تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

برگزاری آیین رونمایی از پروژه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد با حضور محسنی اژه ای

رئیس قوه قضائیه: این موضوع بسیار مهم است که سازمان ثبت اسناد و املاک بتواند امور مردم را امانت‌دارانه انجام دهد و اجازه ورود هیچ‌کس به حریم خصوصی افراد را ندهد.
کد خبر: ۷۴۹۱۳

به گزارش معاصر، در آستانه عید بزرگ مبعث و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، آیین رونمایی از پروژه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک و افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی این سازمان، صبح امروز چهارشنبه (۱۸ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا برگزار شد. 

طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال ۱۴۰۱ و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شد و بیش از ۷۰۰ نفر از متخصصین فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجاره‌ای طرح تحول دیجیتال ثبتی فعالیت داشتند؛ «مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی»، «سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک» و «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب» از جمله پروژه‌های فناورانه سازمان ثبت اسناد و املاک بودند که امروز با حضور رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسیدند. 

مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی نیز در نتیجه ۱۸ ماه کار فشرده متخصصان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد؛ آغاز به‌کار این مرکز، در سرعت انجام امور ثبتی و همچنین جلوگیری از اختلال و قطعی شبکه‌ها، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران راه‌اندازی شده، در قالب‌های «نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه»، «وبسایت جامع Kateb.ir»» و «درگاه پیامک و کد دستوری ۲۲۸۲» به مردم خدمات ارائه می‌دهد. 

"ارائه خدمات ثبتی به مردم به صورت شبانه‌روزی"

"«کاتب» را در تلفن‌های همراه خود نصب کنید و از خدمات گسترده ثبتی آن بهره‌مند شوید"

سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک، با هدف جایگزینی اسناد کاغذی صادره سازمان با اسناد الکترونیک راه‌اندازی شد؛ اسناد الکترونیک صادر شده توسط سامانه‌های ثبتی بعد از امضا و رمزنگاری، در یک مخزن امن، غیرقابل نفوذ و تغییر، ذخیره شده و از طریق درگاه‌های مختلف سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب، در دسترس متقاضیان می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین رونمایی از این پروژه‌های فناورانه، با بیان اینکه سازمان ثبت از جمله سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است که بسیاری از مردم در موضوعات مختلف با آن سر و کار دارند، گفت: این موضوع بسیار مهم است که سازمان ثبت اسناد و املاک بتواند امور مردم را امانت‌دارانه انجام دهد و اجازه ورود هیچ‌کس به حریم خصوصی افراد را ندهد. 

"تاکید رئیس قوه قضائيه بر تبیین نحوه کم‌شدن هزینه‌های خدمات‌رسانی هوشمند برای مردم"

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: یکی از نقش‌های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک این است که کار‌های مردم را سریع، آسان، ارزان و همراه با تکریم انجام دهد که لازمه این امر، مجهز شدن سازمان ثبت به فناوری‌های نوین است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک از گذشته تا به امروز در حوزه استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین، نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها در درون عدلیه و حتی بیرون از دستگاه قضا، جزو دستگاه‌های پیشتاز بوده و در دوره کنونی نیز به این امر توجه بسیار زیادی مبذول شده است که جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: امیدواریم سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» بتواند امانت‌دارانه کار‌های مردم را انجام دهد، از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی در فرآیند‌های ثبتی جلوگیری به عمل آورد و خدمات سریع، ارزان و توأم با کرامت را به مردم ارائه دهد؛ تا امروز اگر مردم در شهر‌های شلوغ و پرترافیک می‌خواستند کار ثبتی انجام دهند، ناگزیر بودند ساعت‌های زیادی از روز را صرف این موضوع کنند و متحمل هزینه شوند؛ اما هم‌اکنون با آغاز خدمت‌رسانی سکوی کاتب، همه مردم می‌توانند از خانه یا دفتر کارشان، خدمات ثبتی را از طریق این سکو دریافت کنند و نیازمندی‌هایشان را برطرف سازند.

"در عرض تنها چند دقیقه، نام شرکت یا موسسه تجاری خود را ثبت کنید"

رئیس قوه قضاییه همچنین در جریان رونمایی از طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت و مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی، خطاب به مسئولان این سازمان، نکات و توصیه‌هایی را پیرامون مقوله «امنیت زیرساخت‌ها و سامانه‌های طراحی‌شده»، «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای متوقف‌نشدن خدمات‌دهی در مواقعی که سیستم‌ها دچار اختلال می‌شوند»، «اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در جهت استفاده حداکثری از سامانه‌ها» و «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در صورت نیاز» مطرح کرد.

در ادامه، آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، مجموعاً به مساحت بالغ بر حدود ۱۹ هزار متر مربع در استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد. 

پروژه‌های تازه تاسیس سازمان ثبت به منظور ارائه خدمات سریع‌تر و مطلوب‌تر به مردم در شهر‌های الیگودرز، چگنی، پلدختر، اردبیل، پاوه، جم، بشرویه، ماهنشان، دنا، اراک، جاسک، رودان، ترکمنچای، آوج، همدان، بندرعباس، آبادان، کوهرنگ و همچنین دو واحد در تهران، می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، پس از آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، طی سخنانی اظهار کرد: «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» از جمله دستگاه‌های پیشتاز در دو مقوله‌ی «خدمت‌رسانی سریع به مردم» و «بهره‌گیری حداکثری از فناوری‌های نوین» است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خدمات خاصی که سازمان ثبت به دستگاه‌های دولتی و حتی خودِ دستگاه قضا ارائه می‌دهد، گفت: با افزایش سرعت و دقتِ سازمان ثبت در پاسخ به استعلامات دستگاه‌های دولتی و قوه قضاییه، پیشبرد امور اداری مردم، هر چه بیشتر، تسریع و تسهیل می‌شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که از خدمات و استعلامات سازمان ثبت بهره‌مند می‌شود، «سازمان امور مالیاتی» است؛ در این عرصه با خدمات سازمان ثبت، جلوی بسیاری از تخلفات در حوزه مالیات و فرار‌های مالیاتی گرفته می‌شود و با افزایش وصول مالیات مواجه می‌شویم. 

رئیس عدلیه بیان داشت: بعضاً با یک اقدام «سازمان ثبت» و یا «سازمان بازرسی» و یا «دادگستری»، در جلوگیری از «فرار‌های مالیاتی» یا جلوگیری از «تضیع اموال و حقوق دولتی» منابع درآمدی دولت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند؛ افزایشی که چند برابر بودجه سالیانه قوه قضاییه است.

قاضی‌القضات تصریح کرد: مهم‌ترین بخش از خدمات سازمان ثبت، خدماتی است که به مردم ارائه می‌شود؛ تعداد کثیری از مردم در طول سال به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به واحد‌های ثبتی مراجعه می‌کنند؛ این مراجعان خواهان خدمات مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقوله اسناد مالکیت اشاره کرد؛ به طور کلی، مسئله مالکیت املاک و اراضی برای مردم یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است که در این عرصه، سازمان ثبت در جهت تسهیل و تسریع امور مردم، بسیار نقش‌آفرین است.

"روند صدور اسناد الکترونیک چگونه است؟"

"صدور اسناد ملکی و سند اشخاص حقوقی به صورت الکترونیک"

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس سازمان ثبت و همکاران وی برای خدمت‌رسانی هر چه مطلوب‌تر به مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی، گفت: طی ۲۸ ماهی که آقای «بابایی» مسئولیت ریاست سازمان ثبت را بر عهده دارد بیش از ۱۰۰ سفر استانی کاری و پرثمر انجام داده و اگر بخواهیم یک مدیر میدانی را مثال بزنیم باید از او نام ببریم؛ من خبر ندارم که رئیس یک سازمان و یا وزیری طی ۲۸ ماه بیش از ۱۰۰ نوبت سفر به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف انجام داده باشد؛ این امر واقعاً قابل تقدیر است؛ از ویژگی‌های سفر‌های استانی رئیس سازمان ثبت غیرتشریفاتی بودن این سفر‌ها است؛ همچنین وی در جریان سفر‌های خود با مسئولان استانی در حوزه‌های مختلف جلسات متعددی را در راستای پیشبرد امور مردم و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به آن‌ها برگزار می‌کند که این امر نیز بسیار حائز اهمیت و قابل قدردانی است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: مهمترین نکته در جریان سفر‌های استانی و به طور کلی در تمام مواقع و مواردی که با مردم مواجه می‌شویم این است که به وعده‌هایی که می‌دهیم جامه‌عمل بپوشانیم؛ این امر در افزایش امید و اعتماد مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: باید خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کنیم؛ پیروزی ما در خدمت‌رسانی بی‌منت و خداپسندانه به مردم است؛ باید از لحظه لحظه عمر خود برای خدمت‌رسانی به مردم و نظام اسلامی استفاده کنیم.

رئیس عدلیه در بخشی از سخنان خود نیز با تبریک مبعث نبی اکرم (ص) و ایام‌الله دهه فجر، گفت: امام عظیم‌الشأن که فقیه و عالم و حکیم و عادل بودند، انقلاب بزرگی را نه تنها در ایران اسلامی بلکه در جهان به پا کردند؛ به گونه‌ای که پس از انقلاب اسلامی در ایران اتفاقات شگرفی در نقاط مختلف دنیا علیه منافع مستکبران به وقوع پیوست و این اتفاقات نشئت گرفته از بعثت نبی اکرم (ص) و انقلاب اسلامی ایران بود. در همین راستا امروز شاهدیم که رژیم صهیونیستی که زمانی شعار «از نیل تا فرات» را سر می‌داد، فقط در برابر شاخه‌ای از جریان مقاومت به استیصال و درماندگی رسیده است.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه در این آیین، «بابایی» رئیس سازمان ثبت طی سخنانی گفت: در در دوران «تحول و تعالی» مُنبعث از راهبرد‌های تحول‌آفرین بر پایه خدمت‌رسانی به‌موقع، ارزان و فراگیر، گذار از خدمت‌رسانی سنتی به مدرن با هوشمندسازی فرایند‌ها برای مهار فساد و تسریع و تسهیل امورات در سازمان‌های ثبتی در حال نهایی شدن است.

رئیس سازمان ثبت با ارائه گزارش عملکرد یک ساله دستگاه متبوع خود، بیان داشت: ارائه خدمت به ۲۰۰ دستگاه دولتی بر بستر الکترونیک با کمترین خطا نمونه کوچکی از ابتکارات فناورانه در سازمان ثبت است.

بابایی تصریح کرد: در ۱۰۷ سفر استانی طی دو سال اخیر ۷۳ پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسید و عملیات ۸۲ پروژه عمرانی دیگر با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار آغاز شده است و تا ۱۸ ماه آینده با افتتاح پروژه‌های در دست احداث، هیچ واحد استیجاری ثبتی در کشور نخواهیم داشت.

رئیس سازمان ثبت افزود: با باز طراحی سامانه ثبت شرکت‌ها امکان ارئه خدمات غیر حضوری فراهم شده است و بدین ترتیب با کاهش ۸۰ درصدی مراجعه به مرکز ثبت شرکت‌ها مواجه هستیم؛ همچنین شناسایی شرکت‌های کاغذی و صوری در دستور کار قرار گرفته و بر همین مبنا ۸۱۰ هزار شرکت غیر فعال شدند.

"رضایتمندی مردم یکی از اهداف هوشمندسازی خدمات قضایی است که برای ایجاد آن باید اطلاع‌رسانی درست درباره خدمات ارائه‌شده و جلوگیری از معطلی مردم انجام گیرد"

بابایی با بیان اینکه با تثبیت مالکیت عرصه‌های ملی، شاهد کاهش محسوس پرونده‌های سازمان یافته تصرفات غیرقانونی اراضی هستیم، گفت: تثبیت مالکیت و صدور ۵۶ درصدی اسناد مالکیت حدنگاری مناطق شهری و حومه و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت؛ صدور اسناد مالکیت ۹۶ درصد اراضی و املاک نیرو‌های مسلح تا ابتدای بهمن ماه سال جاری و هدف‌گذاری تثبیت مالکیت ۱۰۰ درصدی موقوفات کشور تا ماه‌های آینده، گواه خوبی بر جهش فعالیت‌ها در این زمینه می‌باشد به طوری که ریاست سازمان اوقاف با عنوان «دمیده شدن روح جدید در فصل مشترک همکاری دو سازمان» از آن یاد کرده است.

"ارتقاء امنیت زیرساخت‌های ثبتی کشور با راه‌اندازی زیرساخت ابر اختصاصی خدمات ثبتی"

رئیس سازمان ثبت گفت: بعد از پیشبرد موفق اهداف حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی، حدنگاری و صدور اسناد اراضی زراعی به عنوان هدف مهم سال جاری در دستور کار این سازمان قرار گرفت؛ این در حالی است که میزان صدور اسناد مالکیت حدنگاری این اراضی از ابتدا تا دی ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ درصد بوده که این میزان نیز در ابتدای بهمن ماه سال جاری به ۴۵ درصد رسیده و جهش بزرگی در صدور اسناد اراضی زراعی صورت گرفته است.

شب گذشته ۱۷۹ قاضی به صورت همزمان در ۴۵ نقطه از شهر تهران با هزار و ۳۱۰ نفر از شهروندان با حضور در مساجد ضمن برپایی نماز جماعت با نمازگزاران دیدار کرده و مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی آن‌ها را رسیدگی کردند.

مرکز رسانه قوه قضائیه؛ پس از تاکید حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مبنی بر حضور قضات در بین مردم رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها، شب گذشته دادستان تهران به همراه جمعی از معاونین خود در ۴۵ نقطه از شهر تهران به صورت هم زمان به مشکلات حقوقی و قضایی مردم رسیدگی کردند و پای صحبت آن‌ها نشستند.

در این رویداد که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان با حضور در مسجد جامع المهدی در منطقه ۲۲ تهران با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی آنان رسیدگی کرد.

صالحی اظهار داشت: به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم افزایش ارتباطات مردمی به ویژه دادستان‌ها در بطن جامعه دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان خود در شامگاه سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور در مسجد جامع المهدی در منطقه ۲۲ تهران با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضایی آنان رسیدگی و دستورات مقتضی صادر شد.

وی گفت: همچنین به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به صورت همزمان چهل و پنج گروه با سرپرستی معاونین دادستان در چهل و پنج مسجد شهر تهران میز خدمت برگزار کرده و به مشکلات مردم رسیدگی و دستورات مقتضی صادر شده است.

"رئیس قوه قضائيه: یکی از نقش‌های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این است که اجازه ندهد کسی وارد حریم خصوصی افراد شود. امیدواریم سکوی کاتب بتواند امانتدارانه کارها را انجام دهد و از هرگونه سوء استفاده احتمالی در فرایند مسائل ثبتی جلوگیری کند"

دادستان تهران بیان کرد در این برنامه تعداد ۱۷۹ همکار قضایی حضور داشته با تعداد ۱۳۱۰ نفر از مراجعین به صورت چهره به چهره ملاقات برگزار شد.

وی همچنین یادآور شد بر اساس برنامه ریزی مدون دادستانی تهران به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی مساجد پایتخت معاونان و سرپرستان هر ناحیه از دادسرای تهران ماموریت یافته اند به همراه تعدادی از قضات به صورت ماهانه در مساجد واقع در نواحی دادسرای تحت مدیریت خود حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و ارشاد قضایی شهروندان اقدام کنند.

دادستان تهران اضافه کرد: علاوه بر حضور ماهانه در مساجد در برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای تهران نیز ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعان به مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنان رسیدگی و دستورات و ارشادات لازم را صادر می‌کنند.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاالله با چنین اقداماتی بتوانیم گام‌های موثری در راستای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین ملت بزرگوار ایران برداریم.

گفتنی است؛ ۴۵ تیم حاضر شده در نقاط مختلف تهران به طور متوسط حدود ۲ ساعت و نیم به مشکلات مردم رسیدگی کردند که مجموعا ۱۱۲ ساعت مسئولان قضایی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پای صحبت‌های مردم نشستند.

.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز