تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
ائتلاف با 4 حزب اصلاح‌طلب

مواضع و راهبردهای انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری دبیرکل

مواضع و راهبردهای انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری دبیرکل
یکماه تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی است و هر چه بیشتر به سوی این فرآیند مهم سیاسی سال حرکت می‌کنیم اخبار و حواشی پیرامون انتخابات، جریانات سیاسی کنش‌های معطوف به انتخابات و جامعه و مشارکت در آوردگاه 11 اسفند بیش از پیش می‌شود.
کد خبر: ۷۴۶۵۵

 به گزارش معاصر به نقل از آرمان ملی، اما آنچه مسلم است دو نکته را نباید از نظر دور داشت. نخست بحث مهم مشارکت مردم در انتخابات و دیگری بحث رقابت‌های انتخاباتی که هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی است.

از طرفی در باب مشارکت در انتخابات گرچه مقام معظم رهبری بارها در مقاطع مختلف به لزوم مشارکت بالا اشاره داشته‌اند و مؤلفه‌های 4 گانه مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را مطرح نموده‌اند، اما روند تحولات در جامعه طی سال‌های گذشته تاکنون و عملکردها باعث شده تا نارضایتی‌هایی در جامعه منبعث از برخی عملکردها و اقدامات ایجاد شود و تاثیر مستقیمی بر مشارکت در انتخابات داشته باشد.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسید از ابتدای سال‌جاری به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی جامعه روندها و اقدامات به نحوی باشد که موجبات رضایت جامعه را فراهم آورد و بر مشارکت سیاسی مردم در انتخابات پیش‌رو بیفزاید. اما از همان ابتدا عملکردها به‌گونه‌ای پیش رفت که بخشی از مردم نسبت به انتخابات تاثیر صندوق رای نیز  دلسرد شدند.

چنانکه اگر در انتخابات مجلس یازدهم 7/42 بود در شرایط فعلی یکماه تا انتخابات طبق نظرسنجی‌ها در کل کشور 30 درصد و در تهران 10 تا 15 احتمال مشارکت مردم در انتخابات می‌رود. هر چند که مساله دیگری که تاثیر خاص خود را  روی مشارکت مردم در انتخابات گذاشته و می‌گذارد عملکرد هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان است که با ردصلاحیت چهره‌های شاخص و موثر گرمای انتخابات را گرفته‌اند.

لذا به‌نظر می‌رسد که تا زمان هست باید شورای نگهبان با تایید صلاحیت چهره‌های شاخص رد شده فضایی را فراهم کند تا شاهد مشارکت بیشتری در راستای تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد باشیم. اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و معتدلین ماه‌هاست که برنامه‌های مختلفی در راستای حضور بهتر و موثرتر در انتخابات مجلس دارند.

اما تحولات مختلفی از جمله ردصلاحیت‌های گسترده باعث شد تا اصلاح‌طلبان مجال حضور در انتخابات را نیابند. اصولگرایان که به‌دنبال بستن لیست هستند و اعتدالیون نیز درصددند تا اگر شورای نگهبان نامزدهای ردصلاحیت شده آنها را تایید صلاحیت نمود با لیست خود و اگر به حد نصاب نرسیدند با نامزدهایی از احزاب اصلاح‌طلب همفکر خود یا طیف لاریجانی ائتلاف کنند و لیست مشترک بدهند.

 

 *مشارکت بالا باشد، شانس بالایی داریم

 

روز گذشته بود که دبیرکل حزب و اعتدال و توسعه در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد سمت‌گیری‌ و سیاست‌های انتخاباتی حزب متبوع خود معطوف به انتخابات را تشریح کرد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به پرسش «آرمان ملی» در خصوص موضع حزب اعتدال و توسعه در مورد تغییر حوزه انتخابیه خود از تهران به رشت با تکذیب این مساله اظهار داشت: این خبری بود که در رسانه‌ها آمد و بعد هم تکذیب شد.

وی در خصوص حضور مستقل در انتخابات یا ائتلاف با احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت: همان‌طوری که آقای سخنگو نیز به‌درستی نظر حزب را تببین کرده و من خود هم گفته‌ام ما در هر حوزه‌ای که نفر داشته باشیم اولویت اول اعضای حزب هستند و دوستانی که نام برده شد از احزابی که داریم مشترکا روی آن فرد تاکید می‌کنیم.

اولویت دوم ما کسانی هستند که عضو ما نیستند اما به ما نزدیکند که به سراغ آنها نیز می‌رویم. نوبخت بیان کرد: بنابر این این ائتلاف هست. اینکه گفته شود جریان اصلاحات به‌طور کلی نمی‌آید اینطور هم نیست و همین دوستانی که نام برده شد (اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران) جزو مجموعه اصلاحات هستند.

رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بنابراین تا اینجا جمعی هستیم و چون اعتقادمان این است که از طریق صندوق و انتخابات و حضور در مجلس می‌توانیم بخشی از مطالباتی که وجود دارد را در هر حدی که توانمان باشد پاسخ بدهیم می‌ایستیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه همچنین در مساله کاهش مشارکت و اینکه چه میزان به رای مردم به لیست اعتدال و توسعه امیدوار است، اذعان کرد: مشارکت از نظر ما 2 بخش دارد که یک بخش شانس ما در مشارکت است. در دو انتخابات ریاست جمهوری و یک مجلس داشتیم که هر 30 نفر لیست ما رای آوردند و معلوم است که اگر مجددا آن اکثریت بیایند و مشارکت خیلی بالا باشد ما شانس بیشتری داریم.

پس از این جهت طالب مشارکت هستیم. اما برای ما که همیشه منافع ملی را مدنظر داریم اعتقاد داریم مشارکت یکی از مولفه‌های امنیت ملی است که به مشارکت بالا برای اتقان نظرات کسانی‌که پشت‌میز مذاکره قرار می‌گیرند بسیار کمک می‌کند. لذا مشارکت برای ما از دو بعد حائز اهمیت است. به همین جهت تلاش ما این است تا جایی‌که می‌توانیم و وسع ما هست مشارکت افزایش پیدا کند و هم ما و هم ملت از آن بهره‌مند شود. نوبخت در خصوص شرایط انتخاباتی که در آن، بسیاری از نامزدها ردصلاحیت شده‌اند و ردصلاحیت آقای روحانی هم مهر تاییدی بر خالص‌سازی است، تصریح کرد: با همه اینها همچنان امیدواریم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه نیز در خصوص احتمال تایید صلاحیت نامزدهای این حزب از سوی شورای نگهبان تاکید کرد: امید داریم همچنان که خانم دکتر «داد اندیش» را تایید کردند سایرین هم تایید شوند.

وی گفت: ما کمیت 290 نفر را در کل کشور نیاز داریم و 19 بهمن اعلام خواهیم کرد که در تهران و کشور چگونه عمل خواهیم کرد.

 

*مصریم لیست کامل ارائه دهیم

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با «آرمان ملی» در خصوص ائتلاف با احزاب اصلا‌ح‌طلب گفت: ما با حزب کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی، خانه کارگر و شاید در آینده با برخی از گروه‌ها هم نشست‌هایی برای بحث ائتلاف داشته باشیم، ولی فعلا با این 4 حزب همفکری و هماهنگی‌هایی داشتیم.

جواد هروی افزود: فعلا با توجه به ردصلاحیت‌ها این توافقات منوط به 19 بهمن شده است. متاسفانه آمار و ارقام به‌گونه‌ای واگویه می‌شود که با واقعیت‌ها متفاوت است.

مثلا گفته می‌شود ما 12 هزار نفر را تایید کردیم آن طرف را هم باید دید که 12 هزار نفر ردصلاحیت شدند. اینکه روزانه افرادی مشخص اعلام می‌شوند می‌توان گفت این افراد اعلام شده افراد مشخص با تراز سیاسی و اقتصادی نیستند و یک سیاهی لشکر اعلام می‌شود و  برخی کاندیداها  فقط ارقام را بالا می‌برند و کیفیت مشارکت و جاذبه لازم را برای مشارکت مردم فراهم نمی‌کند.

سخنگوی اعتدال و توسعه عنوان کرد: ما مصریم که لیست‌هایمان را به‌صورت کامل ارائه کنیم. لیست ناقص بی‌مایه است و ما تلاش می‌کنیم که لیست‌ها بر قامت افراد کامل ترتیب داده شود.

در جایی هم به جهت اینکه کاندیدا نداشته باشیم و نتوانیم لیستی را اعلام کنیم آن منطقه را صرف نظر می‌کنیم حتی تهران.

وی در خصوص سرلیستی نوبخت خاطرنشان کرد: ما فعلا چه در بحث لیست‌های موجود در کل کشور و چه در لیست آتی و نمایندگانی که وارد مجلس خواهند شد، ایشان سرلیست ما خواهند بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز