تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶

بلغارستان به دنبال جایگزینی نفت روسیه

داده‌های بازرگانان و گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان می‌دهد بلغارستان در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی واردات نفت خام روسیه را با محموله‌های نفتی از قزاقستان، عراق و تونس جایگزین می‌کند.
کد خبر: ۷۴۲۱۶

به گزارش معاصر به نقل از رویترز، داده‌های بازرگانان و گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان می‌دهد بلغارستان در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی واردات نفت خام روسیه را با محموله‌های نفتی از قزاقستان، عراق و تونس جایگزین می‌کند.

بلغارستان از تحریم اتحادیه اروپا معاف است، به‌طوری که به این کشور اجازه داده شده است خرید نفت روسیه از طریق دریا را در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد اما این کشور فروش فرآورده‌های نفتی تولید شده از فرآوری نفت خام روسیه را از ماه ژانویه محدود کرده است، به‌طوری که این موضوع باعث می‌شود تولید در پالایشگاه بورگاس که خوراکش را از روسیه دریافت می‌کند، متوقف کند.

بلغارستان تصمیم گرفته است واردات نفت خام روسیه را از ماه مارس به‌طور کامل متوقف کند.

این کشور اروپایی نفت خام روسیه را برای تأمین خوراک پالایشگاه «بورگاس» با ظرفیت پالایش روزانه ۱۹۰ هزار بشکه می‌خرد که از سوی شرکت لوک اویل روسیه اداره می‌شود.

بلغارستان با خرید روزانه بیش از ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از روسیه، چهارمین خریدار بزرگ نفت این کشور از طریق دریا در سال ۲۰۲۳ بوده است.

در ماه ژانویه قرار نیست هیچ محموله نفتی از روسیه به بندر «بورگاس» منتقل شود. از آنجا که لوک‌اویل دیگر قادر به تأمین نفت اورال برای پالایشگاه بورگاس نیست، مجبور خواهد بود از محموله‌های نفتی دیگر فروشندگان نفت استفاده کند که این موضوع هزینه‌های این مجموعه صنعتی را افزایش می‌دهد.

سودآوری پالایشگاه «بورگاس» نیز تحت تأثیر مالیات ۶۰ درصدی وضع‌شده از سوی دولت بلغارستان بر سود پالایشگاه است.

بر اساس داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن، بورگاس برای ماه ژانویه تاکنون قرار است دو محموله ۷۰ هزار تنی نفت خام «کبکو» (KEBCO) قزاقستان، یک محموله ۷۶ هزار تنی نفت سبک بصره عراق، یک محموله ۵۰ هزار تنی سی‌پی‌سی بلند و ۳۳ هزار تن نفت از تونس دریافت کند.

بازرگانان گفتند نفت خام نوع «کبکو» قزاقستان که با کیفیتی مشابه نفت نوع «اورال» روسیه صادر می‌شود، محتمل‌ترین جایگزین برای نفت خام روسیه در بلغارستان است.

آنان افزودند که عرضه نفت خام نوع «کبکو» محدود است و قیمت آن به‌طور قابل توجهی بالاتر از «اورال» است.

به گفته بازرگانان، «بورگاس» برای فرآوری نفت اورال طراحی شده و اکنون تنها می‌تواند با انواع نفت خام ترش که در اتحادیه اروپا دشوار و گران است، کار کند.

یکی از بازرگانان نفت گفت: بازار بشکه‌های نفت ترش در اروپا به‌دلیل در دسترس نبودن نفت اورال و اقلیم کردستان عراق با محدودیت روبه‌روست.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از بهار سال گذشته میلادی متوقف شده است.

شرکت لوک‌اویل روسیه اعلام کرده است که در حال بازنگری راهبرد خود درباره دارایی‌هایش در بلغارستان و بررسی فروش آنهاست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز