تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023

ایران 1 (5) - (3) 1 سوریه؛ فرار از فاجعه در ضربات پنالتی

ایران 1 (5) - (3) 1 سوریه؛ فرار از فاجعه در ضربات پنالتی
تیم ملی ایران در ضربات پنالتی موفق به کسب پیروزی برابر سوریه شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی صعودی سخت و دراماتیک را به مرحله حذفی داشته باشند.
کد خبر: ۷۴۷۱۵

به گزارش معاصر، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 به آخرین مسابقه‌اش در مرحله یک‌هشتم نهایی رسید. بعد از آنکه صعود تیم‌های ملی استرالیا، تاجیکستان، اردن، قطر، ازبکستان، کره‌جنوبی و ژاپن به مرحله یک‌چهارم نهایی مسجل شد، هواداران فوتبال در قاره آسیا چشم‌انتظار تعیین هشتمین تیم صعودکننده به مرحله یک‌چهارم نهایی بودند و سرنوشت این تیم در آخرین دوئل مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص می‌شد؛ جایی‌که تیم‌های ملی ایران و سوریه برابر هم صف‌آرایی کردند.

 

شاگردان امیر قلعه‌نویی در حالی توانستند به جمع 16 تیم برتر قاره آسیا در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌ها برسند که یکی از 3 تیم برتر مرحله گروهی با رکورد 100 درصد پیروزی بودند. بعد از صعود ژاپن به مرحله یک‌چهارم نهایی، برد در مسابقه امشب برابر سوریه می‌توانست ملی‌پوشان فوتبال ایران را به دیدار انتقامی برابر ژاپن برساند و آن‌ها امیدوار بودند که برای دومین دوره پیاپی در فرمت جدید برگزاری جام ملت‌های آسیا بتوانند به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا راه یابند. در نقطه مقابل، سوری‌ها بعد از صعود به عنوان یکی از 4 تیم برتر سوم، در سودای خلق شگفتی با هدایت هکتور کوپر بودند و امیدشان به این بود برای نخستین‌بار در تاریخ جام ملت‌ها به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا برسند و اولین پیروزی‌شان در مرحله حذفی این تورنمنت را جشن بگیرند.

 

ایران 1 (5) - (3) 1 سوریه؛ فرار از فاجعه

 
ترکیب تیم ملی ایران

 

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، روزبه چشمی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس (از دقیقه 63: امید ابراهیمی)، علیرضا جهانبخش (از دقیقه 74: علی قلی‌زاده (از دقیقه 119: مهدی ترابی))، مهدی قایدی (از دقیقه 63: محمد محبی)، مهدی طارمی و سردار آزمون (از دقیقه (8+90): کریم انصاری‌فرد)

 

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

 

ترکیب تیم ملی سوریه

 

احمد مدنیه، آیهام اوسو، مویاد ال‌آیان، ثائر کروما، عبدالرحمان ویس، عمار رمضان (از دقیقه 87: فهد یوسف)، ازکیل هام، جلیل الیاس، محمود الاسود (از دقیقه 58: پابلو صباغ)، ابراهیم حصار و عمر خریبین (از دقیقه 87: علاالدین یاسین)

 

سرمربی: هکتور کوپر

 

ایران 1 (5) - (3) 1 سوریه؛ فرار از فاجعه

 

امیر قلعه‌نویی در مقایسه با دیدار قبلی برابر امارات، 3 تغییر در ترکیب اولیه تیمش اعمال کرد که 2 تغییر او اجباری بود؛ به‌طوری‌که روزبه چشمی جانشین محمدحسین کنعانی‌زادگانِ محروم شد و رامین رضاییان هم به جای صادق محرمی که به دلیل مصدومیت شانس حضور در ادامه رقابت‌ها را از دست داده، در ترکیب اولیه تیم ملی در مسابقه امشب قرار گرفت. همچنین حضور علیرضا جهانبخش به جای علی قلی‌زاده، دیگر تغییر قلعه‌نویی در ترکیب اصلی تیم ملی برای دوئل با سوریه در مقایسه با دیدار برابر امارات بود. در آن‌سوی میدان هم حضور عمر خریبین در ترکیب اولیه تیم ملی سوریه و نیمکت‌نشینی پابلو صباغ، مهم‌ترین تصمیم هکتور کوپر برای مسابقه امشب بود.

 

2 تیم از ساعت 19 به وقت تهران در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه که مملو از جمعیت بود، کار خود را با قضاوت کیم جونگ هیوک از کره‌جنوبی آغاز کردند. مطابق انتظار، مالکیت توپ‌ومیدان در دقایق ابتدایی مسابقه در اختیار شاگردان امیر قلعه‌نویی بود و اولین موقعیت جدی در دقیقه 8 نصیب سردار آزمون شد که ضربه او را احمد مدنیه مهار کرد. البته که بعد از زدن ضربه مشخص شد مهاجم تیم ملی ایران در موقعیت آفساید قرار داشته است.

ملی‌پوشان به نمایش مالکانه خود ادامه دادند که در دقیقه 25 مهدی قایدی صاحب موقعیت گلزنی شد که این‌بار هم مدنیه درخشید و توانست ضربه قایدی را مهار کند و شوت او را به کرنر فرستاد. شاگردان قلعه‌نویی که در تلاش برای رسیدن به گل نخست بودند، روی ضربه کرنر خطرناک حاضر شدند و در حالی‌که توپ نصفه‌ونیمه دفع شده بود، احسان حاج‌صفی با شوتی پرقدرت دروازه سوریه را هدف قرارد داد که دروازه‌بان این تیم در 2 مرحله توپ را مهار کرد.

 

مهدی طارمی در دقیقه 30 یک فرصت ایده‌آل گلزنی را روی پاس فوق‌العاده مهدی قایدی به‌دست آورد اما بی‌دقتی او در زدن ضربه آخر باعث شد تا تلاش شاگردان امیر قلعه‌نویی به گل اول در مسابقه امشب ختم نشود. بعد از چند فرصت‌سوزی، سرانجام طارمی توانست یک ضربه پنالتی به‌دست آورد که خود او پشت این ضربه ایستاد و برخلاف جهت حرکت احمد مدنیه، در دقیقه 34 توپ را به تور دروازه سوریه رساند تا گل اول تیم ملی ایران برابر این تیم به‌ثبت برسد.

 

سوری‌ها بعد از دریافت حملات نصفه‌ونیمه‌ای روی دروازه ایران داشتند که هوشیاری علیرضا بیرانوند باعث شد حملات حریف راه به جایی نبرد. در نقطه مقابل، سردار آزمون در دقیقه 44 روی یک کار تیمی، فرصت خوبی برای گلزنی به‌دست آورد اما نتوانست از این فرصت استفاده کند. با وجود اعلام 5 دقیقه وقت تلف‌شده از سوی داور مسابقه، خبری از تغییر نتیجه نبود تا نیمه نخست با برتری یک‌گله تیم ملی ایران برابر سوریه با گلزنی مهدی طارمی خاتمه یابد.

سوری‌ها با توجه به شکست یک نیمه‌ای، کار خود را در نیمه دوم تهاجمی آغاز کردند اما در خلق موقعیت جدی گلزنی ناکام بودند و رفته‌رفته مالکیت توپ‌ومیدان دوباره در اختیار بازیکنان تیم ملی ایران قرار گرفت. در دقیقه 52، اولین موقعیت جدی نیمه دوم برای تیم ملی ایران به‌دست آمد که بعد از مهار ضربه آزمون توسط دروازه‌بان سوریه، شوت او در ریباند را هم مدافع سوری‌ها به کرنر فرستاد.

 

آزمون روی ارسال ضربه کرنر به دنبال گلزنی بود که عبدالرحمان ویس از روی خط دروازه توپ را برگشت داد. ملی‌پوشان به حملات خود ادامه دادند که در دقیقه 57 روی پاس علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی صاحب موقعیت گلزنی شد که احمد مدنیه ضربه طارمی را مهار کرد تا همچنان حساب کار یک بر صفر به سود تیم ملی ایران باشد. هکتور کوپر برای تغییر جریان بازی به سود تیمش، پابلو صباغ را به میدان فرستاد که این مهاجم دورگه روی یک اقدام سرعتی از کمند خط دفاعی فرار کرد و در موقعیت تک‌به‌تک با علیرضا بیرانوند قرار گرفت که توسط او سرنگون شد.

 

داور کره‌ای در ابتدا به تبعیت از تصمیم کمک خود، اعلام آفساید کرد اما بعد از بررسی صحنه به کمک (VAR)، نه‌تنها آفساید مهاجم سوری اعلام شد، بلکه داور مسابقه برخورد بیرانوند با صباغ را پنالتی تشخیص داد و دروازه‌بان ایران را با کارت زرد جریمه کرد. عمر خریبین در دقیقه 64 از روی نقطه پنالتی موفق به گلزنی شد تا خریبین در رویارویی‌هایش با علیرضا بیرانوند، شمار گل‌های خود را به عدد 6 برساند که رکوردی جالب‌توجه محسوب می‌شود.

 

ملی‌پوشان ایران بعد از دریافت گل تساوی در سودای رسیدن به گل برتری بودند و حملات پردامنه خود را آغاز کردند. بعد از شوت سرکش سعید عزت‌اللهی که از بالای دروازه سوریه به بیرون رفت، بازی درگیرانه دنبال شد و در فاصله 2 دقیقه، سعید عزت‌اللهی و محمد محبی از داور مسابقه اخطار گرفتند. 2 موقعیت پیاپی گلزنی برای تیم ملی ایران در 2 دقیقه ایجاد شد که ابتدا شوت سردار آزمون شدت لازم را نداشت و در موقعیت دوم، احمد مدنیه توانست در موقعیت تک‌به‌تک ضربه علی قلی‌زاده را مهار کند تا همچنان 2 تیم با تساوی 1-1 کار خود را دنبال کنند.

 

هکتور کوپر در دقایق پایانی مسابقه با تعویض‌های خود به دنبال تغییر جریان مسابقه به سود تیم ملی سوریه بود. بعد از ورود فهد یوسف و علاالدین یاسین، شرایط به سود سوری‌ها تغییر کرد و آن‌ها مالکیت توپ را بیشتر در اختیار داشتند و روی یک حمله سرعتی، شاگردان کوپر در آستانه نزدیک‌شدن به دروازه تیم ملی ایران بودند که بی‌احتیاطی و خطای مهدی طارمی باعث شد تا او دومین کارت زرد خود را در مسابقه امشب دریافت کند و با کارت قرمز در دقیقه (1+90) از زمین مسابقه اخراج شد!

 

سوری‌ها بعد از اخراج طارمی، در وقت‌های تلف‌شده توپ‌ومیدان را در اختیار داشتند و در دقیقه (6+90) موقعیتی خطرناک روی اشتباه علیرضا بیرانوند روی دروازه تیم ملی ایران ایجاد شد که ایستادگی خط دفاع باعث شد تا دروازه ایران بسته بماند و کامبک تیم ملی سوریه کامل نشود! امیر قلعه‌نویی پیش از پایان بازی در 90 دقیقه، به سراغ تعویض در خط حمله تیمش رفت و کریم انصاری‌فرد را به جای سردار آزمون به میدان فرستاد اما جریان بازی تغییر نکرد تا 2 تیم بعد از تساوی در 90 دقیقه وقت قانونی به استقبال وقت‌های اضافی بروند.

 

2 تیم در نیمه اول وقت‌های اضافی نمایش پایاپایی داشتند و خبری از خلق موقعیت جدی گلزنی نبود تا بعد از 15 دقیقه تلاش برای رسیدن به گل، نیمه اول وقت‌های اضافی با تساوی 1-1 خاتمه یابد. در نیمه دوم وقت‌های اضافی، تیم ملی ایران حملات نصفه‌ونیمه‌ای روی دروازه سوریه داشت اما خبری از تهدید جدی دروازه این تیم نبود و در آن‌سوی میدان، شاگردان کوپر به دنبال مدیریت بازی بودند. بعد از آنکه توپی از خط دروازه‌ها در 15 دقیقه نیمه دوم وقت‌های اضافی عبور نکرد، 2 تیم به استقبال ضربات پنالتی رفتند و جالب آنکه پیش از پایان بازی در 120 دقیقه، امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت تا علی قلی‌زاده که به عنوان یار تعویضی به میدان رفته بود را بیرون بکشد و به جای او، مهدی ترابی وارد ترکیب تیم ملی شد.

 

کریم انصاری‌فرد زننده اولین پنالتی تیم ملی ایران بود که توانست ضربه خود را به گل تبدیل کند. پابلو صباغ پشت نخستین ضربه پنالتی تیم ملی سوریه ایستاد که ضربه صباغ هم گل شد. رامین رضاییان، دومین پنالتی تیم ملی ایران را در مسابقه امشب زد که ضربه پرقدرت او به تور دروازه سوریه چسبید. دومین پنالتی تیم ملی سوریه را فهد یوسف زد که علیرضا بیرانوند موفق به مهار ضربه او شد تا تیم ملی ایران در ضربات پنالتی از حریف خود پیش بیفتد.

 

امید ابراهیمی پشت سومین ضربه پنالتی تیم ملی ایران قرار گرفت که او توانست گل بزند تا حساب کار در ضربات پنالتی 3 بر یک به سود تیم ملی ایران شود. ازکیل هام زننده سومین ضربه پنالتی سوری‌ها بود که ضربه او برخلاف جهت علیرضا بیرانوند به گل تبدیل شد. چهارمین پنالتی ایران توسط مهدی ترابی نواخته شد که ضربه پرقدرت ترابی هم برخلاف جهت حرکت احمد مدنیه به گل تبدیل شد تا برتری شاگردان قلعه‌نویی در ضربات پنالتی حفظ شود.

 

علاالدین یاسین پشت چهارمین ضربه پنالتی تیم ملی سوریه ایستاد که توانست این ضربه را به گل تبدیل کند تا بازی با نتیجه 4 بر 3 در ضربات پنالتی دنبال شود. احسان حاج‌صفی زننده پنجمین پنالتی تیم ملی ایران بود که ضربه او هم به گل تبدیل شد تا تیم ملی ایران در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 3 به پیروزی برسد. تیم ملی ایران با پیروزی در ضربات پنالتی به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا صعود کرد و تیم ملی سوریه هم بعد از اولین صعود به مرحله حذفی، ناکام در رسیدن به جمع 8 تیم برتر در جام ملت‌های آسیا 2022 بود. با توجه به صعود تیم ملی ایران، شاگردان قلعه‌نویی باید روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه از ساعت 15 به وقت تهران برابر تیم ملی ژاپن قرار گیرند. گفتنی است که مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 روز جمعه سیزدهم بهمن‌ماه آغاز خواهد شد که تیم ملی تاجیکستان به مصاف اردن می‌رود و استرالیا و کره‌جنوبی هم در دوئلی حساس برابر هم قرار می‌گیرند. همچنین تیم‌های ملی قطر و ازبکستان هم روز شنبه دیگر مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی را برگزار می‌کنند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز