تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

ثابت ماندن قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه (3 بهمن ماه) 1402

معامله‌گران در حال بررسی نگرانی‌های ناشی از شرایط متناقض عرضه و تقاضا ناشی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شرایط مبهم رشد اقتصادی چین تا مختل شدن تولید نفت در ایالات متحده آمریکا به‌دلیل سردی هوا، هستند، قیمت نفت ثابت ماند.
کد خبر: ۷۴۴۷۸

به گزارش معاصربه نقل از رویترز، از آنجا  که معامله‌گران در حال بررسی نگرانی‌های ناشی از شرایط متناقض عرضه و تقاضا ناشی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شرایط مبهم رشد اقتصادی چین تا مختل شدن تولید نفت در ایالات متحده آمریکا به‌دلیل سردی هوا، هستند، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) بازارهای جهانی ثابت ماند.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۷ و ۲ دقیقه صبح روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ در بازار آی‌سی‌ئی لندن  با ۲ سنت افزایش، ۸۰ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در معاملات بازار بورس نیویورک (نایمکس) با ۳ سنت افزایش به ۷۴ دلار و ۷۹ سنت برای هر بشکه رسید.

هر دو شاخص نفتی در معاملات روز دوشنبه حدود ۲ درصد افزایش یافتند، زیرا حمله پهپادهای اوکراینی به پایانه صادرات سوخت «آست لوگا» (Ust-Luga) شرکت نواتک روسیه نگرانی‌ها درباره عرضه و قیمت‌ها را افزایش داد.

تحلیلگران بر این باورند که احتمال می‌رود شرکت نواتک روسیه ظرف چند هفته دیگر فعالیت گسترده خود در این تأسیسات را از سر خواهد گرفت.

به گفته تحلیلگران مؤسسه «ای‌ان‌زد ریسرچ» (ANZ Research)، در حالی که آسیب به اسکله‌های بارگیری در پایانه شرکت نواتک تنها برای مدت کوتاهی بر صادرات تأثیر گذاشت، این اقدام چشم‌انداز جنگ روسیه و اوکراین را افزایش می‌دهد و وارد مرحله‌ای تازه می‌کند که شاید زیرساخت‌های کلیدی انرژی دو طرف هدف حمله قرار گیرد.

ائتلاف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در خاورمیانه  در دور تازه حمله‌ها به مواضع حوثی‌ها یمن، محل ذخیره‌سازی زیرزمینی آنها و قابلیت‌های موشکی و نظارتی مورد استفاده این گروه را هدف قرار دادند.

حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در دریای سرخ و اطراف آن باعث اختلال در کشتیرانی جهانی شده و نگرانی از تورم را برانگیخته است.

برخی تحلیلگران نیز به‌دلیل تضادهای مداوم به عوامل بنیادی بازار در کوتاه‌مدت خوش‌بین بودند.

لئون لی، تحلیلگر مؤسسه «سی‌ام‌سی مارکتز» مستقر در شانگهای در این باره گفت: بدون نگرانی از رکود اقتصادی، تأثیر سرمای شدید بر تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا و تشدید درگیری‌های ژئوپلیتیکی همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند.

مقام‌های تأسیسات خط لوله ایالت داکوتای شمالی روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) اعلام کردند که ۲۰ درصد از تولید نفت داکوتای شمالی به‌دلیل سرمای شدید و چالش‌های عملیاتی متوقف شده است.

با این حال، نگرانی‌ها درباره بهبود شرایط اقتصادی چین و در پی آن تقاضای نفت، افزایش قیمت نفت را محدود کرده است، زیرا اژدهای زرد بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است.

سیاستگذاران چینی مجموعه‌ای از اقدام‌ها را برای تقویت شرایط اقتصادی به‌کار گرفته‌اند، اما مصرف داخلی همچنان پایین است و معامله‌گران نفت را درباره چشم‌انداز تقاضا نگران کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز