تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
بازی پیرمرد‌های کم حافظه با کارت ایران

تحرکات انتخاباتی آمریکا با محوریت ایران

تحرکات انتخاباتی آمریکا با محوریت ایران
این روزها منطقه و تحولات آن محور بحث‌های سیاسی و انتخاباتی آمریکاست. البته بیش از منطقه مساله ایران است که به جدالی پایان ناپذیر در محافل سیاسی و انتخاباتی واشنگتن تبدیل شده ....
کد خبر: ۷۴۸۶۳

به گزارش معاصر، این روزها منطقه و تحولات آن محور بحث‌های سیاسی و انتخاباتی آمریکاست. البته بیش از منطقه مساله ایران است که به جدالی پایان ناپذیر در محافل سیاسی و انتخاباتی واشنگتن تبدیل شده و نوع نگاه نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات به ایران در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سوال مهم رسانه‌ها از نامزدهای ریاست جمهوریست.

هرچند هنوز نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معلوم نشده‌اند اما اگر چالشی برای پیرمردهای دو حزب مشهور آمریکا یعنی بایدن و ترامپ به وجود نیاید این دو، نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهند بود و از هم اکنون توجه هر دو نامزد به مساله ایران و پاسخگویی به یکدیگر در ارتباط با این مورد در مناظره احتمالی جلب شده است.

این روزها هم ترامپ به گذشته خود در ارتباط با ضربه زدن به ایران در ترور سردار سلیمانی می‌بالد و هم اینکه بایدن این پیرمرد دموکرات در پاسخ به رسانه‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا هدف او در حمله به مواضع مقاومت در منطقه، کنترل تهران است.

* ادعای گزافه ترامپ

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس نیوز مدعی شد که ایران پیش از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد با او تماس گرفته بود؛ حمله‌ای که به زعم او شکست خورد.

او همچنین گفت که نتانیاهو از همراهی در عملیات علیه سپهبد قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ پا پس کشید.

دونالد ترامپ در دفاع از اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دوران ریاست جمهوری‌اش، گفت: ایران دیگر پولی نداشت که به حماس و حزب‌ا... بدهد. ترامپ گفت که به اعتقاد او، ایران می‌تواند ظرف ۶۰ روز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا افزود: پس از آنکه به خاطر کاری که کرده بودند، ضربه محکمی به ایران زدیم، آنها باید کاری می‌کردند، من هم متوجه این قضیه بودم. او افزود: ایران با من تماس گرفت که بگوید یک مکان خاص را هدف قرار می‌دهد ولی قصد ندارد آن را منهدم کند بلکه قرار است خارج از آن‌جا مورد هدف قرار گیرد.

*توضیح شمخانی درباره ادعای ترامپ

دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی مقام معظم رهبری ضمن تکذیب اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خصوص تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، گفت: بر اساس تصمیم مورد اجماع، مقرر شد، عملیات موشکی پرحجم علیه پایگاه عین‌الاسد که مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق به شمار می‌رود برای دستیابی به حداکثر تخریب به صورت کاملاً غافلگیرانه انجام شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: به دلیل روابط نزدیک ایران با عراق و همچنین رعایت ملاحظات همسایگی، نیم ساعت قبل از انجام عملیات، موضوع صرفاً به نخست وزیر وقت عراق به صورتی اطلاع‌رسانی شد که امکان پیش بینی تمهیدات حفاظتی خاص از سوی آمریکا مقدور نباشد.

*مساله ایران برای آمریکا

ایران و به عبارت بهتر مساله ایران از این جهت به بحث درجه یک در آمریکا خصوصا بین نامزدهای ریاست جمهوری تبدیل شده است که از یک سو آمریکا تمایل دارد با تهران در مساله هسته‌ای به توافق برسند و از سوی دیگر در منطقه تحت فشار نظامیانی است که به اعتقاد آمریکایی‌ها وابسته به ایران هستند اما در همین مورد هم تهران مدعی است که تحرکات مقاومت در منطقه ارتباطی با ایران ندارد و گروه‌های مقاومت هم دائما اعلام می‌کنند که در فرماندهی مستقل هستند اما رابطه معنوی آنها با ایران نه از سوی خود گروه‌ها نه از سوی ایران تکذیب نمی‌شود به طوری که ایران صراحتا خود را حامی معنوی محور مقاومت می‌داند.

ایالات متحده نیز اعلام می‌کند در منطقه در حال شلیک به مقاومت است و قصد دارد توان مقاومت را کاهش دهد اما خبرها حاکی از آن است که جز عملیات‌هایی که اسرائیل به صورت تروریستی انجام داده و برخی اعضای حماس و مستشاران نظامی ایران در سوریه را به شهادت رسانده آمریکا عملا عملیات مهم و اثرگذاری علیه نیروهای مقاومت در منطقه انجام نداده است.

از سوی دیگر بسیاری معتقدند اگر ایالات متحده بیش از آنچه در تصور است علیه مقاومت در منطقه عملیات انجام دهد این احتمال وجود دارد که کل منطقه بدون کنترل تبدیل به مکانی برای برخورد مقاومت و آمریکا به صورت مستمر تبدیل شود که قطعا به نفع آمریکا نیست.

از این منظر به نظر می‌آید مساله ایران همچنان مساله درجه یک در آمریکا خواهد بود و آمریکا نیز هیچ چاره‌ای در برابر آن ندارد و به قول معروف، در برابر خود «ایران» نه راه پیش دارد و نه راه پس. همچنین در برابر «ایران بزرگ» نیز عملا نمی‌تواند کاری را پیش ببرد کما اینکه به مقاومت در عراق حمله می‌کند اما حملات مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در سوریه کم نشده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز