تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
پدر خوانده‌ها و ائتلاف

بررسی احتمالی ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون

بررسی احتمالی ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون
«ائتلاف انتخاباتی» سیاستی است که به‌خصوص در چند انتخابات گذشته و به‌واسطه شرایط حاکم بر انتخابات و وضعیت جریان‌های سیاسی بسیار مورد بحث قرار گرفته و امتحان خود را نیز پس داده که عملا نیز چندان ناموفق نبوده است.
کد خبر: ۷۴۷۲۶

به گزارش معاصر، البته اینگونه ائتلاف‌ها صرفا میان 2 جریان سیاسی که به لحاظ فکری و دیدگاهی تا حدی قرابت و همگرایی دارند اتفاق می‌افتد که دارای مولفه‌ها و چارچوب‌های خاص خود است. چه اینکه در ادبیات سیاسی ایران زمانی‌که از ائتلاف انتخاباتی نام برده می‌شود همه نگاه‌ها به سمت ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سوق پیدا می‌کند.

نکته‌ای که این روزها با توجه به محدودیت‌هایی انتخاباتی که بر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حاکم شده بسیار مطرح می‌شود. هر چند که بعضا برخی احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌های موثر حزب اعتدال و توسعه نیز این مهم را رد نکرده‌اند و از احتمال وقوع آن نیز سخن گفته‌اند.

چنانکه اخیرا محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری صراحتا از ائتلاف با احزاب اصلاح‌طلب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و خانه کارگر و همچنین نمایندگان طیف لاریجانی خبر داد و در پاسخ به «آرمان ملی» گفت: «ما در هر حوزه‌ای که نفر داشته باشیم اولویت اول اعضای حزب هستند و دوستانی که نام برده شد از احزابی که داریم مشترکا روی آن فرد تاکید می‌کنیم.

اولویت دوم ما کسانی هستند که عضو ما نیستند اما به ما نزدیکند که به سراغ آنها نیز می‌رویم بنابراین این ائتلاف هست.» لذا حداقل اعتدالیون و اصلاح‌طلبان منتظر پایان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و تایید صلاحیت چهره‌های بیشتری از نامزدهای خود هستند تا نهایتا تا 19 و 20 بهمن رسما تکلیف انتخاباتی خود را تعیین کنند و مشخص شود که ائتلاف آنها به چه صورت خواهد بود.

البته طی چند وقت گذشته صحبت از حمایت یک 5 ضلعی راهبری شامل حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، آیت‌ا... سیدحسن خمینی و علی لاریجانی از لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مطرح شده که هنوز مشخص نیست این چهره‌های شاخص چه موضع و رویکردی در این خصوص خواهند داشت و به طور مشخص از این لیست حمایت خواهند کرد یا خیر.

آنچه مسلم است تکلیف ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان به معنای برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون یعنی اعتدال وتوسعه به روزهای پایانی هفته آینده موکول خواهد شد تا ببینیم باز هم تجربه لیست ائتلافی سال 94 این بار در 1402 تکرار می‌شود یا خیر.

*ردصلاحیت‌ها دست احزاب اصلاح‌طلب را بست

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در خصوص احتمال ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون اظهار داشت: تلاش ما در حزب‌مان این بوده که راهکارهای توسعه و اصلاح ایران را پیش برویم و بر این عقیده نیز بوده‌ایم که می‌شود از صندوق رای استفاده کرد و صندوق رای می‌تواند کمک‌کننده باشد که حاکمیت نظرات مردم را جدی بگیرد.

اما با اتفاقات تلخی که در بحث ردصلاحیت‌ها افتاد همه باعث شد که عملا نه تنها ما بلکه دست بقیه احزابی هم خالی باشد که دست‌شان از دادن لیست و معرفی کاندیداها خالی باشد.

فرزانه ترکان گفت: ما در این زمینه بسیار متاسفیم که با وجود سخنانی که در خصوص افزایش مشارکت گفته می‌شد عملا اقدام موثری انجام نشد.

اما در مورد بحث‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که انجام می‌شود تا جایی‌که من اطلاع دارم تا به امروز به هیچ وجه حزب کارگزاران تصمیم به خروج از جبهه اصلاحات ندارد و بیانیه جبهه اصلاحات نیز موضوع حضور در انتخابات را به استان‌ها واگذار کرده که اگر احزاب در استان‌ها نامزدهایی داشتند که بر حسب اتفاق ردصلاحیت نشده بود می‌توانند حمایت کنند و فعلا سیاست حزب ما همین است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: تاکنون نیز تصمیمی بر ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه یا آنچه که آقای نوبخت فرمودند گرفته نشده است.

* لاریجانی هیچ‌گاه تحت عنوان جریان اصلاح‌طلبی نبوده

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان درباره نحوه لیست دادن اصولگرایان و میزان تابعیت آن از اصلاح‌طلبان اظهار داشت: ما به رقبا هم تا اندازه‌ای امید داریم که بتوانند یک لیستی را در تهران ارایه کنند.

مثلا حزب اعتدال و توسعه که پدرخوانده آن آقای روحانی است و دبیرکل آن آقای نوبخت است با یکسری جریانات اصلاح‌طلب مانند کارگزاران، اگر بتوانند در تهران لیستی را جمع و جور و عرضه کنند که فکر می‌کنم آدم‌هایی دارند که بتوانند عرضه کنند، ما اصولگرایان به سمت وحدت تشویق خواهیم شد.

اما اگر اصلاح‌طلبان در مجموع نتوانند یک لیست قدرتمند ارایه کنند، این طرف در بین اصولگرایان طبیعی است که یک لیست داده نخواهد شد.

محمدرضا باهنر در ارتباط با احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و حمایت «۵ ضلعی راهبری» شامل ناطق نوری، خاتمی، سیدحسن خمینی، حسن روحانی و علی لاریجانی از لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گفت: من خیلی صریح بیان کنم که آقای ناطق، این کار را نمی‌کند. ممکن است در برخی جلسات بنشیند و مشورت بدهد اما هرگز حاضر نیست این کار را کند؛ آقا سید حسن هم حتما این کار را نمی‌کند.

اگر اعتدال و توسعه لیست بدهد، من نمی‌دانم که آقای روحانی آیا رسما خواهد گفت که من از این لیست حمایت می‌کنم یا خیر؛ اما چه این کار را بکند و چه نکند، نخبگان می‌دانند که وی، پدرخوانده این حزب است؛ ولیکن آقا سید حسن و آقای ناطق، این کار را نمی‌کنند و پدرخوانده هیچ لیستی هم نخواهند شد.

وی افزود: خاتمی سابقه سیاسی دارد اما مصاحبه‌های او بوی ناامیدی می‌دهند. نمی‌خواهم بگویم که وی رسما انتخابات را تحریم کرده است اما اینکه در میدان بیاید و تلاش کند، به‌نظرم این‌طور نخواهد شد. اگر بتوانند لیست جدی داشته باشند، ممکن است خاتمی با توجه به سابقه فعالیت‌های سیاسی که داشته، وارد میدان شود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری عنوان کرد: آقای لاریجانی هم هیچ‌گاه تحت عنوان جریان اصلاح‌طلبی نبوده و الان هم نیست؛ ممکن است یک‌سری اصولگرایان بگویند آقای لاریجانی، به «میانه» رفته است اما سابقه وی، اصولگرایی است و در این جریان حضور داشته و در طیف وسیع اصولگرایی، قرار می‌گیرد؛ بنابراین تصور نمی‌کنم آقای لاریجانی لیستی را امضا کند که فرض کنیم خاتمی بخواهد پایش را امضا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: ممکن است آقای لاریجانی به یک لیست مستقل شامل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برسد و به این نتیجه برسد که از آن حمایت کند اما تحلیل من این است که وی بالای سر هیچ لیست اصلاح‌طلبی را امضا نمی‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز