تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

4 هزار تاکسی در صف ثبت نام طرح تعویض مخازن فرسوده سی‌ ان‌ جی

رحمان سالاری گفت: از دو ماه پیش طرحی را برای تعویض مخازن خودروهای تاکسی فرسوده آغاز کردیم که بر اساس آن، مخازن خودروهایی که از طرف مراکز معاینه فنی ناایمن شناخته شوند، به‌صورت رایگان تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۳۳۹

به گزارش معاصر، سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۶ دی) در نشست تخصصی رؤسای انجمن صنفی صنعت سی‌ان‌جی کشور که با حضور اعضای این انجمن برگزار شد، گفت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تجهیز سی‌ان‌جی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد، ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در کشور را فراهم کرده است.

وی افزود: به‌طور میانگین روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در جایگاه‌های کشور توزیع می‌شود که این مقدار جایگزین توزیع روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر لزوم همکاری میان همه نهادهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی و تأمین بودجه لازم برای توسعه این صنعت گفت: باید تلاش کنیم کاستی‌های این صنعت برطرف شود. هم‌اکنون حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در کشور وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر با افزایش تعداد خودروهای گازسوز از این ظرفیت خالی به‌منظور افرایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها و کاهش ناترازی بنزین استفاده کنیم.

رحمان سالاری تأکید کرد: توزیع هر مترمکعب سی‌ان‌جی حدود یک دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کند که این موضوع افزون بر مزایای زیست محیطی، با احتساب ۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی روزانه، صرفه‌جویی بزرگی را در کشور به همراه خواهد داشت.

صنعت سی‌ان‌جی ایمن است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور ضوابط سختگیرانه سازمان استاندارد را پاس کردند و جزو معدود صنعت‌هایی هستیم که توانستیم ۹۰ درصد ضوابط سختگیرانه را اخذ کنیم، افزود: صنعت سی‌ان‌جی، صنعت ایمنی است و اگر بخواهیم حوادث را نیز در نظر بگیریم، تعداد حوادث صنعت سی‌ان‌جی بسیار محدود و مربوط به بخش خودرویی است که در این باره نیز طرح تعویض مخازن فرسوده خودروها را در حال اجرا داریم. افزون بر آن، نظارت‌های دقیق در حوزه رعایت استانداردهای ایمنی در جایگاه‌ها اعمال می‌شود.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح راهکارهای افزایش سهم‌ سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها بیان کرد: لازمه توسعه سی‌ان‌جی کاهش فاصله قیمتی بنزین و سی‌ان‌ج به‌منظور ایجاد انگیزه و افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز است و اگر این دو راهکار اجرایی نشود، به هر میزان که جایگاه جدید احداث شود، تغییری در مقدار توزیع و فروش ایجاد نخواهد شد.

تولید خودروهای گازسوز و تأمین منابع مالی توسعه صنعت سی‌ان‌جی

رحمان سالاری با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انرژی از سوی خودروسازان گفت: بر اساس این مصوبه خودروسازان باید ۳۰ درصد تولید خود را به خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز اختصاص دهند که در این زمینه خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده و این عدد متأسفانه کمتر از یک درصد است.

وی افزود: خودروسازان در حالی از اجرای مصوبه‌های بالادستی برای تولید خودروهای گازسوز خودداری می‌کنند که بر اساس مصوبه‌ها و مکاتباتی که با خودروسازان داشتیم، به ازای هر خودرو، ۵۰۰ دلار کمک‌هزینه نیز به خودروسازان پرداخت خواهیم کرد، اما باز هم استقبال و انگیزه لازم از سوی خودروساز وجود ندارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: بودجه موردنیاز اجرای مصوبه طرح تبدیل خودروهای عمومی نیز از دو سال گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین نشده است و هم‌اکنون مدیریت طرح سی‌ان‌جی حدود ۶۳ میلیون دلار بدهکار پیمانکاران اجرای این طرح است. این در حالی است که عملیات تبدیل خودروها ادامه دارد و حدود ۸ هزار نفر نیرو به‌صورت مستقیم در ۳۵۰ کارگاه تبدیل خودروها مشغول کار هستند. مصوبه تبدل خودروهای شخصی نیز ابلاغ شده است که اجرای آن نیز به تأمین منابع مالی نیاز دارد.

تبدیل ۳۱۰ هزار خودرو عمومی به گازسوز

رحمان سالاری از تبدیل حدود ۳۱۰ هزار خودرو در قالب این مصوبه خبر داد و گفت: حدود ۲۰ هزار خودرو نیز در صف وجود دارد که اگر نقدینگی تأمین شود، می‌توانیم ظرف دو سال مصوبه را به‌صورت کامل اجرایی کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌های تبدیل از جمله کارگاه، مخازن و کیت‌های نسل ۴ موجود است و اتحادیه سوخت‌های جایگزین و پیمانکاران ما اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و امیدواریم با تزریق منابع، این صنعت توسعه یابد.

افزایش کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در بودجه سال ۱۴۰۳

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از ارائه پیشنهادهایی به مجلس برای افزایش کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: وضع کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی و ظاهر جایگاه‌ها مناسب نیست و تلاش می‌کنیم با واقعی کردن کارمزد جایگاه‌داران وضع این صنعت را بهبود بخشیم. از سال ۹۲ قیمت یک تجهیز سی‌ان‌جی در کشور ۱۱ برابر شده است، این در حالی است که کارمزد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در این مدت تنها ۶ برابر رشد داشته و این امر نشان‌دهنده کوچک شدن سفره جایگاه‌های سی‌ان‌جی است.

رحمان سالاری اظهار کرد: پیشنهاد کارمزدی که از سوی مدیریت طرح سی‌ان‌جی به دولت مطرح می‌شود، پیشنهادی است که سود جایگاه‌ها را مدنظر قرار داده و این فاصله کارمزدی چند ساله را نیز جبران کند.

وی افزود: جایگاه‌های کم‌فروشی نیز داریم که تلاش می‌کنیم با ارائه راهکارهای مناسب، این‌ جایگاه‌ها ی در آستانه ورشکستگی را بدون آسیب به جایگاه‌های پروفروش نجات دهیم.

اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی سال آینده کلید می‌خورد

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره دلایل اجرا نشدن طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان پول بابت هوشمندسازی در حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، این در حالی است که هزینه موردنیاز اجرای این طرح بیش از ۳۰ برابر است، اما با همین مبلغ به‌دنبال آن هستیم که بخش اول طرح را بدون اضافه کردن هیچ‌گونه بار مالی جدید به جایگاه‌ها در سال جدید آغاز کنیم.

رحمان سالاری افزود: این طرح را در بخش فنی به اتمام رساندیم و مصوبات گرفته شده است و اگر در آینده منابع مالی تأمین شود، مراحل بعدی را نیز اجرایی خواهیم کرد.

ثبت‌نام ۴ هزار تاکسی برای طرح تعویض مخازن فرسوده

وی با قدردانی از تلاش‌های اتحادیه سوخت‌های جایگزین در بحث تأمین ایمنی خودروهای گازسوز از جمله معاینه فنی خودروها گفت: از دو ماه پیش طرحی را برای تعویض مخازن خودروهای تاکسی فرسوده آغاز کردیم که بر اساس آن، مخازن خودروهایی که از طرف مراکز معاینه فنی ناایمن شناخته شوند، به‌صورت رایگان تبدیل خواهد شد، البته منابع مالی موردنیاز این طرح تأمین نشده است، اما با توجه به لزوم افزایش ایمنی و فروش جایگاه‌ها، با هماهنگی و همکاری با پیمانکاران این طرح را آغاز کردیم.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: مشخصات حدود ۱۰ هزار خودرو تاکسی برای طرح تعویض مخازن تاکنون به این شرکت ارسال شده است که از این تعداد، حدود ۴ هزار خودرو در این طرح ثبت‌نام کرده و تعویض مخزن یک هزار دستگاه نیز انجام شده است و امیدواریم با تأمین بودجه، این طرح تکمیل شود.

لزوم جایگزینی ۱۰ میلیون خودروی سی‌ان‌جی تا سال ۱۴۱۰/ مصرف روزانه ۱۸۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تا ۶ سال آینده

اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور نیز در این نشست در سخنانی با مرور روند رشد و توسعه صنعت سی‌ان‌جی از سال ۸۱ تاکنون در کشور گفت: با رشد، تجربه و توانمندی که امروز در صنعت سی‌ان‌جی کشور وجود دارد، این صنعت یک صنعت وزین و بسیار قدرتمند است که توان جایگزینی یک‌چهارم از سوخت بنزین مصرفی فعلی کشور را دارد.

وی افزود: خدا را شاکریم که امروز این صنعت به دستاوردهای مهم و راهبردی خود در سال‌های گذشته دست یافته است، اما لازمه توسعه آن در آینده، تدوین سند راهبردی انرژی است تا بتوانیم در هشت سال آینده به ظرفیت واقعی و موردنیاز توزیع در جایگاه‌ها دست یابیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور تأکید کرد: طبق سند راهبردی تدوین‌شده صنعت سی‌ان‌جی در کشور، لازم است به‌منظور جلوگیری از ناترازی بنزین در کشور لازم است تا سال ۱۴۱۰، ۱۰ میلیون خودرو سی‌ان‌جی در کشور جایگزین شود. طبق برآوردها و با احتساب سالی ۱۰ درصد افزایش، تا ۶ سال آینده، مقدار مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۸۵ میلیون لیتر می‌رسد و امیدواریم با تبدیل حداقل سالی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو، این فاصله را کاهش دهیم و اگر این اتفاق نیفتد، در آینده ناچار به واردات حجم زیادی بنزین خواهیم شد، بنابراین توسعه این صنعت در آینده راهگشا است.

دادرس از تنظیم بیانیه‌ای در سه حوزه کارمزدها، اجرا نشدن مصوبات در حوزه سی‌ان‌جی و بسته‌های حمایتی کشورهای تولیدکننده گاز و مصرف‌کننده سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: این سند به‌عنوان سند مطالبه تمامی اعضا قرار گرفته و مقرر شده است که مفاد آن توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین از تأسیس هیئت امنای صنعت سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق با اتخاذ تصمیم‌های جمعی، راهکارهای لازم برای توسعه این صنعت را نهایی کنیم و دستاوردهای بزرگی را برای صنف و صنعت سی‌ان‌جی به‌دست بیاوریم.

در این نشست تخصصی وحید اصفهانیان، رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران نیز طی سخنانی با عنوان «خودروهای برقی و گازسوز، بایدها و نبایدها» زیرساخت‌های مورد نیاز کشور برای توسعه خودروهای هیبریدی و گازسوز را مورد بحث و بررسی قرار داد.

سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور نیز در این نشست طی سخنانی درباره بحث ناترازی انرژی گفت: لازم است یک اتاق هم‌فکری و هم‌اندیشی در این حوزه شکل بگیرد تا موانع و مشکلات احصا و راهکارهای عملیاتی ارائه شود تا بتوانیم سی‌ان‌جی را از این شرایط متوقف به سمت تعالی ببریم.

وی افزود: لازم است انرژی جدیدی به صنعت سی‌ان‌جی کشور تزریق شود، اگر ۲۰ درصد هم به ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی اضافه شود، معادل ۴ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین است که می‌تواند افزایش هم یابد.

در این جلسه همچنین تعدادی از رؤسای انجمن‌های صنفی استانی به بیان مشکلات منطقه‌ای و موانع و راهکارهای توسعه صنعت سی‌ان‌جی پرداختند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز