تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

تهدید جنبش «ریشه کن کردن فساد» به تعطیلی تأسیسات نفت و گاز لیبی

معترضان تهدید کردند که فعالیت تأسیسات مجتمع «ملیته» را که سرمایه‌گذاری مشترک شرکت ملی نفت لیبی (NOC) و انی ایتالیاست، متوقف می‌کنند.
کد خبر: ۷۴۲۱۵

به گزارش معاصر به نقل از رویترز، شماری از معترضان لیبیایی متشکل از گروهی موسوم به «جنبش ریشه‌کن کردن فساد» طی بیانیه‌ای ویدیویی و اولتیماتوم ۷۲ ساعته روز پنجشنبه (۲۱ دی‌ماه) تهدید کردند که دو تأسیسات نفت و گاز در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی را تعطیل خواهند کرد، اما پس از آن سخنگوی این گروه روز جمعه (۲۲ دی‌ماه) اعلام کرد معترضان مهلت مذاکره با میانجیگران را ۲۴ ساعت تمدید کرده‌اند.

معترضان تهدید کردند که فعالیت تأسیسات مجتمع «ملیته» را که سرمایه‌گذاری مشترک شرکت ملی نفت لیبی (NOC) و انی ایتالیاست، متوقف می‌کنند.

هرگونه توقف در فعالیت تأسیسات یادشده، عرضه گاز از خط لوله گازی «گرین‌استریم لیبی» به ایتالیا را مختل می‌کند.

معترضان خواستار برکناری فرهت بنگدارا، ریاست شرکت ملی نفت لیبی به‌دلیل آنچه آنها «تخطی در حد جرم و جنایت» نامیده‌اند، هستند، آنها همچنین خواستار ممانعت بنگدارا از امضای هرگونه قرارداد نفت و گاز شدند.

 ایجاد فرصت شغلی برای جوانان در مناطق نزدیک به تأسیسات نفتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست از دیگر خواسته‌های معترضان به‌شمار می‌آید.

سالم محمد، سخنگوی گروه لیبیایی «جنبش ریشه‌کن کردن فساد» به رویترز گفت: اگر مقام‌ها نفتی به خواسته‌های ما پاسخ ندهند، این جنبش ممکن است به نافرمانی مدنی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه آنها تصمیم گرفته‌اند مهلت را برای ادامه مذاکرات با گروه میانجی ۶ نفره تمدید کنند، افزود: در جریان مذاکرات بر سر خواسته‌های ما  به جز برکناری بنگدارا اتفاق‌نظر وجود داشت.

سخنگوی گروه لیبیایی «جنبش ریشه‌کن کردن فساد» ادامه داد: اگر با توافق بر سر همه خواسته‌هایمان، به‌ویژه برکناری بنگدارا و لغو همه تصمیم‌های او به ما بازنگردند، بعدازظهر شنبه (۲۳ دی‌ماه) فعالیت مجتمع گازی «ملیته» و پالایشگاه نفت زاویه را متوقف می‌کنیم.

صنعت نفت لیبی که منبع اصلی درآمد این کشور به‌شمار می‌آید از زمان سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، بارها هدف اعتراض‌های سیاسی محلی و گسترده‌تر بوده است.

گروه‌های محلی و ملی بزرگ‌تر به‌طور یکسان به‌دنبال سهم بیشتری از درآمدهای دولتی و تحولات سیاسی بوده‌اند.

گروه معترضان هشدار داده‌اند که فعالیت پالایشگاه نفت «زاویه» متعلق به شرکت ملی نفت لیبی در غرب طرابلس با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت را متوقف می‌کنند. این پالایشگاه نفت خام میدان «شراره» با ظرفیت برداشت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را فرآوری می‌کند.

شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته در میدان «شراره» حالت فوق‌العاده اعلام کرد. این میدان هفته گذشته از سوی معترضان منطقه فزان در جنوب کشور بسته شد تا خواسته‌های خود را برای خدمات مطلوب‌تر مطرح کنند.

شرکت ملی نفت لیبی همچنین اعلام کرده بود که توقف فعالیت تأسیسات در میدان «شراره» عرضه نفت خام به پایانه زاویه را متوقف کرد.

این شرکت همچنین هفته گذشته اعلام کرده بود بنگدارا با رهبران منطقه «فزان» برای مذاکره درباره حالت فوق‌العاده دیدار و گفت‌گو کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز