تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
چالش «بهشت» و «جام‌جم» جدی شد!

تعریف و تمجیدهای اول سال زاکانی و جبلی سرنوشت خوبی در پایان سال نداشت

تعریف و تمجیدهای اول سال زاکانی و جبلی سرنوشت خوبی در پایان سال نداشت
روابط برخی اصولگرایان در قدرت تیره شده است. روابطی که در برهه‌های انتخاباتی رنگ و بوی دیگری به‌خود می‌گیرد.
کد خبر: ۷۴۱۸۸
تعریف و تمجیدهای اول سال زاکانی و جبلی سرنوشت خوبی در پایان سال نداشت

به گزارش معاصر به نقل از روزنامه آرمان ملی ،  انتقادات از صداوسیما در هفته‌های اخیر افزایش داشته است که ناشی از عملکرد این سازمان است اما وقتی زاکانی از صداوسیما انتقاد می‌کند، شرایط فرق دارد، چرا که صداوسیما بارها برنامه‌های تبلیغی برای صداوسیما ساخت و پخش کرد و از سوی دیگر شهرداری هم در تحسین صداوسیما کم نگذاشت.

*سرنوشت  تشکرهای اول سال

30 اردیبهشت سال‌جاری بود که رئیس صداوسیما در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران اظهار کرد: «از شهرداری تهران و تلاشی که همکارانمان در این مجموعه در جایگاه مهم‌ترین مرجع اداره کلانشهر تهران برای ساماندهی معضلات شهری متحمل می‌شوند، تشکر می‌کنم.» پیمان جبلی با اشاره به همراهی رسانه‌ملی و شهرداری تهران یادآور شد: «ما مشکلات مشابهی داریم؛ اما هر دو سازمان در رفع مشکلات پیش‌رو به افقی روشن و آینده‌ای معطوف به تحول و تغییر امیدواریم و تحول رکن و رویکرد مهم ما در برنامه‌ریزی‌ها و عملکردهاست.» رئیس سازمان صداوسیما لزوم توجه به مخاطب را وجه مشترک دیگر دانست و با تأکید بر لزوم طراحی دقیق و هوشمندانه پیوست رسانه‌ای لازم برای اقدامات انجام‌شده و اهداف محقق‌شده در همه عرصه‌ها متذکر شد: «سیاق ما در رسانه‌ملی گسترش امید و ایجاد زمینه اعتماد به‌ توانمندی‌های داخلی است و برای تعامل بهتر، معتقدیم باید به پیوست رسانه‌ای در همه حوزه‌های پیشرفت و سازندگی در کشور اهمیت بدهیم تا اتفاقات خوبی که در اثر تلاش دستگاه‌های مختلف رخ می‌دهد، به نمایش بگذاریم و تلاش‌ها و اقدامات مثبت شهرداری تهران هم در همین منظومه جای می‌گیرد.» پس ازآن زاکانی در جایگاه شهردار تهران حضور مخاطب و شهروند را وجه مشترک هر دو سازمان دانست و گفت: «ممکن است برخی انتقادها به شهرداری شود اما می‌دانیم که رسانه‌ملی نماینده افکارعمومی و موظف به نقد عملکرد دستگاه‌هاست.»

 

*درگیری لفظی آخر سال

اما آنچه در انتهای سال گذشت با تعریف و تمجید ابتدای سال همخوانی نداشت، چنانکه 20 دیماه شهردار تهران در حاشیه حیاط دولت با خبرنگار صداوسیما درگیری لفظی داشت و «علیرضا زاکانی» خطاب به این خبرنگار بیان داشت: «این سازمان هیچ‌وقت به مسئولیتش در قبال پایتخت عمل نکرده است. من تا الان سکوت کردم. در صداوسیما نگاه غلطی حاکم است و واقعا متاسفم. راجع به چیز‌های خوب شهر صحبت کنید!» او همچنین در واکنش به نظر این خبرنگار که گفت: «صداوسیما هم مظلوم است.»، اظهارکرد: «نه اصلا مظلوم نیست.» یک روز بعد مجری صداوسیما به زاکانی گفت: «شما به کدامیک از وظایف خودتون به‌عنوان شهردار در قبال مردم مظلوم تهران عمل کردید؟» ماجرا به اینجا ختم نشد و رسانه شهرداری هم نوشت: «واقعیت این است که ماجرا فراتر از پوشش اخبار مدیریت شهری است. چه بسا مدیران رسانه‌ملی در پاسخ، فهرستی از برنامه‌های مرتبط با شهرداری داشته باشند و بخواهند به رخ بکشند. اما نه‌تنها در این بخش، نقص‌هایی واضح وجود ‌‌دارد بلکه رسانه‌ملی در پوشش عملکرد دولت نیز دچار لکنت است. رسانه‌ملی هنوز نگاه دقیقی به آرایش جنگی جدید دشمن ندارد. دشمن امروز در این هجمه بی‌رحمانه فقط و فقط ذهن مخاطب را نشانه گرفته است. دقیقا با چه هدفی؟ هدف اصلی دو خط بیشتر نیست. اول اینکه راه طی شده این ملت به سیاهی گذشته است و دوم اینکه آینده‌ای جز تلخی ‌پیش روی مردم نیست. دشمن اگر بتواند این دو هدف را محقق کند یک ملت را می‌تواند زمین‌گیر کند و ملتی که از گذشته خود پشیمان و از آینده خود ناامید باشد با تلنگری شکست می‌خورد. هرچند دشمن تا امروز در تحقق این هدف ناکام بوده است اما همچنان این اهداف را با سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی و تعمیم ناروا و البته دروغ‌های بزرگ و شاخدار دنبال می‌کند.»

*انتقاد خصوصی‌سازی به صداوسیما

انتقادات به صداوسیما محدود به شهردار نمی‌شود. روز پنجشنبه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی که چالش‌های زیادی برای خصوصی شدن سرخابی‌ها پشت‌سر گذاشت در یک استوری در صفحه شخصی خود به صداوسیما اعتراض کرد. حسین قربانزاده با استناد به بخشنامه جدید و عجیب صداوسیما که پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا را در پلتفرم‌ها و فضای مجازی ممنوع کرده به سیاست دوگانه صداوسیما اعتراض کرده است. در استوری قربانزاده آمده است: «چه جوری حق پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا رو از AFC خریدید؟َ برای خارجی‌ها قانون دارید ولی برای داخلی‌ها نه؟! پخش بازی هنگ‌کنگ و فلسطین قیمت داره ولی دربی سرخابی‌ها رایگانه؟!» گفتنی است زارعی، مدیرکل صدور مجوز ساترا درباره ماجرای نامه‌نگاری با مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی به تسنیم گفت: «این اتفاق جدیدی نیست و روالی بوده که از قبل هم اتفاق می‌افتاد. یعنی در جریان بازی‌های جام‌جهانی، آسیایی و پارالمپیک هم این نامه‌نگاری انجام می‌شد. هر وقت سازمان صداوسیما پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را خریداری می‌کند ما اعلام می‌کنیم این‌ها در انحصار سازمان صداوسیماست و اگر رسانه‌ای تمایل به پخش زنده دارد طبق قانون از طریق معاونت فضای‌مجازی صداوسیما و آی‌پی‌تی‌وی‌های طرف قرارداد یا هماهنگی با ساتر‌ا برای دریافت آ‌ی فریم شبکه‌های سیما می‌تواند درخواست پخش زنده کند.»

انتقاد رسانه شورای امنیت به صداوسیما

چند شب پیش برمک بیات، از سردبیران معاونت سیاسی رسانه‌ملی در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت تا درباره موانع و مشکلات خبررسانی در مورد انفجار تروریستی کرمان توضیح بدهد با صراحتی کم‌سابقه گفت: «اولین بار هست که این مطلب را می‌گویم و حتما هزینه‌هایی هم در پی خواهد داشت اما در مساله حادثه تروریستی کرمان به طور مشخص معاون امنیتی وزارت کشور(دبیر شورای امنیت کشور) تماس گرفت و انتقاد کرد که چرا صداوسیما در خصوص انفجار کرمان اطلاع‌رسانی می‌کند. آن‌ها معتقد بودند صداوسیما در خصوص پوشش خبری این واقعه تلخ باید سکوت کند تا وزارت کشور بررسی کند و بعد جمع‌بندی به مردم اطلاع‌رسانی شود در حالی‌که شبکه خبر در اطلاع‌رسانی و بحران‌ها وظیفه دارد ابعاد وقایع را به دور از بزرگنمایی و کوچک‌نمایی و بر اساس آنچه اتفاق افتاده برای مردم توضیح دهد و اطلاع‌رسانی کند تا زمانی‌که وضعیت عادی شود.» پس از آن نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «سخنان صریح و انتقادی یکی از مدیران حوزه خبر صداوسیما درباره مشکلات اطلاع‌رسانی در خلال وقایع تروریستی کرمان در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، واقعیت تلخ بی‌برنامگی رسانه‌ای و اغتشاش اطلاع‌رسانی در مواقع بحران را یکبار دیگر به یاد همگان آورد و ضرورت اصلاح این رویه خطرناک و ضد امنیتی را مجددا گوشزد کرد. بزرگ‌ترین آفتی که اغتشاش در سیاست رسانه‌ای ایجاد می‌کند، القای پیام نامطلوب است حتی اگر خبرهای واقعی هم مخابره شود. آفت اغتشاش رسانه‌ای با درخواست از رسانه‌ها برای توقف انتشار خبر رفع نمی‌شود بلکه با تهیه یک دستورالعمل کارآمد، علمی و مبتنی بر تجارب جهانی در مخابره خبر و انتقال پیام و اطلاع‌رسانی سریع و صحیح مراجع ذیربط و پاسخگویی آنها به افکار عمومی درمان می‌شود. فقدان چنین همگرایی رسانه‌ای را در مناقشه جام‌جم با شاک، به خوبی می‌توان شاهد بود. در چنین شرایطی، حتی اگر تلفن‌‌های مسئولان شاک هم نبود و صداوسیما می‌خواست آزادانه به وظیفه خود عمل کند باز هم نمی‌توانستیم مطمئن باشیم که آنتن این رسانه عملکرد حرفه‌ای داشته باشد. کارنامه حرفه‌ای صداوسیما در برخی از رخدادهای ملی گویای این است که این رسانه نیز نتوانسته بین خبر و پیام، هماهنگی و تناسب درستی برقرار کند. افول مرجعیت خبری صداوسیما نزد مردم که چندی پیش در نظرسنجی یک نهاد پژوهشی خود را نشان داد به خوبی گواه ضعف‌‌های حرفه‌ای این رسانه است. »

*انتقاد صداوسیمایی از صداوسیما!

جالب اینجاست که صداوسیمایی‌ها هم از صداوسیما انتقاد می‌کنند. ایرج محمدی، تهیه‌کننده سریال‌هایی چون «خانه پدری»، «بزنگاه»، «خانه به دوش» و «دردسرهای عظیم» در بخشی از اظهارات خود در این برنامه گفت: برنامه‌سازی در تلویزیون قاعده دارد، قبل‌تر مدیران صداوسیما به تهیه‌کننده‌ها اعتماد داشتند و طرح موضوع می‌کردند و تهیه‌کننده هم بر اساس موضوعات و پیشنهادات، طراحی و اجرا می‌کرد. اما الان می‌خواهند به تهیه‌کننده بگویند این را بساز! وی افزود: من با چهل سال سابقه کار تازه باید خودم را برای مدیران صداوسیما اثبات کنم! خب ترجیح می‌دهم با تلویزیون کار نکنم.

 

 
 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز