تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
بسته اخبار انتخاباتی سوم بهمن/

تعلیق در جبهه اصلاحات/ تلاش اصولگرایان برای وحدت

تعلیق در جبهه اصلاحات/ تلاش اصولگرایان برای وحدت
بیانیه تعلیقی اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۲ و برگزاری نشست هم‌اندیشی با نمایندگان رسانه‌ها، درباره وحدت و همگرایی اصولگرایان از جمله اخبار انتخاباتی امروز - سه‌شنبه سوم بهمن ۱۴۰۲- بودند.
کد خبر: ۷۴۴۹۸

به گزارش معاصر، شامگاه دیشب راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد. بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در دوره دوم فعالیت، با حضور اعضای حقوقی (نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب) و اعضای حقیقی این جبهه، عصر یکشنبه اول بهمن ١٤٠٢ به ریاست آذر منصوری برگزار شده بود.

بیانیه مبهم اصلاح‌طلبان

در این جلسه، بررسی سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت و اعضا ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به متن تهیه‌شده از سوی کمیته راهبردها وارد بحث شدند و در نهایت، جزئیات سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در این سند ضمن ارائه تعریفی از خط مشی اصلاح‌طلبی که مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های مدنی و به‌کارگیری شیوه‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز است، ابتدا به تحلیل وضعیت موجود پرداخته و سپس در چارچوب سه اصل مهم، جامعه به عنوان عامل تعیین‌کننده، رقابتی و منصفانه بودن انتخابات و تأثیر انتخابات بر سیاست‌های نظام در اداره کشور، راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تعیین شده است. در جمع‌بندی نهایی این سند هم وضعیت های‌محتمل انتخابات برای اصلاح‌طلبان در نظر گرفته شده است.

نکته جالب اینجاست که اصلاح‌طلبان در این بیانیه تصمیم خود را معلق گذاشته‌اند. در بخشی از این سند آمده است: «در شرایط برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه، که طی آن احزاب و تشکل‌های مختلف با کاندیداهای خود امکان مشارکت داشته باشند، اصلاح‌طلبان باید تمام تلاش خود را برای قانع کردن جامعه به شرکت در انتخابات به عمل آورند و به منظور ترغیب حاکمیت به تداوم این رویکرد حتی‌المقدور بکوشند در چنین انتخاباتی شرکت کنند.»

در بخش دیگری تاکید شده که اصول ذکرشده غیرمنعطف نیستند و در بندی دیگر آمده است: «در صورتی که هیچ‌یک از احتمالات فوق رخ نداد، طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند. این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست، بلکه بر عکس، اصلاح‌طلبان موظفند به رغم عدم مشارکت در چنین انتخاباتی تمامی مساعی خود را برای اقناع یا الزام حاکمیت به برگزاری انتخابات مطلوب مبذول دارند.»

تعلیق در جبهه اصلاحات/تلاش اصولگرایان برای وحدت

از طرفی «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به تصویب راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در اول بهمن ۱۴۰۲، طبعاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیر رقابتی و غیر منصفانه و غیر مؤثر در اداره کشور و سرنوشت شهروندان شرکت کنند. البته این راهبرد به منزله قهر با صندوق و تحریم انتخابات نیست».

سخنان این عضو ارشد اصلاح‌طلبان و سند راهبردی جبهه اصلاحات نشان از نوعی سردرگمی در این جناح است. از طرفی آنان عنوان می‌کنند که در شرایط فعلی در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما از سوی دیگر معتقدند که راهبردشان به معنی قهر با صندوق رای و تحریم انتخابات نیست. پیش از این اما محمد عطریانفر، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید در انتخابات لیست بدهند، اصلاح‌طلبانی را که خواستار تحریم انتخابات هستند «چپ‌های رادیکال» نامیده بود.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به اسفند، دو دستگی برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات در میان اصلاح‌طلبان بیشتر شده است. به هر حال باید دید پس از اعلام قطعی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان چه راهبردی را برای انتخابات ۱۴۰۲ در پیش خواهند گرفت.

اصولگرایان به دنبال وحدت

در طرف مقابل، اصولگرایان که با تکثر کاندیدا مواجهند، به دنبال راهکاری برای رسیدن به لیست واحد هستند. به همین دلیل نشست‌های مختلفی را برای رسیدن به وحدت برگزار می‌کنند. امروز هم نشست هم‌اندیشی با نمایندگان رسانه‌ها، درباره وحدت و همگرایی اصولگرایان در انتخابات برگزار شد.

در این نشست مصطفی پورمحمدی رئیس شورای وحدت اصولگرایان گفت: همگرایی ظرفیتی مثبت تلقی می‌شود و تجزیه بلوک‌های سیاسی نقطه ضعف است؛ از این رو وحدت و همگرایی مورد تأکید ما یعنی جامعه روحانیت است. اگر هویت‌ها مستقل شود، اختلاف سلیقه و اختلاف فکر ایجاد می‌شود؛ از این‌رو امیدواریم وحدت به نتیجه برسد.

تعلیق در جبهه اصلاحات/تلاش اصولگرایان برای وحدتمصطفی پورمحمدی

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره فعالیت شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: لیست خبرگان توسط جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) تنطیم می‌شود و اصولگرایان هم از این فهرست حمایت خواهند کرد. منتظر نتایج تأیید صلاحیت داوطلبان خبرگان هستیم و جامعتین هم جلسات خود را برگزار خواهد کرد.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم در این نشست درباره رسیدن به یک فهرست مشترک در جریان اصولگرایی، گفت: این امر مورد توجه جریان‌ها قرار گرفته است و ما هم آن را در دستور کار قرار دادیم. در صورتی که شرایط را لازم بدانیم آمادگی داریم با جریان‌های نزدیک به خود، فهرست مشترک داشته باشیم. اما در عین حال فهرست مستقل خود را هم دنبال می‌کنیم.

امروز همچنین محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در نشست با خبرنگاران درباره رویکرد انتخاباتی حزب متبوعش اظهار کرد: ما با شورای ائتلاف و شورای وحدت اصولگرایان همکاری داریم و اگر لیست واحدی ارائه شود ما از آن لیست حمایت می‌کنیم اما اگر بنا بر تعدد لیست‌ها باشد، ما در قالب جبهه ایران قوی لیست خود را ارائه خواهیم کرد. تا الان گفته می‌شود که اصولگرایان سه لیست از سوی شورای ائتلاف شورای وحدت و جبهه پایداری خواهند داشت ولی باید منتظر بمانیم تا در ادامه چه اتفاقی درباره لیست رخ می دهد.

یک خبر از ستاد انتخابات

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه روزهای چهارم و پنجم بهمن مراتب بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری ابلاغ می‌شود، گفت: اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده خبرگان در روز ۱۹ بهمن اعلام خواهد شد.

اسلامی همچنین یادآور شد: داوطلبانی که اعتراض دارند، از ششم تا هشتم بهمن به مدت سه روز فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان هم ۱۰ روز یعنی از ۹ تا ۱۸ بهمن فرصت رسیدگی به این اعتراضات را خواهد داشت. اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده هم در روز ۱۹ بهمن اعلام خواهد شد و داوطلبان از روز ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند فرصت تبلیغات خواهند داشت. از روز ۲۰ تا ۲۲ بهمن هم فرصتی برای تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در نظر گرفته شده است.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها

ابوالقاسم رئوفیان عضو هیئت عالی شورای وحدت اصولگرایان در گفت‌وگویی درباره کشمکش‌ها بر سر تعیین سرلیست اصولگرایان و احتمال قرار گرفتن نام محمدرضا باهنر زیر لیست قالیباف تاکید کرد: هیئت عالی در مورد چینش لیست‌ها تصمیم می‌گیرد و افراد حتی شخص باهنر هم نمی‌تواند تصمیم بگیرد که نامش سرلیست باشد و یا ذیل اسامی دیگران نظیر قالیباف قرار بگیرد.

امروز آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که چطور یک کاندیدا در دوره قبل تائید یا رد شده بود اما در این دوره عکس آن اعلام شده است گفت: بله ممکن است چون احراز صلاحیت هر فردی برای همان یک دوره است. در دوره بعدی اگر شرایط و موضوع فرق کرد، بر اساس اسناد و مدارک عمل می‌شود و ممکن است تصمیم جدیدی گرفته شود.

تعلیق در جبهه اصلاحات/تلاش اصولگرایان برای وحدتسید احمد حسینی خراسانی

روزنامه‌های امروز از جمله «آرمان امروز» با تیتر «راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان»، «مردم‌سالاری» با تیتر «محاسن و معایب تبلیغات پولی تلویزیونی برای کاندیداها»، «رسالت» با تیتر «رسانه ملی و الزامات انتخاباتی»، «صبح نو» با تیتر «عملگرایان مقابل تکرار رادیکال‌ها می‌ایستند؟»، «فرهیختگان» با تیتر «بیانیه مشارکتی‌های سابق علیه راهبرد مشارکت روحانی»، «خراسان» با تیتر «دورخیز اصلاحات برای رقابت»، «اعتماد» با تیتر «استانداردهای دوگانه تبیلیغاتی-انتخاباتی در قانون جدید انتخابات»، «جام جم» با تیتری از قول محمد عطریانفر با عنوان «اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی می‌دهند»، «کیهان» با اشاره به افزایش تعداد تایید صلاحیت‌شده‌ها، «آرمان ملی» با تیتری از قول محمد مهاجری با عنوان «مشارکت، رقابت می‌خواهد رقابت، کاندیدای شناخته‌شده» در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند اما در روزنامه‌هایی مثل «جمهوری اسلامی»، «اطلاعات»، «ابتکار»، «شرق»، «همشهری»، «آفتاب یزد»، «سازندگی»، «هم‌میهن»، «ایران»، «هفت صبح»، «قدس» و «ابرار» اثری از انتخابات در صفحه اول دیده نمی‌شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز