تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
عملیات ویژه سوخت‌رسانی نوروزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

مقدار سوخت مایع ذخیره‌ساز شده طی 1402 در نیروگاه‌ها ۲۱ درصد افزایش یافته

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچون روال هر ساله، از ابتدای پاییز و پس‌ از سوخت‌رسانی‌های نفس‌گیر ایام اربعین و سفرهای تابستانی، به‌سرعت برای تأمین سوخت زمستانی آماده شده است.
کد خبر: ۷۴۸۷۴

به گزارش معاصر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچون روال هر ساله، از ابتدای پاییز و پس‌ از سوخت‌رسانی‌های نفس‌گیر ایام اربعین و سفرهای تابستانی، به‌سرعت برای تأمین سوخت زمستانی آماده شده است و با برگزاری نشست‌های مختلف هماهنگی، تلاش می‌کند با ذخیره‌سازی مناسب فرآورده در نیروگاه‌ها و فروشندگی‌های روستایی، سوخت موردنیاز بخش‌های صنعتی و خانگی را به‌ویژه در نقاط سخت‌گذر ذخیره‌ کند. این عملیات در پایان شهریورماه کامل می‌شود و پس از آن در صورت شرایط ویژه، نسبت به ارسال محموله‌های ویژه برای بخش‌های نیروگاهی و خانگی اقدام می‌کند.
همزمان با ورود جبهه هوای سرد به کشور و با توجه به شرایط کاهش دما و پایداری آن و لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی، ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به موازات شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو شکل گرفته و کارکنان و مدیران این شرکت در ستاد، مناطق و نواحی به‌صورت ۲۴ ساعته و در شیفت‌های پیوسته برای تأمین مناسب سوخت فعال هستند. این آمادگی از ابتدا تا انتهای زنجیره وجود دارد و تمامی فروشندگی‌های روستایی به‌منظور توزیع نفت سفید و رانندگان نفتکش برای ارسال سوخت ویژه نیروگاهی یا ارسال محموله‌های ویژه به مناطق سردسیر در آماده‌باش کامل بسر می‌برند.


تکمیل ۹۰ درصد مخازن سوخت‌ نیروگاهی کشور در ابتدای مهرماه امسال

مرتضی عابدینی، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مهرماه اعلام کرد که ۹۰ درصد مخازن سوخت نیروگاهی کشور، تکمیل ظرفیت و بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره شده است که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر بیش از ذخیره‌سازی نیروگاهی در سال گذشته (۱۴۰۱) و معادل ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور است. تکمیل مخازن نیروگاهی در اواسط تابستان به‌منظور ذخیره‌سازی سوخت در نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت زمستانی آغاز و تلاش می‌شود با ذخیره‌سازی مناسب، نیاز نیروگاه‌ها به سوخت دوم در زمستان به‌ویژه در مناطق سردسیر به‌صورت کامل تأمین شود.


توزیع ۸۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی به‌صورت ویژه در مناطق پربارش کشور


جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز ابتدای دی‌ماه امسال با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در توزیع سوخت زمستانی وجود ندارد، گفت: افزون بر سوخت ذخیره‌سازی‌شده در تابستان، تنها در سه روز بسیار سرد گذشته (۲۳، ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه) با توجه به برودت هوای کشور و افزایش بارش‌ها در بسیاری از نقاط، ۸۲ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی به‌صورت ویژه در مناطق شمال و شمال غرب کشور شامل اردبیل، میاندوآب، آذربایجان شرقی، کردستان، ارومیه، گیلان، زنجان، همدان، کرمانشاه و چالوس توزیع شده است.
وی با تأکید بر کامل بودن مخازن جایگاه‌های عرضه سوخت در همه مناطق به‌ویژه مناطق سردسیر کشور گفت: خوشبختانه با وجود کاهش محسوس دما در روزهای گذشته به مشکلی برنخوردیم و هیچ کمبودی در زمینه توزیع سوخت وجود ندارد.


تأمین نفت سفید مناطق روستایی در مناطق و جاده‌های برفگیر


ذخیره‌سازی سوخت زمستانی شامل نفت سفید و نفت‌گاز، امسال نیز مانند سال‌های گذشته با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده از مردادماه در فروشندگی‌های روستایی سراسر کشور آغاز و تا پایان شهریورماه تکمیل شد. فرآورده‌های نفتی برخی مناطق کشور که با کاهش دمای هوا و بارش‌های بیشتری روبه‌رو بودند، با وجود برفگیر بودن جاده‌ها و حمل‌ونقل سخت نفتکش‌ها به نحو احسن در قالب محموله‌های ویژه تأمین شده است.


افزایش ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۲


جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز آذرماه امسال از رشد ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی برای ایام زمستان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری برای اقدام‌های ویژه و جهشی، ما نیز در همان مسیر حرکت و تلاش کردیم با افزایشی خیره‌کننده ذخیره‌سازی، امسال مشکلی در زمینه سوخت‌رسانی به بخش‌های صنعتی وجود نداشته باشد و چالش‌های این حوزه را به‌طور کامل حل‌وفصل کنیم.
وی تأکید کرد: اگر به حوزه نیروگاهی توجه کنیم و بازده نیروگاهی افزایش یابد، معادل ۴۷ میلیارد بشکه سوخت در کشور صرفه‌جویی می‌شود که عدد بزرگی است. همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت‌های ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی تلاش می‌کنند، اما لازم است بهینه‌سازی نیز اتفاق بیفتد.


ارسال نزدیک به ۶ میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی در سال ۱۴۰۲


شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بازه زمانی فروردین تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۸۰۹ هزار لیتر سوخت نفت‌گاز به نیروگاه‌های کشور ارسال کرده است.
بسیاری از نیروگاه‌ها سال گذشته بیش از چهار بار مخازنشان پر و خالی شد. مخازن نیروگاه شیروان ۱۲.۵ نوبت تکمیل ظرفیت و مصرف شد و دوباره تکمیل کردیم. نیروگاه دماوند اگر وارد مصرف سوخت مایع شود، به‌تنهایی روزانه ۹ میلیون لیتر مصرف دارد که این حجم از عملیات، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در ناوگان، سیستم حمل‌ونقل و طراحی عملیات است.
نیروگاه‌ها در بعضی از روزها ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کردند و همکاران مجموعه مدیریت عملیات و تأمین و توزیع و مناطق سی‌وهفت‌گانه با برنامه‌ریزی، تلاششان این بود هیچ نیروگاهی با کمبود فرآورده روبه‌رو نشود.
مدیریت عملیات سوخت‌رسانی زمستانی و تامین سوخت خودروها با فعالیت ۱۵ هزار نفتکش‌ در ناوگان حمل‌ونقل فرآورده کشور
مدیریت تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سه بخش کلی حوزه تأمین که مسئولیت هماهنگی با پالایشگاه‌ها را دارد، همچنین برنامه‌ریزی درباره نحوه توزیع در سراسر کشور و حوزه حمل‌ونقل را برعهده دارد. مدیریت تأمین و توزیع همچنین مسئولیت حمل فرآورده از مبادی تأمین، انبارهای نفت و انتقال به انبارهای راهبردی، مجاری عرضه، نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان را عهده‌دار است که در این بخش، ۱۵ هزار نفتکش جاده‌پیما و ۳ هزار و ۵۰۰ مخزن‌دار ریلی و سه فروند کشتی حمل فرآورده (در خلیج‌فارس و دریای عمان) فعال هستند که افزون بر تأمین سوخت موردنیاز خودروها و انتقال آن از جنوب به سمت مقاصد پرمصرف که عموماً در شمال کشور هستند، سوخت‌رسانی به بخش‌های صنعتی از جمله نیروگاه‌ها را به‌صورت ویژه در زمستان به انجام می‌رسانند که مدیریت این عملیات پرحجم، پیچیده و وسیع کاری شبانه‌روزی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تلاش می‌کند آن را بدون وقفه و با کوچک‌ترین کمبود به مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام داد.
شرایط سخت سوخت‌رسانی زمستانی در سال ۱۴۰۱ و کاهش بی‌سابقه و پایدار دمای هوا در زمستان موجب شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۲ با توجه به رشد مصرف گاز طبیعی و ناترازی تأمین گاز طبیعی با برگزاری نشست‌های پرشمار و فشرده روزانه و هماهنگی‌های میان‌دستگاهی شرایط را در وزارت نفت مدیریت کنند و همچون پارسال اجازه ندهند هیچ نیروگاهی با کمبود سوخت روبه‌رو شود. این موضوع در شرایطی محقق شد که روزانه تا ۸۰ میلیون لیتر نفت‌گاز نیز خارج از بخش نیروگاهی در کشور مصرف شد و همه این موارد به اضافه تأمین سوخت نیروگاهی نیازمند استفاده ویژه از ظرفیت ناوگان و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود. برای تنها یک نمونه سوخت نیروگاه شیروان و خراسان رضوی در شمالی‌ترین نقاط کشور از طریق ناوگان نفتکش با طی مسافتی ۱۹۰۰ کیلومتری از مبادی پالایشی در بندرعباس تأمین می‌شود. متأسفانه در برخی حوادث در این مسیر رانندگان جانشان را از دست می‌دهند، اما با تلاش شبانه‌روزی نگذاشتند سوخت‌رسانی در کشور حتی برای یک لحظه با وقفه روبه‌رو شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز