تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

اتمام عملیات مکانیکال طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ فرآورده‌ نفتی بندرعباس به مهرآران

عملیات مکانیکال طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران (به‌عنوان گستره اول از طرح ملی و عظیم خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس - سیرجان - رفسنجان) به اتمام رسید.
کد خبر: ۷۴۶۳۷

به گزارش معاصر، عملیات مکانیکال طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران (به‌عنوان گستره اول از طرح ملی و عظیم خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس - سیرجان - رفسنجان) به اتمام رسید و روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) با حضور فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، علی خانی‌پور، مجری طرح و سایر کارشناسان، متخصصان و دست‌اندرکاران اجرای این طرح از کارکنان این پروژه قدردانی شد.

علی خانی‌پور، مجری طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران در این آیین گفت: این طرح به‌معنای واقعی روایت تلاش و تجلی باور مدیران صنعت نفت به توانمندی فرزندان این سرزمین، همچنین برگ زرین دیگری از کارنامه پرافتخار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در اجرای طرح‌های ملی است.

وی افزود: افزایش امنیت انرژی و تأمین پایدار سوخت کشور و افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی تولیدی شرکت پالایش نفت بندرعباس و شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس به مراکز مهم کشور از طریق این خط، از جمله مهم‌ترین اهداف اصلی این طرح به‌شمار می‌رود.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران با اعلام اینکه با راه‌اندازی این خط لوله، امکان انتقال ۳۰۰ هزار بشکه معادل ۴۸ میلیون لیتر در روز به ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی کشور افزوده می‌شود، گفت: صرفه‌جویی سالانه ۸ هزار میلیارد تومان، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات و مخاطرات جاده‌ای ناشی از حذف تردد روزانه به تعداد تقریبی ۲ هزار دستگاه نفتکش جاده‌پیما در کشور از جمله مهم‌ترین پیامدهای مثبت بهره‌برداری از این طرح خواهد بود.

خانی‌پور با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اقلام و تجهیزات این طرح از طریق منابع و سازندگان داخلی تأمین شده است، گفت: نبود زیرساخت‌های لازم در سازندگان داخلی از چالش‌های اصلی طرح‌ها در تأمین کالاهای اصلی بوده و نبود تعهد در تحویل به‌موقع کالا که ناشی از محدودیت توان و ظرفیت سازندگان داخلی است، موجب طولانی‌ شدن زمان و تحمیل بار مالی به پروژه‌ها خواهد شد که در این باره باید راهکاری جدی برای پیشگیری در پروژه‌های ملی آتی اندیشیده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همجواری ۸۵ درصد از طول مسیر این طرح با خط موجود انتقال فرآورده و ۳۵ درصد با خط انتقال سراسری گاز، حساسیت‌های بالایی را به لحاظ رعایت دقیق الزامات ایمنی به‌منظور پیشگیری از حوادث ایجاب می‌کرد که یکی از ویژگی‌های مهم این طرح ملی محسوب می‌شود.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران در ارتباط با چالش‌های طرح بیان کرد: وجود موانع طبیعی متعدد، سخت‌گذر بودن و سنگلاخ و صخره‌ای بودن بیش از ۶۰ درصد طول مسیر، وجود ۴۴ مورد موانع مختلف از جمله تقاطع جاده‌ای و محورهای مواصلاتی و شریان‌های اصلی نظیر تنگ‌زاغ و تنگ‌نی، مشکلات تحصیل اراضی مسیر خط با توجه به تعدد و تنوع صاحبان اراضی و وجود معارضان، تغییرات متعدد اجباری در مسیر خط به علت توسعه شهری و روستایی، لزوم اخذ مجدد مجوزهای مختلف زیست محیطی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، منطقه ویژه و... از مراجع و سازمان‌های ذی‌صلاح از جمله مهم‌ترین چالش‌ها در راه اجرای این طرح بوده است.

خانی‌پور با اشاره به نقش شناسایی ریسک‌های هر پروژه در بخش تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی به اهمیت بهره‌مندی علمی و عملی اصحاب پروژه از تجارب کسب‌شده در این طرح در قالب جمع‌آوری درس‌آموخته و انتقال این دانش به دیگر طرح‌ها و پروژه‌ها، نقش مباحث مرتبط با مدیریت دانش در این زمینه را مورد تأکید قرارداد.

وی در ادامه به بخشی از رکوردهای منحصربه‌فرد کسب شده در این طرح اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصدی در بازه یک ساله، انجام تست فشار آب به طول ۸۰ کیلومتر در دی‌ماه امسال، لوله‌گذاری ۱۳ کیلومتر از مسیر طی ۱۲ ساعت از یک روز، خاک‌برداری ۴۵۰ هزار مترمکعب در یک ماه، جوشکاری ۱۳۴۴ متر (۱۱۲ سرجوش) خط لوله ۲۶ اینچ در یک روز، کسب رتبه دوم ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل بین تمام طرح‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور و کسب رکورد 2 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در زمره مهم‌ترین افتخارات این طرح ملی است.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران با قدردانی از عوامل و دست اندکاران اجرای این طرح گفت: ثبت رکوردهای یادشده با تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی ارکان طرح اعم از گروه‌های اجرایی، پیمانکار، مهندسان مشاور، دستگاه نظارت کارگاهی، تیم منسجم کارفرمای طرح و بالاخص حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل شرکت و بازدیدهای مکرر میدانی ایشان از طرح میسر شد.

در پایان این مراسم به پاس قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران این طرح، لوح تقدیر توسط مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و مجری طرح به مدیران پروژه در بخش پیمانکاری و مهندسی، مشاور، همچنین کارشناسان و متخصصان شاغل در طرح اهدا شد.

طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و تدبیرانرژی گستر ایران به‌عنوان پیمانکاران طرح و گروه مهندسان مشاور پارس به‌عنوان مشاور صورت پذیرفته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز