تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
تخریب، پرونده‌سازی، ردصلاحیت

پروژه ۳ گانه خالص‌سازان برای حذف حسن روحانی

پروژه ۳ گانه خالص‌سازان برای حذف حسن روحانی
«از تخریب تا حذف » شاید این گزاره مناسبی برای حملات دامنه‌دار و پر فشار جریان دلواپس و خالص‌ساز علیه حسن روحانی باشد. چرا که آنها درصدند تحت هر شرایطی که شده نگذارند بازی تعریف شده‌ای که در خصوص انتخابات صورت داده‌اند با مشکل مواجه شود.
کد خبر: ۷۴۵۰۱

به گزارش معاصر، نخست اینکه با نفوذ در هیأت‌های اجرایی و فشار رسانه‌ای بر این هیأت‌ها و هیات‌های نظارت اجازه حضور و تایید کاندیداهای دگراندیش از اصلاح طلبان گرفته تا اعتدالیون و حتی برخی چهره‌های میانه اصولگرا را ندهند و در این مسیر بازی رسانه‌ای مشخصی را نیز در راستای تخریب همزمان رقیب و تطهیر چهره و عملکرد خود پیش ببرند.

 

رویکرد دوم نیز از این قرار بوده که اگر هم از اتفاق شخصی از جریان فکری مقابل به جریان انتخابات وارد شد آنقدر هجمه‌ها را نسبت به وی گسترده و عرصه را بر وی تنگ کنند که یا خودش عطای حضور در انتخابات را به لقایش ببخشد یا با فشار به شورای نگهبان احتمال ردصلاحیت وی را بالا ببرند.

 

این عمل به طور مشخص در مورد شخص حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور پیشین اتفاق افتاده و همچنان در حال رخ دادن است. آنچه مسلم است جریان خالص‌ساز فکر نمی‌کرد که حسن روحانی بخواهد در انتخابات مجلس خبرگان حاضر شده و نقش‌آفرینی کند و به عبارتی ثبت‌نام رئیس‌جمهور پیشن آنها را در شرایط آچمز سیاسی قرار داد. اما آنها از تک و تا نیفتادند و سناریوی خود را بر مبنای «از تخریب تا حذف» پیش بردند.

 

چه اینکه هر آنچه فکر می‌کردند که  بر اساس آن می‌توانند روحانی را مورد تخطئه و هجمه قرار دهند را در دستور کار قرار دادند. کافی است نگاهی به روند تخریب رئیس‌جمهور پیشین بیندازیم تا مشخص شود دلواپسان و خالص‌سازان چه تلاش‌هایی برای تخریب روحانی می‌کنند. چه اینکه هر چه به زمان اعلام تایید صلاحیت‌های خبرگان نزدیک می‌شویم فشار این تخریب‌ها بیشتر می‌شود.

 

* از پرونده‌سازی تا سیگنال به شورای نگهبان

شاید اگر شرایط دیگری حاکم بود و در زمان و زمانه دیگری زیست می‌کردیم بدین میزان شاهد سناریو چینی برای حذف حسن روحانی نبودیم.

 

اساسا سوال هم همینجاست که وجود حسن روحانی در انتخابات و حضورش در مجلس خبرگان چه خطراتی برای جریان خالص‌ساز دارد که حاضرند برای تخریب و حذف او دست به هر کاری بزنند.

 

به نظر می‌رسد آنها که در هر انتخاباتی از نظام صنفی گرفته تا پیش ثبت‌نام‌های انتخاباتی تلاش داشته‌اند اجازه حضور تفکر دیگری را ندهند چرا که نمی‌توانند حسن روحانی؛ تفکرات او و جریان حامی او را بپذیرند و در همین راستاست که نمی‌خواهند یکدستی موجود به هر دلیلی بر هم بخورد.

 

به همین دلیل نیز وقتی در گام نخست دیدند که ارسال سیگنال به شورای نگهبان برای ردصلاحیت وی آنچنان پاسخ نمی‌دهد و هزینه ردصلاحیت روحانی بالاست به فکر پرونده‌سازی برای رئیس‌جمهور پیشین افتادند. فکر همان چند دقیقه حضور حسن روحانی در وزارت کشور و ویدئوهایی که از آن دقایق بیرون آمد، در کنار بیانیه‌ای که او منتشر کرد، کافی بود تا نوک پیکان دشمنان همیشه در صحنه او، بیرون بیایند و آماج حملاتشان قرارش دهند. سخنان اخیر وی در مجامع مختلف که در آنها از شکست انحصارطلبی، اقلیتی مدعی اکثریت و زیاده‌خواهان گفته بود نیز عصبانیت تندروها را بیشتر کرده است.

 

جالب اینکه برای پرونده‌سازی به‌دنبال پروژه فرش‌های سعدآباد رفتند  و قصور در آن را به گردن روحانی و دولتش انداختند. اما از ابتدا مشخص بود ادعایشان چندان پایه محکمی ندارد.

 

چنانکه یک منبع آگاه در دولت دوازدهم در این خصوص گفت: «آنچه مطرح شده، خالی از هرگونه اطلاعات جدید است و صرفا همان ادعاهای گذشته است که در فضای انتخابات با هدف تخریب سیاسی تکرار می‌شود.» هر چند که این پایان ماجرا نبوده است و حملات به حسن روحانی همچنان ادامه دارد.

 

بد نیست نگاهی به این حملات بیندازیم. یکی از این حملات مربوط به سایت «مشرق‌نیوز» است که ثبت‌نام و بیانیه حسن روحانی را  «بازگشت زخم‌کاری» توصیف کرده  و طی تحلیلی خود خوانده از احتمال بالای ردصلاحیت وی گفت. رحیم توکل نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری نیز دیگر شخصی بوده که روحانی را آماج حملات خود قرار داده و اظهارداشت:«روحانی باید ردصلاحیت شود.»

 

جالب اینکه قدیری‌ابیانه چهره تندرو اصولگرایان نیز در نوعی تعیین تکلیف برای شورای نگهبان گفته بود:«معتقدم شورای نگهبان باید مراقب باشد تا اشتباه تأیید صلاحیت حسن روحانی برای بار دوم را تکرار نکند. انتظارمان این است که روحانی ردصلاحیت شود.» از ماجرای مجری صداوسیما نیز که روحانی را صاحب تئوری اینکه منتقدان، بیکارها، بی‌شناسنامه‌ها و بی‌سوادها به جهنم بروند خواند و بازهم ضمن اشاراتی به شورای نگهبان با این لفظ که «ان‌شاءا... شورای نگهبان به وظیفه اصلی‌اش خیلی درست عمل می‌کند.»

 

پالس مستقیمی برای ردصلاحیت روحانی به شورای نگهبان ارسال کرد نیز همه آگاهند. حال اینکه شورای نگهبان چه موضعی در خصوص این فشارها در خصوص حسن روحانی اتخاذ خواهد کرد و نهایتا وی تایید صلاحیت یا رد خواهد شد باید منتظر زمان اعلام نظر شورای نگهبان باشیم.

 

اما اگر این اقدامات در راستای تخریب تا حذف روحانی را همچون تکه‌های پازلی کنار هم قرار دهیم به وضوح خواهیم دید که گویی یک هماهنگی عملیاتی و رسانه‌ای برای ردصلاحیت روحانی شکل گرفته که کاملا مشهود است.

 

باید منتظر ماند و دید در نهایت این خطر تخریب رسانه‌ای علیه رئیس‌جمهور پیشین تاثیر خود را خواهد گذاشت و در نهایت شورای نگهبان حسن روحانی را از گردونه رقابت‌ها کنار خواهد گذاشت یا اینکه این شورا با تایید روحانی خط بطلانی بر این جو سازی‌ها و بد اخلاقی‌های سیاسی و رسانه‌ای خواهد کشید.

 
 

* فرصت 10 روزه برای اعتراض

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه روزهای ۴ و ۵ بهمن مراتب بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: بلافاصله پس از اینکه شورای نگهبان اسامی داوطلبان را اعلام کرد، ما این اسامی را در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌دهیم تا به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

 

محسن اسلامی  گفت: داوطلبانی که اعتراض دارند، از روز ۶ تا  ۸ بهمن به مدت سه روز فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان هم ۱۰ روز یعنی از ۹ تا ۱۸ بهمن فرصت رسیدگی به این اعتراضات را خواهد داشت. اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده نیز در روز ۱۹ بهمن اعلام خواهد شد و داوطلبان از روز ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند فرصت تبلیغات خواهند داشت.

 

از روز ۲۰ تا ۲۲ بهمن هم فرصتی برای تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در نظر گرفته شده است. وی درباره فرایند اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: تا ۱۵ روز قبل از روز رای‌گیری این فرصت برای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد که یکبار حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند.

 

این جابه‌جایی باید در هیات اجرایی، نظارت و شورای نگهبان از ناحیه حوزه انتخابیه مقصد مورد تایید قرار گیرد.

 

فرصت این داوطلبان از روز ۱۹ بهمن برای جابه‌جایی حوزه انتخابیه آغاز می‌شود البته ما در حال مذاکره و جمع‌بندی با شورای نگهبان هستیم تا این فرصت را زودتر شروع کنیم ولی در حال حاضر فرصت جابه‌جایی حوزه انتخابیه از ۱۹ بهمن به مدت ۵ روز خواهد بود. اسلامی درباره امکان انتشار اسامی تایید صلاحیت شده جدید از سوی شورای نگهبان گفت: براساس اطلاعی که داریم امکان انتشار لیست جدید قبل از ۱۹ بهمن از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز