تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
بر اساس نظرسنجی موسسه پلاتس:

افزایش تولید اوپک‌ پلاس به ۱۳۰ هزار بشکه‌ در دسامبر ۲۰۲۳

تازه‌ترین‌ترین نظرسنجی مؤسسه پلاتس نشان داد تولید نفت خام اوپک و اوپک‌پلاس در پی افزایش تولید عراق و تولیدکنندگان بزرگ آفریقایی عضو این ائتلاف، در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش روزانه ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید.
کد خبر: ۷۴۲۶۳

به گزارش معاصر، تازه‌ترین‌ترین نظرسنجی مؤسسه پلاتس از مسئولان صنعت نفت، تحلیلگران، بازرگانان، اطلاعات کشتیرانی، داده‌های ماهواره‌ای و ذخیره‌سازی‌ها نشان داد تولید نفت خام ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در پی افزایش تولید عراق و تولیدکنندگان بزرگ آفریقایی عضو این ائتلاف، در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش روزانه ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس در ماه دسامبر با وجود تلاش‌ اعضا برای مقابله با چشم‌انداز ضعیف بازار رخ داد، این در حالی است که با کاهش تولید مجموع روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس که از یکم ژانویه امسال به مدت سه ماه آغاز می‌شود، عرضه اوپک‌پلاس کاهش خواهد یافت.

بر اساس این نظرسنجی، ۱۳ عضو اوپک‌پلاس در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ روزانه ۲۷ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه نفت تولید کردند که این رقم نسبت به ماه پیش از آن (نوامبر) ۱۶۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. ۱۰ متحد غیراوپک در دوره مورد بررسی در حالی (دسامبر ۲۰۲۳) روزانه ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه نفت تولید کردند که نسبت به ماه نوامبر پارسال، ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، عربستان همچنان تولید خود را در پایین‌ترین حد از زمان شیوع ویروس کرونا حفظ کرده و در دسامبر پارسال روزانه ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه تولید کرد، در حالی که روسیه تولید خود را روی رقم روزانه ۹ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه ثابت نگه داشته است، هر دو کشور اکنون زیر سهمیه تولید خود بر اساس تازه‌ترین توافق اوپک‌پلاس نفت عرضه می‌کنند.

تولید نفت عراق در پی افزایش تولید نفت منطقه کردنشین و مصرف بالای داخلی برای تولید برق، دسامبر پارسال روزانه ۶۰ هزار بشکه افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، عراق در ماه دسامبر پارسال روزانه ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت و بالاتر از سهمیه تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه‌ای خود عرضه کرده و بی‌توجهی همیشگی این کشور به سهمیه‌اش منجر به درخواست دیگر اعضا برای اجرای سهمیه‌های سختگیرانه شده است.

در همین حال، نیجریه دسامبر پارسال به‌دلیل افزایش صادرات و رفع مشکل پنج روزه پیش‌روی تولید در یکی از پروژه‌های شرکت فرانسوی توتال‌انرژی در بزرگ‌ترین تولیدکننده آفریقا (۲۷۵ هزار بشکه در روز)، تولید خود را با ۱۰۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز رساند که اندکی بالاتر از سهمیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تازه تعیین‌شده برای این عضو آفریقایی اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی است.

نیجریه افزون بر افزایش صادرات نفت خام خود در ماه دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۵ میلیون بشکه نفت خام به پالایشگاه تازه‌ساز دانگوته (Dangote) در نزدیکی لاگوس عرضه کرد.

بر اساس این نظرسنجی، تولید آنگولا در پی افزایش صادرات، در آخرین ماه میلادی سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای به یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

آنگولا از یکم ژانویه در پی اختلاف بر سر سهمیه‌بندی که سبب به تأخیر افتادن آخرین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در سال گذشته میلادی شد، تصمیم به کناره‌گیری از عضویت در این  سازمان از یکم ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز