تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
رئیس سازمان غذا و دارو

با «فروش» اینترنتی دارو مخالفیم

با «فروش» اینترنتی دارو مخالفیم
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه با «فروش» اینترنتی دارو مخالفیم، گفت: ابلاغ آیین‌نامه «عرضه» اینترنتی دارو با محوریت نسخه الکترونیک انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۴۶۴۶

به گزارش معاصر، دکتر سید حیدر محمدی در نشست خبری «فجر سلامت» در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کارنامه کاری دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیانگر این است سال‌ها در حوزه سلامت و تولید کالاهای سلامت افتخارآفرینی کرده‌ایم. دستاوردهای خود را در سالروزهای مختلف به ویژه ایام دهه فجر رونمایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دومین دوره نمایشگاه «سلامت‌بنیان» را برگزار کردیم، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که در دومین دوره نمایشگاه سلامت بنیان به دستاوردهای متعددی دست یافتیم به نحوی که تعداد داروهایی که در این دوره به سبد دارویی کشور اضافه شد نسبت به دوره گذشته بیشتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستاوردهای نمایشگاه سلامت‌بنیان محدود به ارائه داروی جدید نمی‌شود، گفت: تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، فرآورده‌های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش بنیان به سبد محصولات غذایی و دارویی کشور اضافه شدند.

حیدری درباره جزئیات محصولات جدید نمایشگاه سلامت‌بنیان گفت: ۱۷ قلم داروی جدید، ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی و ۸ قلم محصولات طب سنتی در این نمایشگاه رونمایی شد. تمام محصولاتی که در دومین دوره نمایشگاه سلامت‌بنیان رونمای شدند های‌تک هستند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور، ارائه دهنده محصولات جدیدی هستند که در نمایشگاه سلامت رونمایی شد.

محمدی با بیان اینکه از حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت دارد، گفت: معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند. میزان حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم افزایش یافته اما میزان حمایت‌ها باید افزایش یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به طور قطع، شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید محصولات گام برداشته‌اند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرند با دغدغه کمتری جهت تولید محصولات جدید گام برمی‌دارند.

محمدی درباره دیگر دستاوردهای حوزه سلامت گفت: دو شرکت دانش‌بنیان دست به تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایسی زده‌اند. همچنین تعداد شرکت‌های تولید کننده دستگاه دیالیز افزایش یافته به نحوی که دو شرکت در جهت تولید این دستگاه گام برداشته‌اند.

وی با اشاره به روزهای کرونایی گفت: ما در دوران پاندمی کرونا با مشکلاتی مواجه بودیم؛ شرایط به نحوی بود که شرکت‌های تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور از ارائه این دستگاه به ما خودداری می‌کردند. اما برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید دستگاه ونتیلاتور و بی‌هوشی اقدام کردند. دستگاه‌های ونتیلاتور تولید شده توسط این شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت ثابت و سیار است.

محمدی ادامه داد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی، تلسکوپ جراحی، دستکاه احیا کنده ریوی، دستگاه تست هموگلوبین از دیگر محصولات تولیدی است. این دستگاه می‌تواند هموگلوبین خون را طی چند دقیقه محاسبه کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک شرکت دانش‌بنیان نسبت به تولید سمعک اقدام کرده، افزود: این محصول تولید شده اما مراحل تجاری‌سازی را سپری نکرده است.

وی گفت: در گذشته، حوزه تولید دارو با مشکلات فراوانی مواجه بود. در حال حاضر توانسته‌ایم،مشکلات مربوط به داروی بیماران سرطانی را حل کنیم. همچنین توانسته‌ایم کمبود دارو در حوزه داروی بیهوشی را برطرف کنیم. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید داروی بیهوشی اقدام کرده‌اند اما این محصولات هنوز تجاری‌سازی نشده است.

محمدی گفت: با همت شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات دارو در زمینه برخی داروهای سرطان و همچنین بیهوشی برطرف شده است.

وی همچنین گفت: با حمایت تامین کنندگان تعداد کمبودهای دارویی کاهش یافته، کمبودها عمدتا حیاتی و از داروهای اساسی نیست، به عنوان مثال داروهای وارفارین و متی مازول از جمله کمبودها بود که رفع شد، باقی اقلام عمدتا امکان جایگزینی با داروهای تولید داخل را دارد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: داروهای جدید وارد فهرست دارویی کشور شده که با تکنولوژی بالا یا مکانیزم اثرجدید، بمحض تولید اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: واکسن های پنج گانه، تب زرد روتاویروس و پنوموکوک و … در  برنامه تولید هست که امسال با همت معاونت بهداشت وارد برنامه واکسیناسیون می شود.

وی همچنین گفت: امسال رونمایی داشبورد پایش و رصد زنجیره سلامت در اختیار مدیران تصمیم گیر هست، بخشی هم در اختیار عموم است.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره ورود سکوهای اینترنتی به حوزه دارو، گفت: تاکید می‌کنیم که با فروش اینترنتی دارو مخالفیم و به هیچ وجه اجازه آن را نمی‌دهیم، چون سلامت مردم را به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد: در این باره با تسهیل دسترسی به دارو و دارو رسانی درب منزل بیماران مخالفتی نداریم و البته دو سال است که از سوی دو سازمان بیمه‌گر برای خانواده شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد و همچنین بیماران ام‌اس اجرا می ‌شود.

وی گفت: حسب وعده داده شده به کمیسیون اصل ۹۰ آیین نامه عرضه اینترنتی دارو یک ماهه تدوین شده و با همفکری ذینفعان و داروخانه ها، بزودی ابلاغ می‌شود.

وی گفت: هسته اصلی اجرایی این طرح داروخانه‌ها هستند و سکو عامل حمل دارو خواهد بود و قطعا تنها در این زمینه از آنها کمک می‌گیریم و سکوهای متخلف در این زمینه نقشی نخواهد داشت.

محمدی تاکید کرد که با اجرای این طرح، متقاضیان از طریق نسخه الکترونیک و سامانه مربوطه، درخواست خود را اعلام کنند.

وی در ادامه درباره داروی برند بیماران سی اف، گفت: داروی بیماران سی.اف دو تولیدکننده داخلی دارد. کمبود داروی برند این بیماران جهانی است. در مجموع داروی پانکراتین دو تولیدکننده داخلی دارد که کمبودی درمورد آن‌ها نداریم.

وی افزود: ۶۰۰ بسته از داروی برند فردا در داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود. شنبه نیز حدود ۸۰۰ بسته واردات داریم که توزیع می‌شود و حدود ۴۰۰ هزار عدد دو هفته دیگر و اسفندماه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد وارد می‌شود. در مجموع واردات به صورت روتین انجام می‌شود.

محمدی گفت: داروی برند در دنیا با کمبود مواجه بوده و محدودیت در تامین به همین دلیل است.

رییس سازمان غذاودارو همچنین از افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: این پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیتر، قابلیت تولید فاکتورهای خونی که ارزبری بالایی برای کشور دارد را تولید می‌کند.

محمدی همچنین درباره اهمیت ذخیره استراتژیک دارو و اقداماتی که در این باره آغاز شده گفت: نیاز داشتیم که در این باره مواد اولیه بیشتری تولید یا واردات کنیم. در همین راستا در بسیاری از محصولات این ذخیره را ایجاد کرده‌ایم و از حدود ۳۷۰۰ قلم دارو در نظام ژنریک حدود ۸۰۰ قلم آن داروی استراتژیک است و اولویت ما برای ذخیره استراتژیک این ۸۰۰ قلم است.

محمدی با اشاره به اهمیت چرخش درست نقدینگی در حوزه دارو تاکید کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته وضعیت تامین دارو بسیار بهتر شده است. امسال نسبت به سال گذشته سال آرامتری را در حوزه دارو داشتیم چرا که حمایت‌های بیشتری را از سوی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه شاهد بودیم. البته برای سال آینده درخواست داریم که مجلس بودجه حوزه دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی را به صورت ویژه در نظر بگیرد. پیشنهاد ما ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است. لازم این مبالغ به صورت واقعی دیده شوند تا در سال آینده دچار مشکل نشویم. طبیعتاً اگر نقدینگی به صورت واقعی دیده شود و تخصیص‌ها نیز به موقع باشد، مشکلی نخواهیم داشت.

رییس سازمان غذاودارو همچنین با بیان اینکه اصلاح سیاست ارزی در حوزه تجهیزات دفعی نیست، گفت: در تجهیزات پزشکی بسته به نوع محصول، نظر تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان و تخصیص منابع کافی برای پوشش مابه‌التفاوت قیمت، به‌صورت تدریجی اجرا خواهد شد.

محمدی درباره وضعیت نان نیز گفت: نان‌های که در سبد محصولات غذایی کشور وجود دارند ناسالم نیستند.مبحث مهم و اساسی در خصوص مصرف نان این است که مردم ارزش نان کامل را بدانند.

وی با بیان اینکه نان کامل توسط برخی از تولیدکنندگان به بازار عرضه می‌شود، گفت: گرچه این محصولات توسط برخی از تولید کنندگان به بازار عرضه می‌شود اما تولید کنندگان بر این باور هستند که تولید کامل برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مردم به ارزش غذایی نان توجه کنند، ادامه داد: مردم نباید به رنگ نان توجه کنند بلکه ارزش غذایی آن را در کانون توجه قرار دهند.

وی درباره عملکرد وزارت بهداشت در حوزه سلامت گفت: وضعیت کنونی نظام سلامت کشور نسبت به بهمن ۵۷ بسیار تغییر کرده است. ایران در حوزه تولید دارو بسیار پیشرفت کرده و دستاوردهای متعددی را از آن خود کرده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است ۸۰ درصد داروهای کشور در بهمن ماه سال ۵۷ وارداتی بودند و فقط ۲۰ درصد در داخل کشور توسط شرکت‌های داخلی و چندملیتی تولید می‌شدند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید داخلی است، اظهار کرد: نه تنها نسبت به تولید داروی مورد نیاز اقدام کرده‌ایم بلکه دارو به سایر کشورها صادر می‌کنیم‌. خودکفایی در تولید دارو به یکباره صورت نگرفته بلکه تدریجی است. توانایی تولید ۱۰۰ درصدی داروی مورد نیاز کشور را داریم اما تولید تمام داروی مورد نیاز توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خودکفایی محدود به حوزه دارو نمی‌شود، گفت: تجهیزات پزشکی هم به دستاوردهای فراوانی نائل آمده‌ایم. تجهیزات پزشکی تولید ایران به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ واکسن کرونا با پلتفرمهای مختلف تولید کرده‌ایم و آن ر ا به کشورهای دیگر صادر کرده‌ایم.

محمدی در پایان گفت: پیش از انقلاب، پزشکان کشورهای خارجی در ایران مشغول به طبابت بودند اما شرایط این روزها بسیار تغییر کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز