تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
ستاد انتخابات صداوسیما:

تعرفه هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده عدد بزرگی محسوب نمی‌شود

تعرفه هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده عدد بزرگی محسوب نمی‌شود
دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما گفت: اگر کسی بخواهد پیام خود را به مردم تهران که بالاترین قیمت را دارد برساند، چقدر باید هزینه کند؟ از این جهت، اعدادی که اعلام شده، قابل دفاع است ...
کد خبر: ۷۴۴۲۳

به گزارش معاصر، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با بیان اینکه هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه و برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است، گفت: امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزد‌های انتخاباتی قرار می‌دهیم.

«محمدصالح مفتاح» با اشاره به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماده ۷۴ و ۸۱، ضوابط استفاده از بستر‌های عمومی برای تبلیغات را مشخص کرده است. در آیین نامه همین قانون که در هیأت دولت به تصویب رسیده است، شرایط و ضوابط تعیین هزینه‌های تبلیغات تعیین شده و گفته شده که این مبالغ می‌تواند بر اساس هزینه تمام شده آن خدمت در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اضافه کرد: طبق قانون، تعیین هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی صدا و سیما، به هیات‌های استانی بررسی تبلیغات و هیات‌های اجرایی استانی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما درباره این موضوع پیشنهاداتی داشت که به هیات اجرایی مرکزی انتخابات هم ارائه کرد، اظهار داشت: ساز و کاری پیش‌بینی شده بود برای اینکه هم هزینه‌های بالایی گرفته نشود و هم امکان بهره‌مندی عموم افراد از این بستر فراهم شود. بخشی از این پیشنهادات مورد تایید قرار گرفت و مبنای قیمت‌گذاری شد.

مفتاح گفت: مبنای محاسبه هزینه‌های انتخاباتی «بزرگی و کوچکی یک حوزه انتخابیه»، «امکانات اجرایی مورد نیاز» و «میزان پوشش فرستنده‌هایی که شبکه‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهد» است.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما افزود: قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه تمام‌شده نیست و هزینه تمام‌شده عدد بسیار بزرگتری برای ماست. اما آنچه که ما به‌دنبال آن بودیم، این بود که یک بستر جدیدی برای تبلیغات ایجاد کنیم؛ چیزی که از قبل نبوده است. یعنی این ۲۰۰ کانال که پیش از این وجود نداشته و فقط مخصوص انتخابات ایجاد شده تا به نامزد‌ها کمک کنیم که بتوانند از این امکان عمومی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع قبلا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شده بود، اما امکان اجرایی نداشت. ما در این دوره تلاش کردیم امکان اجرایی را برای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فراهم کنیم. طبق بند ۳ این سیاست‌ها نامزد‌ها باید بتوانند بصورت عادلانه و برابر از فرصت‌های تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی بهره‌مند شوند.

مفتاح تأکید کرد: قیمت‌گذاری کسر کوچکی از هزینه‌هاست و قاعدتا اگر کسی بخواهد بداند که ارزش واقعی آنتن صداو سیما چقدر است، می‌توان آن را با قیمت تبلیغات تجاری مقایسه کرد. تبلیغات تجاری به صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌شود که عدد بسیار بزرگی است، ولی ما بستری را ایجاد کردیم که رقابت و مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداو سیما خاطرنشان کرد: در این قیمت‌گذاری، اولا اگر به قیمت معمول تبلیغات توجه کنیم، می‌بینیم که ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به هزینه‌هایی که انجام می‌شود، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. اگر بررسی کنید که برای چاپ پوستر و تولید محصولات رسانه‌ای چقدر هزینه می‌شود، می‌بینید که این عدد، عدد بزرگی نیست.

مفتاح در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به این قیمت‌گذاری، گفت: اگر کسی بخواهد پیام خود را به مردم تهران که بالاترین قیمت را دارد برساند، چقدر باید هزینه کند؟ از این جهت، اعدادی که اعلام شده، قابل دفاع است که اگر کسی قصد حضور دارد باید این اعداد را برآوُرد می‌کرد. این اعداد برای خیلی از افراد اعداد بالایی محسوب نمی‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: علاوه براین، عمده اعداد اعلام شده، در اکثر حوزه‌ها عدد‌های بسیار پایین‌تری است. یعنی متوسط قیمت‌ها بر روی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و اینطور نیست که برای کل کشور یکسان باشد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما تصریح کرد: ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه است. برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است. بیشترین تکرار مربوط به حوزه‌های انتخابیه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه برای افراد است تا بتوانند تبلیغات خود را انجام دهند.

مفتاح در پایان خاطرنشان کرد: اگر بر اساس اجازه قانون، مبنای هزینه را هزینه تمام شده قرار می‌دادیم، عدد بسیار بزرگتری می‌شد. ولی ما تلاش کردیم امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزد‌های انتخاباتی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز