تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
با تعمیر چاه ۱۰۰ پازنان در شرکت نفت و گاز آغاجاری:

جلوگیری از کاهش تولید ۷۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طی 6 ماه امسال

علی همراه‌پور، رئیس مهندسی بهره‌برداری این شرکت گفت: نصب نشدن این شیر به ایجاد مشکلاتی همچون تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیر با دکل حفاری، خارج‌ شدن چاه از مدار تولید منجر می‌شد.
کد خبر: ۷۴۲۰۷

به گزارش معاصر، علی همراه‌پور، رئیس مهندسی بهره‌برداری این شرکت گفت: چاه گازی ۱۰۰ از سازند آسماری میدان پازنان است که به‌دلیل نصب نشدن شیر تزریق مواد ضدخوردگی همواره مستعد خوردگی رشته تکمیلی بوده که با تلاش کارشناسان شرکت آغاجاری و همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شیر تزریق مواد ضدخوردگی بدون حضور دکل حفاری روی آن نصب شد.

وی افزود: نصب نشدن این شیر به ایجاد مشکلاتی همچون تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیر با دکل حفاری، خارج‌ شدن چاه از مدار تولید، کاهش خوراک تأسیسات گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ به مقدار روزانه ۴۰ میلیون فوت‌مکعب و محقق نشدن تعهدات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منجر می‌شد.

رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت آغاجاری گفت: در همین راستا به‌منظور جلوگیری از خوردگی رشته تکمیلی و محافظت از آن، اقدام‌های درون‌چاهی در چند مرحله با دقت و حساسیت بالا انجام شد که سرانجام این اقدام‌ها به خارج‌سازی دامی (استفاده از ابزاری به جای شیر ایمنی در درون چاه گازی) از درون جایگاه شیر تزریق (SPM) و جلوگیری از کاهش تولید ۷ هزار و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طی ۶ ماه امسال منجر شد.

همراه‌پور تصریح کرد: راندن حلقه تا شیر ایمنی درون‌چاهی، خارج‌سازی شیر ایمنی، نصب پلاگ در دریچه کشویی رشته تکمیلی، خارج‌سازی دامی  از SPM، نصب شیر تزریق در SPM و خارج‌سازی پلاگ نصب‌شده درون جایگاه SSD از مهم‌ترین مراحل انجام این عملیات درون‌چاهی است که پس از پایان این عملیات تزریق ماده ضدخوردگی به درون چاه آغاز و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز