دغدغه را داشته ایم که شاید آن طور که باید و شاید در جایگاه هایی که باید قرار نگرفتیم.
 
گودرزی با اشاره با دیدار سال گذشته مقام معظم رهبری با بانوان، اظهار کرد: در این دیدار به موضوع حضور کمرنگ خانم ها در عرصه های مدیریتی و سیاستگذاری جامعه اشاره شد که رهبری برای آن از لفظ "عیب" استفاده کردند که به نظر این موضع بسیار قابل تامل است.   

وی افزود: هر چند زنان در جامعه اسلامی بسیار مترقی تر از جوامع غربی هستند و به لحاظ آموزه های دینی کرامت دارند اما این دغدغه همچنان وجود دارد؛ نتیجه اینکه امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران با بررسی های لازم و شناسایی موانع و با تشکیل شبکه راهبردی زنان در حال تلاش برای رفع این موانع است.  

به گفته گودرزی، با بررسی ها انجام شده، برخی از موانع شناسایی شد تا بتوانیم با ایفای نقش اصلی و متعهدانه خود مبتنی بر  شایسته سالاری به حق خود برسیم.

مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل شرکت ملی نفت عدم وجود سیاست های پشتیبانی و تسهیل گری را هم از عواملی برشمرد که باعث می شود بسیاری از بانوان توانمند و اثرگذار از چرخه تعالی و اثرگذاری سازمانی حذف شوند. توجه این موضوع بر همگان مشخص است که در اولویت بندی نقش ها و مسئولیت ها معمولا زنان نقش خانواده و مادری را انتخاب می کنند و از نقش اجتماعی خود کوتاه می آیند و اینها به دلیل عدم وجود سیاست های پشتیبانی و تسهیل گری است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که فرصت های زنان برای کسب مهارت، تجربه اندوزی، رشد و بالندگی در یک کلام کسب آمادگی برای حضور در سطوح بالای هرم مدیریتی کشور بسبار اندک است.

گودرزی با بیان اینکه شایستگی زنان برای حضور در جایگاه های تخصصی مدیریتی با استاندارهای بسیار سختگیرانه تری نسبت به مردان مبنا قرار می گیرد، اظهار کرد: اگر مردان در جایگاه مدیریتی دچار خطا و اشتباه شوند این موضوع در سیستم پذیرفته و حل می شود و زمینه ای برای رشد و کسب تجربه قلمداد می شود اما با یک اشتباه، زنان کارت قرمز می گیرند و همین یک اشتباه می تواند سبب حذف سایر زنان از مسیر جذب شود.

وی ادامه داد: طراحی فرآیندها و فضاهای آموزشی، علمی و حرفه ای نیز به گونه ای است که حقوق اولیه و نیازهای مبنتی بر جنسیت در آن دیده نشده از این رو باید با هدف ایجاد فرصت برابر، فضاها به گونه ای طراحی شود که زنان هم دیده شوند.

حجت الاسلام محسن اداوی در همایش زنان متخصص صنعت نفت که صبح امروز (چهارشنبه؛ 20 دی ماه) به همت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت در سالن همایش های کوشک برگزار شد، گفت: نقش زنان در جامعه یک نقش استردادی یا طفیلی نیست بلکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روان جامعه و خانواده دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سخنان استاد مطهری در کتاب انسان کامل، گفت: بعضی از انسان ها آن طور که باید به همه جنبه های وجودی خود نمی پردازند و در نتیجه حالتی که برای درون آنها اتفاق می افتد شبیه به شخصیت های کاریکاتوری است.گاهی ما در یک نقش آن چنان قرو می رویم که همه دنیای ما را در بر می گیرد و از سایر نقش ها غلفت می کنیم.

اداوی با اشاره به تقسیم بندی نقش زنان و مردان در اسلام به دو بخش جنسیتی و غیرجنسیتی، توضیح داد: همه ما چه مرد، چه زن، انسانیم. اما برخی نقش ها جنسیتی است که مربوط به مسائل خانواده و همسر است اما برخی دیگر جنسیت پذیر نیستند؛ اینکه چقدر در جامعه موثر باشیم و برای ارتقا جامعه تلاش کنیم و ... در این دسته قرار می گیرد.

وی با یادآوری بیانات علامه جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال، اظهار کرد: وجود انسان، وجودی جنسیت ناپذیر است که دارای هدف برای رسیدن کمال است. آنچه انسان را انسان و به کمال نائل می کند، به زن بودن یا مرد بودن ارتباطی ندارد.

به گفته مشاور فرهنگی مدیرعامل شرکت ملی نفت، از آنجا که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند، اگر بخواهیم به واسطه ملاحظات نادرست نقش زنان را در جامعه منکر شویم نیمی از توان جامعه را از دست داده ایم.

اداوی با اشاره تاریخی به نقش زنان در اسلام و تشیع، تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) مصداقی زنی است که بین نقش های مختلفی که برعهده داشتند هماهنگی کامل ایجاد کرده بودند. در مورد ایشان می بینیم که چطور به نحو احسن در خانواده و جامعه به نقش خود عمل می کردند و هنگامی هم که بحث ولایت را در خطر می دیدند در اجتماع با قاطعیت وارد می شدند.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود که زن در پس پرده باشد و نقش های صرفا خانوادگی اجرا کند حضرت زینب (س) نیز در واقعه کربلا و بعد از آن نباید به روشنگری می پرداخت. پس می بینیم که ایفای نقش اجتماعی نه تنها منافاتی با طی کردن مسیر کمال ندارد بلکه جزیی از این مسیر است.

اداوی با اشاره به نقش اثرگذار زنان در مجموعه صنعت نفت نیز گفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همواره تاکید می کند که یکی از اولویت های فرهنگی مجموعه نفت باید تاکید بر خانواده ها و بانوان باشد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بر روی خانواده ها اثرگذار باشیم و آرامش را در خانواده های نفتی ایجاد کنیم به طور قطع بازدهی آن به شرکت ملی نفت ایران برمی گردد.  

اداوی با اشاره به سختی فعالیت در مناطق عملیاتی صنعت نفت و دوری خانواده از کارکنان اقماری، اظهار کرد: چه بانوانی که به عنوان پرسنل نفت و چه آنهایی که به عنوان حامیان کارکنان نفت در حال انجام وظیفه هستند باید بدانند که نقش آنها بسیار محوری و کلیدی است چرا که زنان استعداد و توانایی در ایجاد تعادل بین کار و خانواده را دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز