تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

فعالان اقلیمی به ساختار شکنی میزبان کاپ ۲۹ انتقاد کردند

ارزیابی ها نشان می‌دهد تولید سالانه گاز طبیعی آذربایجان احتمالاً از ۳۷ میلیارد مترمکعب در سال جاری به ۴۹ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۳۳ افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۷۴۳۰۱

به گزارش معاصر، به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، طبق گزارش تحلیلی سازمان غیردولتی بین‌المللی گلوبال ویتنس (Witness Global)، آذربایجان که میزبان مذاکرات اقلیمی سازمان ملل متحد در نوامبر سال ۲۰۲۴ است، قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را در یک دهه آینده یک‌سوم افزایش دهد.

این گزارش نشان می‌دهد میزبان کاپ ۲۹ تولید گاز سالانه خود را در حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب طی ۱۰ سال آینده افزایش خواهد داد که دوره‌ای حیاتی برای مقابله با تغییرات اقلیمی در نظر گرفته می‌شود.

آذربایجان صاحب یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی جهان به نام شاه‌دنیز در دریای خزر است. بر اساس داده‌های مؤسسه مشاوره‌ای ریستاد انرژی (Energy Rystad)، انتظار می‌رود این کشور طی ۱۰ سال آینده ۴۱۱ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان استخراج کند. این میزان استخراج گاز طبیعی به انتشار ۷۸۱ میلیون تن دی‌اکسیدکربن منجر می‌شود که بیش از دو برابر انتشار سالانه کربن در انگلستان است.

این ارقام بر اساس تجزیه‌وتحلیل تولید فعلی گاز آذربایجان، به اضافه ذخایر تأییدشده برای توسعه و ذخایری است که توسط شرکت‌های نفت و گاز ارزیابی شده، اما هنوز برنامه توسعه آنها تأیید نشده است. این ارزیابی نشان می‌دهد تولید سالانه گاز طبیعی آذربایجان احتمالاً از ۳۷ میلیارد مترمکعب در سال جاری به ۴۹ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۳۳ افزایش خواهد یافت.

البته این تجزیه‌وتحلیل محافظه‌کارانه است و شامل ذخایر گازی اثبات‌نشده نمی‌شود که می‌تواند در ۱۰ سال آینده توسعه یابد. همچنین تولید پیش‌بینی‌شده میعانات گازی آذربایجان را در نظر نمی‌گیرد.

دولت آذربایجان امیدوار است شکاف عرضه گاز روسیه به اروپا را پس از تنش اوکراین در دو سال پیش، پر کند. ماه گذشته میلادی، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت که این کشور با اطمینان به سمت هدف دو برابر کردن صادرات گاز خود به اروپا تا سال ۲۰۲۷ حرکت می‌کند. همچنین این کشور به کشورهای ترکیه و گرجستان گاز صادر خواهد کرد.

دولت علی‌اف هفته گذشته یکی از مدیران سابق شرکت دولتی نفت و گاز خود را به‌عنوان رئیس مذاکرات اقلیمی کاپ ۲۹ که قرار است ۱۱ تا ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۴ در باکو برگزار شود، منصوب کرد.

مختار بابایف در سال ۲۰۱۸ پس از ۲۶ سال فعالیت در شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان (سوکار) به‌عنوان وزیر محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان منصوب شد.

منتقدان این انتصاب، آن را با تعیین سلطان الجابر به ریاست کاپ ۲۸ در دوبی در سال ۲۰۲۳ مقایسه می‌کنند که وی هم‌زمان نقش خود را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) حفظ کرد.

دومینیک ایگلتون از فعالان ارشد در مؤوسسه ویتنس گلوبال (Witness Global) در این باره می‌گوید: در حالی‌ که به سمت فروپاشی اقلیمی پیش می‌رویم، اکنون از ما خواسته می‌شود آینده خود را به دست آذربایجان بسپاریم؛ کشوری نفتی که توسط شرکت‌های بزرگ نفتی حمایت می‌شود و به‌شدت تولید گاز آن در حال افزایش است. ما به سیاست‌گذاری در زمینه اقلیمی نیاز داریم که ازسوی رهبران اقلیمی اداره شود، نه کشورهایی که علاقه خاصی به نگه داشتن وابستگی جهان به نفت و گاز دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز