تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
یک کارشناس حوزه انرژی:

تحول اقتصاد کشور با رشد بهره‌وری نفت فراهم میشود

علی قنبری با بیان اینکه ایران یکی از دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز است، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در صنعت نفت تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد و بهره‌وری به‌معنای تحقق همزمان اثربخشی و کارایی است.
کد خبر: ۷۴۷۴۷

به گزارش معاصر، علی قنبری با بیان اینکه ایران یکی از دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز است، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در صنعت نفت تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد و بهره‌وری به‌معنای تحقق همزمان اثربخشی و کارایی است و زمانی که فروش نفت افزایش یابد، به‌همان تناسب ارزآوری در کشور بهبود می‌یابد، از این رو بخشی از اقتصاد ما مبتنی بر نفت خام است و یکی از منابع اصلی درآمدزایی برای کشور به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه نفت بخشی قابل‌توجه از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: به‌دلیل اینکه اقتصاد کشور وابستگی به نفت دارد، بهره‌وری در رشد اقتصادی تاثیری بسزا دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در صورتی که بهره‌وری در بخش نفت افزایش یابد، تأثیر مثبتی بر سایر بخش‌های اقتصادی می‌گذارد، گفت: سیاست دولت سیزدهم در حوزه باز معماری تجارت انرژی باوجود تحریم‌ها جواب داده و همین موضوع نیز منجر به رشد اقتصادی کشور شده و یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت رشد صادرات نفت بوده است.

کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: در این مدت شاهد توسعه صادرات و افزایش تولید نفت بوده‌ایم، تا جایی که تولید به مقادیر قبل تحریم نزدیک‌شده و می‌توان اعلام کرد تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

قنبری با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در ایران، گفت: صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی است و هرچه حجم صادرات نفت افزایش یابد، شاهد توسعه و رشد اقتصادی بیشتری در کشور خواهیم بود و براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این رشد ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار با تکیه‌ بر فعال کردن ظرفیت مستهلک‌شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا، مانند آفریقا و آمریکای‌جنوبی و حرکت به‌سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس شرق آسیا از سیاست‌های مثبت دولت در این حوزه بوده و اگر به بازارهای سنتی اکتفا می‌شد، نمی‌توانستیم چنین اتفاق‌هایی را رقم بزنیم.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: رشد اقتصادی به‌عوامل دیگری مانند افزایش بهره‌وری در بخش‌های نیروی انسانی، کشاورزی و صنعتی بستگی دارد، اما رشد بهره‌وری در بخش نفت از مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی به شمار می‌آید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز