تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
با پیشرفت بالای ۹۰ درصدی خط رشت - کاسپین؛

آغاز شمارش معکوس برای نخستین اتصال دریا به دریا

آغاز شمارش معکوس برای نخستین اتصال دریا به دریا
به گفته مسئولان استانی و کشوری، در روزهای آینده شاهد اتمام خط ریلی رشت - کاسپین خواهیم بود که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و شمارش معکوس برای تکمیل کریدور شمال - جنوب و اتصال دریای خزر به دریای عمان و خلیج فارس آغاز شده است.
کد خبر: ۷۴۸۹۹

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، پس از افتتاح راه آهن رشت - قزوین، تکمیل راه‌آهن گیلان در قالب خط ریلی رشت - انزلی - آستارا در دستور کار قرار گرفت، زیرا تحقق این مهم گذر ترانزیتی شمال - جنوب را تکمیل می‌کند و به لحاظ ملی و بین‌المللی برای کشور و استان گیلان بسیار حائز اهمیت است.

راه‌آهن رشت - کاسپین قطعه مهمی از طرح توسعه راه‌آهن و حلقه اتصال کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود که در ادامه آن و اتصال به خط ریلی رشت - آستارا می‌تواند به موتور توسعه اقتصادی گیلان و ایران شتاب مضاعف ببخشد.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار اثرگذار است.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و از مصوبات سفر رئیس‌جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بود.

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تکمیل راه‌آهن‌ رشت - کاسپین و رشت - آستارا در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، معاون اول خود را مکلف کرد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری کرده و زمان‌بندی دقیق آغاز و تکمیل آن را مشخص کند.

آغاز شمارش معکوس برای نخستین اتصال دریا به دریا

مهرداد بذرپاش، در روز ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ اظهار امیدواری کرد در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال خط ریلی رشت به کاسپین  راه‌اندازی شود که دریای خزر را به خلیج فارس متصل و اتصال بندر به بندر را فراهم می‌کند و نقش کاربردی در زمینه انتقال بار دارد.

خط ریلی رشت - کاسپین امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت ترکیبی از کشور روسیه و همچنین کشورهای همجوار دریای خزر را فراهم می‌کند و قطعا با بهره‌برداری از خط ریلی رشت - بندر کاسپین در ماه‌های آینده، ظرفیت جدیدی برای نقش‌آفرینی در حمل ترکیبی (زمینی - دریایی) کالا در کریدور شمال به جنوب ایجاد می‌شود.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در شانزدهم بهمن ۱۴۰۲ از روزهای پایانی عملیات اجرایی راه‌آهن رشت - کاسپین خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات ریل‌گذاری ۵.۵ کیلومتر از مسیر باقی مانده است که در صورت مناسب بودن وضعیت آب و هوا احتمالا در دهه فجر این بخش نیز به اتمام برسد.

وی ادامه داد: با افتتاح راه آهن رشت - کاسپین بخش اعظمی از هدف‌گذاری برای توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال ۱۴۰۲ محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به دشواری عملیات اجرایی در این پروژه اظهار کرد: با توجه به زمین‌های کشاورزی اطراف پروژه و محل‌های تلاقی با جاده‌ها حدود ۱۸ دستگاه تقاطع و پل بزرگ و ۲۴۳ آبرو در طول محور احداث شده که این تعداد پل و تقاطع در یک مسیر ۳۷ کیلومتری در پروژه‌های راهسازی بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در جهت تکمیل زیر ساخت‌های حمل و نقلی استان گیلان، عنوان کرد: در روزهای آینده شاهد اتمام خط ریلی رشت - کاسپین خواهیم بود که با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود، با افتتاح این خط ریلی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می‌کنیم و دریای خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌شود.

به گفته عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در آبان ماه امسال، اتمام خط ریلی رشت - کاسپین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش می‌رود و انتظار داریم فاز نخست این پروژه ریلی تا پایان سال افتتاح و تحویل مردم شود.

آغاز شمارش معکوس برای نخستین اتصال دریا به دریا

داوود منظور در جریان سفر به گیلان در دی ماه و بازدید از پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین نیز با تاکید بر لزوم تکمیل هرچه زودتر این قطعه مهم از کریدور شمال به جنوب، اظهار کرد: امیدوارم قطعه باقیمانده اجرایی شده و ریل‌گذاری انجام شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه تحت نظارت استاندار گیلان و با پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، افزود: عمده کار خط آهن رشت - کاسپین انجام شده و به مرحله نهایی نزدیک هستیم و طبق تعهد پیمانکار به نتایج خوبی خواهیم رسید.

اسدالله عباسی اوایل دی ماه امسال در جلسه پیگیری و بررسی اجرای مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به گیلان از آمادگی استان برای انجام دور دوم سفر آیت‌الله دکتر رئیسی و هیئت دولت به استان خبر داد و تاکید کرد: تمامی حمایت‌های دولتی از احداث طرح خط آهن رشت - کاسپین به عمل آمده، زیرا این طرح مهم ترانزیتی و بین‌المللی باید تا اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: تا اعلام زمان دقیق سفر دوم رئیس‌جمهور به گیلان، بنا داریم طرح احداث خط آهن رشت - کاسپین را به اتمام برسانیم و در این خصوص تمامی حمایت‌ها را در بستر انجام تعهدات دولت به پیمانکار انجام داده‌ایم و انتظار داریم تا پایان امسال این طرح با دستان آیت‌الله دکتر رئیسی به بهره‌برداری برسد.

به گفته استاندار گیلان، قطعه آخر خط آهن رشت - کاسپین از نظر فنی و زمان‌بندی مورد بررسی قرار گرفته و افتتاح آن، عیدی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به مردم شریف گیلان و ایران اسلامی خواهد بود.

عباسی با بیان اینکه با راه آهن رشت - کاسپین ظرفیت بنادر ایران را به ۱۵ میلیون تن خواهیم رساند، اضافه کرد: در ادامه این پروژه راه آهن رشت - آستارا را تکمیل خواهیم کرد که مقدمات آن فراهم شده است.

ریل گذاری ۲۵ کیلومتر از مسیر انجام شد

موسی فکور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در گفت وگو با ایسنا در ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی پروژه راه آهن رشت - کاسپین خبر داد و اظهار کرد: این پروژه در صورت تکمیل برای نخستین بار دریای خزر را به جنوب کشور و خلیج فارس و دریای عمان متصل می‌کند.

آغاز شمارش معکوس برای نخستین اتصال دریا به دریا

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی پروژه خط ریلی رشت - کاسپین، اضافه کرد: این پروژه نه تنها برای گیلان بلکه برای کشور مهم است و موجب رشد و ارتقاء بخش های مختلف اقتصادی به ویژه صادرات و ترانزیت می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین اختصاص پیدا کرده است، گفت: این پروژه به طول ۳۵ کیلومتر بوده و تاکنون ۲۹ کیلومتر آن ریل گذاری شده و شش کیلومتر باقی مانده در دست اجراست که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی با سرعت پیش می‌رود.

فکور، با اظهار امیدواری از اتمام پروژه تا اسفندماه سال جاری، بیان کرد: پیمانکار در حال اجرای خاکریزی به حجم ۲۵ هزار مترمکعب بوده و کلیه پل‌های مسیر، احداث شده و آماده ریل‌گذاری هستیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز