تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۹
رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه

واریز مستقیم حقوق از خزانه، سد راه حقوق های نجومی

واریز مستقیم حقوق از خزانه، سد راه حقوق های نجومی
رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پیش از این روش پرداخت حقوق کارکنان دولت اینطور بود که ماهانه هر دستگاه دولتی بنا بر ردیف بودجه‌ای و اظهار خودش یک عدد کلی از خزانه دریافت می‌کرد که ممکن بود به پرداخت حقوق و پاداش های کلان منجر شود اما در سیستم واریز مستقیم از خزانه چتر نظارت کاملتر شده است.
کد خبر: ۷۴۴۴۲

به گزارش معاصر، به نقل از صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع" واریز مستقیم حقوق کارکنان دولت از خزانه" میزبان آقایان ترکی مدیرکل دفتر توسعه حکمرانی داده سازمان اداری و استخدامی و محسن چنارانی رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه بود.

مقدمه مجری: در گفتگوی ویژه خبری می‌خواهیم راجع به واریز مستقیم حقوق کارمندان دولت از حساب خزانه، ویژگی هاش، مزایاش و روش‌های قدیمی و آسیب شناسی روش‌های قدیمی صحبت کنیم.

سوال: آقای دکتر ترکی به ما بگویید که شکل جدیدی در سامانه یکپارچه نظام اداری یا همان سامانه سینا به چه صورتی است و چگونه تعریف شده است؟
ترکی: خدمت شما عرض کنم که خیلی خوشحال هستم که در این شب عزیز این خبر را خدمت ملت شریف می‌دهیم که یکی از سامانه‌های بسیار پیچیده، بزرگ و فرآیندی کشور که برای اولین بار است که بین سه دستگاه بزرگ، سازمان اداری و استخدامی شکل می‌گیرد و بین این سه دستگاه بحث تبادل اطلاعاتی را می‌گیرد
این یکی از آرزو‌های ما بود در دولت گذشته قدم‌هایی برای ساماندهی پرداخت به ذی نفع نهایی اتفاق افتاد.
در این دولت یک عزم جدی اتفاق افتاد برای تحقق این مهم، این سامانه پشتوانه اش قانون بودجه هزار و چهار صد و دو است.
ما در بند الف تبصره بیست حکمی را داریم که دستگاه‌های اجرایی را مکلف می‌کند که کلیه اطلاعات پرداخت حقوق و دستمزد شان باید از بستر یکپارچه نظام اداری استخدامی سینا، بعد از تایید سازمان برنامه از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی به ذی نفع انجام بشود. 

سوال: پس این برای همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی هست، تا الان چند دستگاه به کار خودشان انجام دادند و این ثبت اطلاعات را کردند، چه تعداد باقی مانده است؟
ترکی: در قسمت اول من به سوال اول حضرتعالی درست اگر بخواهم پاسخ بدهم، در مرحله اول ما دستگاه‌هایی را تحت پوشش قرار داریم که همین الان از مسیر خزانه داری کل کشور پرداخت به آن‌ها اتفاق می‌افتاد ولی در فرآیند جدیدی که خدمت شما عرض می‌کنم یک تفاوت اتفاق افتاده است و این تفاوت به این شکل هست، که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری بارگذاری می‌کنند و این اطلاعات در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گیرد و براساس سقف منابعی که در اختیار دارد و هزینه‌ای که دستگاه درخواست کرده است، برای پرداخت حقوق و دستمزد مورد بررسی قرار می‌گیرد، ما در این مرحله در سازمان برنامه و بودجه بالغ بر سیصد حساب کاربری داریم که در سازمان مدیریت استان‌ها و سازمان برنامه و بودجه اطلاعات را بررسی می‌کنند و بعد از تایید اطلاعات به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال می‌شود و پرداخت به ذی نفع نهایی اتفاق می‌افتد. در این فرآیند مهم‌ترین اتفاق، نظارت پیشینی سازمان برنامه است بر نحوه هزینه کرد و منابع و همچنین نقش سازمان اداری و استخدامی در بررسی اطلاعات احکام و قرارداد‌های کارکنان.


سوال: عدد و رقم‌های سازمان‌های، من اشاره کردم در مقدمه چهارصد و نود و پنج دستگاه ملی؟
ترکی: این نیاز به توضیح دارد، ما در فرآیند پرداخت چهارصد و نود و پنج دستگاه ملی داریم و هفتصد و سی و چهار دستگاه استانی که در این مرحله درگیر شده اند و از این مجموعه فرض بفرمایید یک دستگاه ملی را وقتی معرفی می‌کنیم ذیلش ممکن است چندین دستگاه هم باشد که متمرکز توسط دستگاه ملی پرداخت انجام شود، مجموع این دستگاه‌ها هزار و ششصد و نود و دو دستگاه اجرایی هستند که تقریبا چهل درصد از دستگاه‌های اجرایی و هشتاد درصد از کارکنان دولت در این مرحله تحت پوشش قرار گرفتند.


سوال: پس این عدد هزار و ششصد و نود و دستگاه نقض چهارصد و نود و پنج دستگاه دولتی نیست، توضیحش به این صورت است که ما یک سری دستگاه ملی داریم و یک سری دستگاه که زیرمجموعه این دستگاه‌های ملی هستند؟
ترکی: در ادامه توضیح این نکته لازم است که ما در مرحله اول این تعداد دستگاه را تحت پوشش قرار دادیم و به تدریج این فرآیند تکمیل خواهد شد.


سوال: صحبت می‌کنیم، نظارت پیشینی سازمان برنامه و بودجه اضافه شده است به این فرآیند و یا شاید تقویت شده است و به چه سمت و سویی خواهد رفت این نظارت پیشینی و البته مدیریت بهتر مصارف و منابعی که تعریف شده است از سوی دستگاه‌ها در این سامانه و در این فرآیند؟
چنارانی:  از سال نود و هفت مقام معظم رهبری مطالبه ثابت شان از دولت‌ها اصلاح ساختاری بودجه بوده است، یک بحث حوزه سیاستی و سیاست گذاری است.
یکی مباحث زیرساختی بودجه ریزی در این همین برنامه و برنامه مشابه الحمدالله به خوبی هم مطالبه و هم این گفتمان را ایجاد کرده است در خصوص حساب واحد خزانه که یکی از مهم‌ترین زیرساخت کشور شروع کرده است و حالا اگر در جلسات مختلف توضیح داده است که از این زیرساخت چه استفاده‌های خوبی می‌کنیم، در ادامه مرحله بعدی در اصلاح ساختاری بودجه بحث ذی نفع نهایی است و حالا ما امشب متمرکزا در خصوص حقوق صحبت می‌کنیم و اشاره کردند.

جا دارد من از همه این عزیزانی که در این پروژه شبانه روز در این چند ماه اخیر وقت گذاشتند و ما به عنوان سخنگو در این جمع حضور داریم تشکر کنم که واقعا این پروژه من بخواهم این پروِژه فقط تکالیف قانونی اش را خدمت شما عرض کنم از سال هزار و چهارصد در قانون بودجه آمد و هم در قانون اصلاح ساختار بودجه که ما مکلفیم همه پرداخت‌ها از منابع عمومی مان به ذی نفع نهایی پرداخت بشود که متاسفانه اتفاقی نیافتاد و درهمان سال به تبصره نوزده و هم به بند الف تبصره بیست، دوباره این در تبصره نوزده و تبصره بیست سال هزار و چهارصد و یک این تکلیف تکرار شد و امسال در سال چهارصد و دو مجددا در تبصره نوزده کل نظام جامع مالی دولت را داریم و در تبصره بیست صرفا حقوق را داریم و الحمدالله از زمانی که حالا دوستان جدید آمدند و در سازمان برنامه و در سازمان اداری استخدامی و وزارت اقتصادی هماهنگی صورت گرفت این پروژه جزو پروژه اولویت دار است.

اصلاح ساختاری ما قرار گرفت و شروع کردیم و در مردادماه ما یک تست اولیه سامانه رفتیم برای این که ببینیم سامانه چقدر کارکرد دارد، در مهرماه سه تا دستگاه اصلی که خودمان باشیم پایلوت کردیم به صورت آزمایشی، خود سازمان برنامه و خود سازمان اداریی استخدامی و وزارت اقتصاد و دارایی که دستگاه‌ها فکر نکنند که ما این چیز اضافه‌ای است و به همین منوال این اضافه شد که در دی ماه تقریبا همه دستگاه‌ها مشمول شدند. 
قانون اجازه داده بود امنیتی و ... و مثلا بخشی از وزارت خارجه و بخشی از قوه قضاییه و حالا موارد مثل این.


سوال: آن‌ها اصلا وارد این سامانه نمی‌شوند یا نه در مراحل بعد می‌شوند؟
چنارانی: هم در مراحل بعد و هم سازوکار ویژه خودشان و به هم به شرایط متفاوت و خاص خودشان که دارند و این نظارت را تغییر می‌کند.
در حالت قبلی چطور بود، یک هر دستگاهی یک ردیف بودجه‌ای دارد و یک بخش عمده آن هزینه جاری اش و در هزینه جاری اش بحث حقوق و دستمزد آن دستگاه هست، به این شکل بود که ماهانه یک عددی را به آن دستگاه تخصیص می‌دادیم، این عدد به خزانه می‌رفت و دستگاه مراجعه می‌کرد، درخواست خودش بابت حقوق را ثبت می‌کرد.
دقت کنید، یک عدد کلانی به یک دستگاه، یک عدد کلی شاید کلان درست نباشد، یک عدد کلی به دستگاه تخصیص می‌دادیم و دستگاه براساس درخواست خودش یک مقدار حقوق را اظهار می‌کرد؛ که بعضی از این موارد که در گزارش شما هم بود که حالا حقوق‌های خاص و حالا مربوط و آن مواردی که این شکلی بود و بعد از پرداخت که اتفاق می‌افتاد.

بعد ما پرداخت را چک می‌کردیم که مثلا اگر چک می‌کردیم یا استفاده می‌کردیم از این همه حجم عظیم داده که این چه پرداختی بود. مثلا یک دستگاهی یک افزایش حقوق مثلا غیر قانونی داشته است یا یک جابه جایی داشته است، از هزینه یکش برده است صرف حقوق کرده است و موارد از این قبیل یا این طرف‌تر به نفع کارمند خیلی وقت‌ها ان شاءالله اتفاق خواهد افتاد هزینه که تخصیص دادیم بابت حقوق یا مزایا یا رفاهی ولی به دست ذی نفع نهایی که آن کارمند بوده است یا قشر زحمتکش ما بوده است نرسیده است، این‌ها پیش بینی شده است یعنی به دست دستگاه برسد ما چک می‌کنیم که این دستگاه شما این قدر بابت حقوق است وفرمایش آقای ترکی که نظارت پیشینی است آن جا.


سوال: یعنی مستقیم می‌رسد به دست کارمند؟
چنارانی: از سال هشتاد و هشت پرداخت از خزانه بوده است منتها بنا به درخواست خود دستگاه می‌گفته است این قدر به سرکار خانم امامی بدهید این قدر به آقای چنارانی بدهید، حکمش این قدر بوده است زیاد است یا کم است، کل پول حقوقش بوده است نبوده است و موارد استثنائی داشتیم علی رغم دستگاه‌های نظارتی و سلامتی که بوده است. ما می‌خواستیم هم کارا کنیم و هم به لحظه کنیم. پس آمده است این نظارت، اگر بخواهید این چترش کامل بشود، احکام و قوانین اداری و استخدامی چک کند سازمان برنامه بحث منابع و خزانه جنس پرداختی و به پرداخت به لحظه صورت می‌گیرد و ما قصد داریم براساس این موضوع مدام این چتر این کامل‌تر شود.

سوال: اقای دکتر ترکی به ما بگویید ضمن این که پرداخت به نفع ذی نفع نهایی است و مستقیم به دست کارمند می‌رسد حالا که ما صحبت‌های مان راجع به کارمند و پرداختی هاست، یک جایی صحبت کردید که ما در گام اول این تعداد دستگاه اجرایی را بردیم مشمول این طرح کردیم و تکلیف قانونی، مابقی قرار است تا کی اضافه بشوند با توجه به این که اشاره کردند که تکلیف قانونی از سال هزار و چهارصد بوده است و اجرا نشده است، هزار و چهارصد و یک بوده است و اجرا نشده است و حالا در هزار و چهارصد و دو به مرحله اجرایی رسیده است؟
ترکی: همان طور که آقای دکتر چنارانی مطرح کردند فرآیند تکمیل این سامانه یک فرآیند تدریجی بود یعنی تقریبا از اواسط سال هزار و چهارصد این بحث شروع شد و فرایند طراحی این سامانه ما در سازمان اداری و استخدامی یک سکوی یکپارچه‌ای داریم به نام سکوی یکپارچه نظام اداری به نام سینا می‌گوییم، حتما شما با سامانه پاکنا که پایگاه اطلاعات کارکنان، سامانه ثبت حقوق و مزایا برنامه ششم و یک سری زیرسامانه که ذیل سکوی نظام اداری استخدامی هستند و یکی از چالش‌هایی که دستگاه‌های اجرایی با آن مواجه بودند.
فرآیند چند بارگی ورود اطلاعات بود و یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این سامانه به عنوان ماموریتی در طراحی مسیر تحقق دولت هوشمند اصلاح فرآیندهاست، یکی از آن اصلاح فرآیند‌های مبنایی همین فرایند ورود اطلاعات چند گانه در سامانه‌های مختلف هست.
ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی ما بعضا باید سی و اندی سامانه ملی تکمیل اطلاعات انجام بدهند و این آن‌ها را از کار اصلی شان بحث نظارت بر هزینه است وا می‌دارد؛ بنابراین یکی از تلاش‌هایی که ما انجام دادیم در این یکپارچگی این بود که دستگاه‌های اجرایی بتوانند اطلاعات را در یک بستر متمرکز بارگذاری کنند و امکان نظارت را ایجاد بکنند.


سوال: زمان گذاشتید برای این کار؟
ترکی: در مرحله اول، چون تغییر فرآیند بارگذاری اطلاعات بود باید یک دوره تدریجی را سپری می‌کرد، آقای دکتر چنارانی مطرح کردند، ما تقریبا از تابستان امسال شروع کردیم. ما در یک دوره‌ای فقط سه دستگاه را تحت مسیر آزمایشی آوردیم، به تدریج این مسیر را فراگیر کردیم. در دوره دی ماه دستگاه‌های اجرایی و کارمندان اصلا متوجه این تغییر ریل گذاری نشدند، ذی نفعان این موضوع و کسانی درگیر این فرآیند بودند دستگاه‌های اجرایی بودند، حتی توی این دوره با هماهنگی خیلی خوبی ما سازمان برنامه با وزارت اقتصاد داشتیم حقوق کشور از بیست و ششم شروع شد فرآیند پرداختش، بیست و هفتم پرداخت داشتیم، ما تا روز بیست و نهم تقریبا عمده پرداخت‌های کشور انجام شده بود و کارمندان به هیچ وجه متوجه این تغییر ریل گذاری نشدند.
این مسیر برای تکمیل دامنه تحت پوشش تدریجی است، ان شاءالله با یک طراحی مشترکی که انجام می‌دهیم، در مرحله بعد ان شاءالله سایر دستگاه‌ها، در مرحله بعد شرکت‌های دولتی و در مرحله بعد ان شاءالله سایر دستگاه‌های موضوع ماده بیست و نه به تدریج تا اواسط سال آینده ان شاء الله تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.


سوال: زمان به ما بگویید، در چه بازه زمانی اجرا می‌شوند که البته تاریخ نهایی ما از شما گرفتیم اواسط سال آینده تقریبا تکمیل خواهد شد؟
ترکی: اجازه بدهید این فرآیند با توجه به بعضی از چالش‌های مسیر قاعده گذاری اش، فرض بفرمایید ما در رابطه با بحث پرداخت به ذی نفع نهایی شرکت‌های دولتی احتمالا نیاز به یک سری تغییر فرآیند هم داریم، که آن‌ها زمان بر است، اجازه بفرمایید که ان شاءالله این ملاحظات مورد مطالعه قرار بگیرد، ولی این نکته را من خدمت شما عرض می‌کنم اهتمامی که ما سازمان برنامه و وزارت اقتصاد داریم بر تکمیل سریع این فرآیند هست با در نظر گرفتن ملاحظات و این توجه؛ که چالشی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت پیش نیاید.


سوال: آقای چنارانی این چالش‌هایی است که قبلا بوده است و دائما دارد در این مسیر و ریل گذاری به آن توجه می‌شود کدام‌ها هستند و ضمن این که الان کارمندان دولت یک سوال برایشان پیش می‌آید، همه کارمندان دولت مثلا کارمندان رسمی، پیمانی، بازنشستگان مشمول این موضوع خواهند شد، به موضوع شرکت‌های دولتی اشاره کردند تکلیف شرکت‌های دولتی در این ریل چه خواهد بود؟
 چنارانی: ما اول باید یک توافقی بکنیم وقتی به سمت اصلاحات ساختاری می‌رویم جنس این اصلاحات ساختاری در دنیا هم از جنس طولانی مدت است یعنی یکی از پیچیده‌ترین اصلاحات ساختاری اقتصادی در کشور است خصوصاً جنس زیرساختی، یعنی ما می‌خواهیم کم کم اولین توافق و تعهد ما این است که حاشیه امنی برای ذینفعان اصلی که کارمندان هستند درست کنیم، همین اشاره‌ای که آقای ترکی فرمودند اگر قرار بود همه سی‌ام به سختی ساعت آخرش حقوق بگیرند این را تا می‌توانیم جلوتر بیاوریم که مردم بفهمند اگر ما می‌خواهیم یک تغییر زیرساختی انجام بدهیم احتمالاً بهتر است، حالا کسی نپرسیده دلیل آن چیست.


 سوال: این همیشگی خواهد بود نه فقط در ابتدای طرح و در ابتدای آغاز راه؟
چنارانی: بله انشاالله قبلا اینطور بود که همه همزمان باید پکیج حقوق بسته می‌شد همه مثلاً ۲ میلیون کارمند ما بعد این یک جا همه‌اش می‌رفت مثلاً با سی دی یا هر چیزی در خزانه و آنجا شروع می‌شد یکی یکی پرداخت کردن، الان لزومی ندارد شما مثلاً فرض کنید صدا و سیما مشمول باشد و حقوقش را بیست و پنجم وارد کند منابع هم موجود داشته باشد ما شروع می‌کنیم یا بخواهیم بازنشستگان عزیز را که خودم به شخصه اصرار دارم این چند ماهه آخر سال را تا می‌توانیم جلوتر بیاوریم بالاخره تلاش داریم، این زیرساخت‌ها کمک می‌کنند خیلی‌ها مثلاً وقتی ما صحبت می‌کنیم فکر می‌کنند یک سامانه است، واقعیت یک اجماع خوبی بین تیم اصلی پروژه که این را جلو برد بین سه دستگاه اصلی و دستگاه‌های دیگر که همکاری کردند بود که تمرکز ما روی اصلاح فرایند بود، چه می‌شود این خروجی اصلاح فرایند؟

ببینید ما کنترل‌های سیستمی مکرری در فرایند داریم که این فرایند شفافیت داشته باشد و مستند باشد و پرداخت عادلانه باشد، همین روز‌ها که در مجلس درگیر بستن لایحه ۱۴۰۳ هستیم به شدت می‌بینیم عدد‌های متفاوتی از دستگاه‌ها گفته می‌شود مثلاً برای میانگین پرداختی‌ها، دلیل آن این است که خیلی از اینها مبتنی بر اظهار است مثلاً من می‌روم می‌گویم حقوقم پایین است، پس برویم برای این دستگاه اضافه کنیم بقیه جا می‌مانند و به مرور این شده است، این زیرساخت‌ها می‌خواهند کمک کنند این عدالت ها اتفاق بیفتد.

در خصوص اینکه بقیه چه شکلی اضافه می‌شوند، شرکت‌های دولتی ببینید جنس بودجه شرکتی ما و بودجه دستگاه‌های جاری در واقع بودجه بخش عمومی ما متفاوت با یکدیگر است، لذا ۲ فرایند اینها در کشور دیده شده‌اند چه به لحاظ قانونی، سیاستی و غیره، ما گفتیم اول دستگاه‌ها را که تسلط بیشتری دولت دارد و امکان اصلاح فرایندش در آن بیشتر است شروع کنیم و انشالله تمام شود، امسال در این حوزه حقوق ۳ دستگاه بودند، همزمان ما از شهریور ماه حوزه دارو را هم داشتیم به جای پرداخت به بیمه‌ها، این را مستقیم به داروخانه‌ها پرداخت کردیم، حالا انشاالله می‌توانیم آن را هم بیشتر کنیم و حتی در مراحل بعدی به خود مردم هم پرداخت کنیم. اینها کار‌هایی هستند که همین که از بیمه رفتیم به داروخانه این خودش خیلی سرعت را بالاتر برده است.

در خصوص بازنشسته‌ها چالشی آنجا وجود دارد، بازنشسته‌ها ۳ منبع دارند در حقوق کل منبعش را دولت دارد تامین می‌کند، در مورد بازنشسته‌ها کسورات است که از کارمندان کسر می‌کنند، خود آورده خود صندوق است و کمکی که دولت دارد می‌کند متاسفانه در کشورمان به خاطر شرایط صندوق‌ها بخشی عظیم از این بار بر دوش بودجه عمومی افتاده است، چون این سه تا است پیچیدگی دارد، منتها بازنشستگان هم در برنامه داریم.

از نظر ما که در طراحی پروژه بودیم مهمترین و حساس‌ترین بخش آن همین قسمتی بود که الحمدلله در دی ماه با موفقیت بیش از انتظار هم اتفاق افتاد بقیه را دیگر هر ماه می‌شود اضافه کرد، چطوری بود که ما مثلا از ماه اول که سه تا دستگاه رفتیم سخت‌ترین قسمت پروژه بود که این بخواهد اتفاق بیفتد و حالا آقای ترکی و همکاران عزیز ما در این سه دستگاه احتمالا تائید می‌کنند مهمترین استرس و فشار در آن ماه بود تا الان که این کمتر شد آن موقع دیگر ما هر ماه اضافه می‌کنیم از آن موقع تازه ما می‌خواهیم ابزار‌های سیاست گذاری را روی این زیرساختی که برای اجرای بودجه مان گذاشتیم بعد از آن ما مثل دارو، پروژه‌های عمرانی مان را داریم که یکی از منابعی که در آن حساب وارد خزانه شد شما الان مراجعه می‌کنید رسوب زیادی پول در حساب دستگاه‌ها داریم حوزه‌ای است که در بودجه عمرانی و موارد بعدی آن که در ادامه توضیح خواهم داد.


سوال: آقای دکتر ترکی ما پاکنا را داریم در سازمان اداری استخدامی طبق توضیحاتی که دادید و قبلا اطلاعات کارمندان ثبت می‌شده، سامانه‌ای که الان اطلاعات ثبت می‌شود چه تفاوت‌هایی با آن دارد در قالب اجرا، در قالب عملیاتی و پرداختی به نفع ذینفع نهایی، یک سری دستگاه‌ها و یک سری مجموعه‌ها مثل شهرداری‌ها وضعیتشان در این موضوعی که ما راجع به آن داریم صحبت می‌کنیم الان کجای راه است؟
ترکی: آقای چنارانی نکته‌ای را مطرح کردند توجه کنیم که بیشترین وبزرگترین سهم بودجه سالانه حالا جدا از بحث مدل بودجه شرکت‌های دولتی، بودجه عمومی است که صرف هزینه کرد حقوق و دستمزد می‌شود، مبنایی‌ترین سوالی که باعث شد این طراحی سامانه در کنار هدف انضباط بخشی مالی طراحی فرآیندی شروع شود بحث شناسایی عائله دولت بود، ما در تعریف عائله دولت چندگانگی تعریف هم داریم یک جایی ما میرویم سراغ کارمندان دولت یعنی کارمندانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند رسمی، پیمانی، قراردادی، قرارداد کار معین، کارگری ولی زمانی است که در رابطه با عائله دولت صحبت می‌کنیم عائله دولت افرادی هستند که دولت به هر نحوی از انحا دارد از محل درآمد‌های عمومی به آن‌ها پرداختی انجام می‌دهد.

هدف دوم یکپارچگی فرآیندی اطلاعات در سامانه‌های خودمان بود، آقای دکتر چنارانی به دقت این نکته را مطرح کردند، تا الان داده‌هایی که در سامانه‌های سازمان اداری استخدامی بارگذاری می‌شد مبتنی بر خوداظهاری دستگاه اجرایی بود یعنی دستگاه اجرایی می‌آمد اطلاعات را اظهار می‌کرد که این تعداد کارمند من دارم و در سامانه حقوق و دستمزد ما بارگذاری می‌کرد که این عدد را به این کارمند پرداخت کردم و ساز و کارش صرفا نظارت‌های پسینی بود. در این سامانه و این طراحی دقیقا اطلاعات افرادی که قرار است از منابع عمومی به آن‌ها پرداخت انجام شود و همچنین عدد و رقمی که قرار است به آن‌ها پرداخت انجام شود در بستر این سامانه بارگذاری می‌شود.

در مرحله اول برای این که فرآیند پرداخت دستگاه‌ها دچار چالش نشود ممکن است دستگاه اجرایی دارد به فردی پرداختی انجام می‌دهد که اطلاعاتش در پایگاه‌های اطلاعاتی ما وجود ندارد دستگاه بارگذاری نکرده است، در این مرحله اطلاعاتمان را از سامانه‌هایی که در اختیار داریم زمانی که دستگاه می‌خواهد بارگذاری اطلاعات را انجام دهد به آن نشان می‌دهیم می‌گوییم دستگاه اجرایی براساس اطلاعاتی که سمت ما ثبت شده است این‌ها افرادی هستند که تو می‌توانی به آن‌ها حقوق پرداخت کنی در کنارش به دستگاه می‌گوییم در این مرحله هرکسی که تو می‌خواهی به او حقوق و دستمزد پرداخت کنی را بارگذاری کن، چون هدف اول ما یک ریل گذاری اصلاح فرایندی بود به تدریج دستگاه اجرایی می‌بیند چه اطلاعاتی سمت ما وجود دارد و چه اطلاعاتی را دارد بهش پرداخت انجام می‌شود به تدریج با حذف این درگاه ورود اطلاعات، صرفا دستگاه‌های اجرایی به افرادی می‌توانند پرداخت انجام دهند که اطلاعاتش در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری، پاکنای ما ثبت شده باشد و کنترل‌هایی که متعاقب این اتفاق می‌افتد براساس اطلاعات نیروی انسانی که سمت ما ثبت شده است.

شهرداری‌ها و عمده نهاد‌های عمومی غیردولتی مشمول ورود اطلاعات در سامانه‌های نظام اداری هستند ولی در این مرحله‌ای که خدمت شما عرض می‌کنم مشمول این سامانه برای پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی نیستند البته فرآیند بارگذاری اطلاعات شهرداری‌ها بعد از گزارشی که ما خدمت شما دادیم بهبود یافته، موضوع این برنامه نیست ولی من از همین تریبون دوباره خدمت شما سود استفاده را انجام می‌دهم از دستگاه‌ها درخواست می‌کنم یک، دستگاه‌هایی که دارند از مسیر خزانه دریافتی انجام می‌دهند نسبت به تکمیل اطلاعاتشان اهتمام داشته باشند ما این موضوع را تقریبا چهارماه پیش خدمت دستگاه‌ها اعلام کردیم، چون این فرآیند را پیش بینی کرده بودیم، این دستگاه‌ها اهتمام داشته باشند اطلاعاتشان تکمیل شود.


سوال: مگر تکلیف قانونی نیست که الان درخواست می‌شود و می‌گویید که انجام بدهند؟
ترکی: نکته خیلی مهم آن این است در رابطه با شهرداری‌ها ما موضوعات نظارتی و گزارش‌های بازرسی مان را اعلام کردیم، من از این تریبون در شب عید نمی‌خواهم از بیانی استفاده کنم که منفی باشد. من در عرایضم این دو را از هم جدا کردم، ببینید دامنه دستگاه‌هایی که در این مرحله تحت پوشش ما قرار گرفتند شهرداری‌ها جزو آن‌ها نیستند پس سایر دستگاه‌هایی که همین الان از مسیر خزانه حقوقشان به ذینفع پرداخت می‌شد با این ساز و کار جدید باید ورود اطلاعات انجام دهند، از جمله شهرداری‌های سراسر کشور.


سوال: مگر تکلیف قانونی ۱۴۰۰ نبود که انجام نشد و در ۱۴۰۱ انجام نشد، در ۱۴۰۲ به شیوه اجرا درآمد؟ پس چرا ما داریم مرحله به مرحله این تکلیف قانونی را انجام میدهیم؟
ترکی: توجه بفرمایید آقای دکتر چنارانی هم نکته دقیقی را گفتند، پیچیدگی‌های این اصلاح ساختاری ایجاب می‌کند این فرآیند تدریجی اتفاق بیفتد. برای شروع ما از دستگاه‌هایی استفاده کردیم که همین الان فرآیند پرداختشان به ذینفع است و برای ما قواعدشان، مقرراتشان و اصلاح ساختاری شان شفاف‌تر است توجه کنید خیلی از این اصلاح ساختاری‌ها همانطور که آقای دکتر چنارانی مطرح کردند هم عمیق است و هم طولانی است و هم احتمالا نیاز به یک سری اصلاح فرآیند دارد تا زمانی که این اصلاح فرآیند‌ها اتفاق نیفتد تحقق، محل ابهام است.

شاید تا الان که ما با هم صحبت می‌کنیم تا قبل از این که این فرآیند بین این سه سازمان به صورت جدی دنبال شود، جدیتی در تحقق این موضوع وجود نداشته ولی الان یک اهتمام جدی است برای این که این موضوع محقق شود من عرض قبلی ام را کامل کنم ما در رابطه با شهرداری‌های سراسر کشور در یک مرحله و تمام دستگاه‌هایی که ورود اطلاعات نداشتند در یک مرحله براساس تکلیف قانونی گزارش را به نهاد‌های نظارتی اعلام کردیم که تشکیل پرونده‌های نظارتی شروع شده و گزارش مرحله دوم ما هم در پایان سال ارائه خواهیم داد.


سوال: آقای چنارانی سوال خیلی در این بحث مطرح است، پول پیمانکاران طرح‌های عمرانی است و بعد هم معاملات دولتی
چنارانی: قسمت قبل بخشی از سوال شما را فراموش کردم پاسخ دهم فرمودید که فقط مربوط به کارمندان رسمی است یا خیر، بله در همین مرحله که دی ماه اجرا شد تمام اشخاصی که شناسه استخدامی دولت دارند چه از حیث رسمی، پیمانی و قراردادی براساس همین سیستم ذینفع نهایی جدید پرداخت شد.


سوال: بازنشستگان هم اشاره کردید هستند.
چنارانی: بازنشستگان را به خاطر این که از سه قسمت حقوقشان تامین می‌شود الان نیاوردیم منتها یک جا پرداخت کردیم و زودتر، یعنی از مواهب این سیستم که زودتر تخصیص می‌رود به خزانه برخوردار شدند منتها خود صندوق بازنشستگی فعلا دارند پرداخت می‌کنند و ما پرداخت نمی‌کنیم.

در خصوص شرکت‌های دولتی فکر می‌کنم از ابتدای سال آینده باید شروع کنیم، چون جنس ساختاری شان متفاوت است و چون این تیم محدود است و این کار همین ۱۲۰۰ دستگاه را آوردن در فرآیند جدید بسیار پیچیده است یعنی اگر بدانید این دوستان عزیز ما که بیشتر از بنده زحمت می‌کشند و پشت این سامانه به لحظه دارند ردیف به ردیف یعنی من فقط جزئیات چالش هایش را در گروه چک می‌کنم میبینیم فشار خیلی زیاد است.

در خصوص نیرو‌های شرکتی و عمرانی ببینید اگر جنس حقوق بگیر باشد دقیقا یکی از جا‌هایی که می‌شود حوزه حقوق بگیران شرکتی ما را ساماندهی کرد از همین جنس ذینفعان نهایی است، چون این‌ها یک واسطه دارند به یک شرکتی پرداخت می‌شود و آن‌ها حقوق را توزیع می‌کنند.

همین امروز ما جلسه‌ای داشتیم امید دارم اگر خوب دستگاه‌ها با ما همکاری کنند و یک ذره این کار روی ریل بیفتد و ما خاطرمان جمع شود از حالت قبلی این سیستم ثبات پیدا کرده اولین چیز که در دسترس است و کار سختی نیست، نیرو‌های شرکتی هستند چه در طرح‌های پیمانکاری و ... و چه در دستگاه‌های اجرایی که در عمده دستگاه‌ها الان نیرو‌های شرکتی داریم آن‌ها هم که بالاخره عرض کردم آن تعهدی که دادیم اولین کسانی که فایده این طرح را می‌بینند مردم عزیز و کارمندان زحمتکش ما باشند قطعا شرکتی‌ها در اولویت ما هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز