تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
خبرگزاری رسمی دولتی کره شمالی

کره شمالی یک موشک هایپرسونیک آزمایش کرد

کره شمالی یک موشک هایپرسونیک آزمایش کرد
کره شمالی از آزمایش یک فروند موشک هایپرسونیک با سوخت جامد و برد متوسط خبر داد.
کد خبر: ۷۴۲۶۵

به گزارش معاصر، خبرگزاری رسمی دولتی کره شمالی از آزمایش یک فروند موشک هایپرسونیک با سوخت جامد و برد متوسط خبر داد.

بر این اساس، هدف از این پرتاب، آزمایش اطمینان پذیری موتورهای سوخت جامد، چند مرحله‌ای با رانش بالا و نیز آزمایش کلاهک کنترلی قابل رزمایش هایپرسونیک با برد متوسط است.

در پی این پرتاب، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن مراتب اعتراض خود را اعلام و این اقدام را به شدت محکوم کردند. اما این خبرگزاری تاکید کرد که پرتاب این موشک هیچ تهدید امنیتی علیه هیچ یک از کشورهای همسایه نیست.

ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از پرتاب این موشک، آن را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل دانست و اظهار کرد این اقدام تحریک آمیز پیونگ یانگ، پاسخی فراگیر و کوبنده خواهد داشت.

کره جنوبی اعلام کرد این موشک از ساحل شرقی پیونگ یانگ پرتاب شد و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد. وزارت دفاع ژاپن نیز تصریح کرد حداکثر ارتفاع پرواز این موشک ۵۰ کیلومتر بوده است.

موشک های هایپرسونیک معمولا حامل کلاهکی هستند که سرعت آن بیش از ۵ برابر سرعت صوت است یعنی حدود ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر سرعت دارد و معمولا در ارتفاع پایین پرتاب می شود.

این نخستین موشک بالستیک پرتاب شده توسط پیونگ یانگ در سال جاری است و پس از پرتاب آن، مقامات آمریکا و کره جنوبی و ژاپن، یک تماس تلفنی سه جانبه را برقرار و اقدامات تحریک آمیز کره شمالی را ریشه بی ثباتی در منطقه خواندند.

این پرتاب دقیقا در روزی صورت گرفت که هیئتی به ریاست وزیر خارجه کره شمالی، پیونگ یانگ را به مقصد مسکو ترک کرد.

پرتاب این موشک و سفر وزیر خارجه کره شمالی به روسیه، در بحبوحه افزایش چشمگیر تنش ها بین دو کره و در پی مجموعه پرتاب های موشکی بالستیک قاره پیما از سوی پیونگ یانگ و پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی این کشور به مدار زمین و نیز تعمیق روابط بین پیونگ یانگ و مسکو که باعث نگرانی واشنگتن و متحدانش شده، صورت گرفت.

این پرتاب در حالی صورت گرفت که هفته گذشته کیم جونگ اون رئیس کره شمالی، همسایه جنوبی اش را «دشمن اصلی» خواند و اظهار کرد که تمایلی برای پرهیز از جنگ با کره جنوبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد اگر کره جنوبی قصد استفاده از زور و اجبار و نیروی نظامی علیه کره شمالی را داشته باشد، حاکمیت و امنیت این کشور به خطر می افتد و چنین فرصتی در شرایطی فراهم می شود که ما برای نابودی سئول با استفاده از تمام ابزارها و نیروهای در دستمان، هیچ تاملی نخواهیم کرد.

کیم در حالی این اظهارات را بیان کرد که پیشتر در جریان آخرین نشست خود با سران حزب حاکم در سال گذشته، روابط بین دو کره را به عنوان دو کشور متخاصم توصیف و اظهار کرده بود هیچ دیدگاهی درباره صلح دوباره و اتحاد با کره جنوبی وجود ندارد.

چند روز پیش نیز کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی خطاب به فرماندهان نظامی کشورش گفت: باید قدرتمندترین ابزارها را برای نابودی آمریکا و کره جنوبی به کار گیریم.

پیش از آن نیز خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد این کشور قصد دارد برای ارتقای توان نظامی خود در سال آینده ۳ ماهواره تجسسی نظامی را به مدار زمین بفرستد و ساخت پهپادهای نظامی را نیز آغاز کند.

کیم جونگ اون همچنین به ارتش کشور دستور داد برای برقراری صلح و آرامش در تمام قلمروی کره جنوبی، از جمله با بمب‌های هسته‌ای در صورت لزوم در پاسخ به هر گونه حمله، آمادگی داشته باشند.

پیش از آن نیز رئیس کره شمالی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در صورت تحرکات هسته‌ای از سوی دشمن تردیدی در استفاده از حمله هسته‌ای به خود راه نخواهد داد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، به‌دلیل برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک خود، تحت تحریم‌های متعدد سازمان ملل قرار دارد، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت توسعه و گسترش موشک‌های بالستیک است. این تکنولوژی برای پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی پیونگ‌یانگ به مدار زمین به‌کار گرفته شد و برای آزمایش ده‌ها موشک بالستیک طی ۲۰ ماه گذشته استفاده شده است. آمریکا بارها هشدار داده است که پیونگ‌یانگ آماده انجام هفتمین آزمایش اتمی خود است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز