تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
غلامعلی جعفرزاده

جریان اعتدال گرا می تواند میداندار انتخابات باشد

جریان اعتدال گرا می تواند میداندار انتخابات باشد
دکتر غلامعلی جعفرزاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: جریان اعتدال گرا می تواند میداندار انتخابات باشد.
کد خبر: ۷۴۹۹۲

به گزارش معاصر به نقل از «آرمان ملی»، جعفرزاده با به مهم ترین چالش ها و فرصت های انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.وی بر این باور است که:« در گذشته فیلتر سخت تری برای انتخابات وجود داشت این در حالی است که پیش بینی ما این است که شرایط برای انتخابات مجلس دوازدهم تغییر خواهد کرد و چهره های مختلفی در انتخابات حضور خواهند داشت.

 

من معتقدم ما در همه حال باید در صحنه حضور داشته باشیم.در شرایط کنونی جریان اصلاحات به همراه جریان اعتدال گرا و جریان اصولگرایان واقعی وطن پرست باید در کنار هم باشند و شرایط را به شکلی جلو ببرند که در نهایت تندروها نتوانند در مجلس آینده اکثریت را در اختیار داشته باشند».در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

 

*دیدگاه شما درباره رویکردی که اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس آینده در پیش گرفته اند چیست؟

 

دوستان اصلاح طلبان باید بنده را ببخشند اما من معتقدم منفعل بودن در شأن اصلاح طلبی نیست.من زمانی که قصد داشتم در انتخابات ثبت نام کنم نیز با برخی از بزرگان دیدار کردم و آنجا اعلام کردم خواسته اصلی تندروها این است که اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا نکنند.

 

به نظر می رسد حیات و ممات این عده این است که اصلاح طلبان در حاشیه قرار داشته باشند.در شرایط کنونی عده ای عنوان می کنند اگر اصلاح طلبان در انتخابات ثبت نام می کردند تایید می شدند. به همین دلیل نیز من معتقدم اصلاح طلبان باید در انتخابات حضور پیدا می کردند و اگر تایید نمی شدند به مردم می گفتند که ما آمدیم اما تایید صلاحیت نشدیم و به همین دلیل شرایط حضور در انتخابات را نداریم.

 

*این اتفاق در انتخابات گذشته برای اصلاح طلبان رخ داد و همین رویکرد را در پیش گرفتند. آیا تکرار چنین رویکردی و نتیجه نگرفتن سبب بی اعتباری یک جریان سیاسی در بین مردم نمی شود؟

 

من بر این باور هستم که اصلاح طلبان وطن پرستان واقعی هستند و باید آماده رفتن روی مین باشند. روی مین رفتن هم خطرناک است و باید خطرهای آن را به جان خرید.

 

چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت نام کردند و در نهایت تایید نیز شدند.اگر اصلاح طلبان در انتخابات حضور موثر داشته باشند و این نکته را به جامعه القا کند که حضور آنها ایثار بزرگی است و درس بزرگی به حاکمیت خواهد دا باید این اتفاق رخ می داد و اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا کنند.

 

ما باید به مردم بگوییم که آمده ایم خدمتگزار واقعی شما باشیم و مشکلات شما را حل کنیم. ما باید به مردم بگوییم ما حاضریم برای حل مشکلات شما جان بدهیم. این نکته برای مردم حائز اهمیت است.اگر اجازه حضور در انتخابات به ما داده نشود اهمیت ندارد.

 

آن چه اهمیت دارد این است که ما آمادگی خود را برای خدمتگزاری به مردم نشان بدهیم. در گذشته فیلتر سخت تری برای انتخابات وجود داشت این در حالی است که پیش بینی ما این است که شرایط برای انتخابات مجلس دوازدهم تغییر خواهد کرد و چهره های مختلفی در انتخابات حضور خواهند داشت.

 

من معتقدم ما در همه حال باید در صحنه حضور داشته باشیم.در شرایط کنونی جریان اصلاحات به همراه جریان اعتدال گرا و جریان اصولگرایان واقعی وطن پرست باید در کنار هم باشند و شرایط را به شکلی جلو ببرند که در نهایت تندروها نتوانند در مجلس آینده اکثریت را در اختیار داشته باشند.

 

من معتقدم منفعل بودن در شأن اصلاح طلبی نیست.من زمانی که قصد داشتم در انتخابات ثبت نام کنم نیز با برخی از بزرگان دیدار کردم و آنچا اعلام کردم خواسته اصلی تندروها این است که اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا نکنند.به نظر می رسد حیات و ممات این عده این است که اصلاح طلبان در حاشیه قرار داشته باشند

 

*اصولگرایان به چه آرایشی در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد؟آیا جریان خالص ساز اجازه می دهد اصولگرایان به وحدت دست پیدا کنند؟

 

بنیانگذار جریان خالص سازی منافقین بوده اند.منافقین در دهه50 شمسی دست به خالص سازی در بین خود زدند و بسیاری از چهره های مطرح خود را حذف کردند.

 

از سوی دیگر همه کسانی که امروز خود را اصولگرا می نامند اصولگرا نیستند و بلکه امروز این تندروها هستند که به نام جریان اصولگرایی فعالیت می کنند.جریان خالص ساز اگر قصد داشته باشد در آینده همین رویه و استراتژی را ادامه بدهند خودشان به دست خودشان نابود خواهند شد.

 

امروز به نام خالص سازی بسیاری از بچه های انقلاب دلسرد شده اند.اگر به سابقه اصلاح طلبان نگاه کنیم بسیاری از آنها سوپر انقلابی بوده اند.برخی از آنها از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته اند و برخی نیز جز فرماندهان جنگ تحمیلی به شمار می رود. به همین دلیل آنها نیز از جمله بچه های انقلاب به شمار می روند.

 

*جریان اعتدال گرا چه نقشی در انتخابات آینده خواهد داشت؟آیا این جریان می تواند میداندار انتخابات آینده باشد؟

 

جریان اعتدال گرا می تواند این نقش را ایفا کند و شرایطی را فراهم کند که تندروها نتوانند در مجلس آینده حضور داشته باشند. در شرایط کنونی حزب اعتدال و توسعه نگاه گسترده،عمیق و آینده نگرانه ای به انتخابات دارد و پای کار انقلاب ایستاده اند.

 

برای این جریان پای کار انقلاب ایستادن در اولویت است و به همین دلیل به این موضوع کار ندارند که نتیجه انتخابات در نهایت چه خواهد بود. این جریان با این رویکرد که پای نظام و انقلاب ایستاده به دنبال این است مشارکت حداکثری در انتخابات آینده صورت بگیرد.

 

جریانی که در مقابل جریان اعتدالی قرار دارد جبهه پایداری است که به دنبال این است که اعتدال گرایان در انتخابات حضور پیدا نکنند.در واقع جریان تندرو هیچ جریانی را در مقابل خود نمی بیند و به دنبال این است که در یک مشارکت حداقلی در نهایت دوباره وارد مجلس شود.در شرایط کنونی ما باید بدانیم دشمن چه می خواهد و در مقابل عکس آن را عمل کنیم. در شرایط کنونی دشمن به دنبال دلسردی و عدم حضور مردم در انتخابات است. جریان تندرو نیز همین را می خواهد و به دنبال شرایطی است که مشارکت حداکثری در کشور شکل نگیرد.

 

نمی توان شرایطی را در نظر گرفت که یک جریان خوب حرف می زند اما خروجی عملی که انجام می دهد چیز دیگری باشد.در شرایط کنونی بخشی از جامعه از دولت ناراحت هستند. کمترین دولتی که به جامعه ایثارگری توجه داشته همین دولت بوده و به همین دلیل جامعه ایثارگری از ایشان رضایت ندارد.

 

این در حالی است که بهترین دوران توجه به جامعه ایثارگری در زمان دولت آقای خاتمی بود. در آن زمان بهترین خدمات به جامعه ایثارگری داده شد.نباید اجازه بدهیم کسانی که برای نظام و انقلاب زحمت نکشیده اند و حتی یک چک برای نظام نخورده اند امروز برای بچه های انقلاب تصمیم بگیرند.اگر قرار است در خانه بنشینیم از ابتدا نباید با این انقلاب همراهی کنیم. این در حالی است که ما از ابتدا با انقلاب بوده ایم و در شرایط کنونی حق دلسرد شدن نداریم.

 

*جریان اعتدالی از این ظرفیت برخوردار است که برای همه مناطق کشور لیست انتخاباتی بدهد؟

 

روی این موضوع کار شده و جریان اعتدالی از این ظرفیت برخوردار است.این در حالی است که در حزب اعتدال و توسعه به عنوان جریانی که مدعی اعتدال گرایی است به روی همه دلسوزان نظام و انقلاب باز است.

 

من فکر می کنم انتخابات آینده انتخابات خوبی خواهد شد و بچه های انقلاب و کسانی که برای این انقلاب زحمت کشیده اند وارد صحنه خواهند شد.در دو سال گذشته بسیاری از بچه های انقلاب به دلیل اینکه در دولت آقای روحانی مسئولیت داشتند خانه نشین شده اند.

 

مردم می دانند که اگر خدا نکرده اتفاقی برای این انقلاب رخ بدهد ایران چهل تکه خواهد شد.به همین دلیل نیز ما باید پای این انقلاب بمانیم. به همین دلیل نیز تنها جریانی که می تواند انقلاب را حفظ کند اعتدال است.

 

*به چه میزان احتمال ائتلاف حزب اعتدال توسعه و کارگزاران سازندگی وجود دارد؟

 

در جریان اعتدالی به روی همه دلسوزان نظام و انقلاب باز است. ما حزب کارگزاران را افرادی منطقی می دانیم و بر این باور هستیم که شرایط به شکلی است که همه کسانی که به دنبال اعتلای کشور هستند می توانند با هم متحد شوند.

 

امروز باید به این نکته توجه کنیم که جریان مقابل اعتدال گرایی به دنبال چیست؟

بدون تردید جریان مقابل به دنبال دلسردی مردم و حضور حداقلی است. به همین دلیل باید تلاش کرد یک انتخابات پرشور برگزار شود تا دلسوزان واقعی نظام فرصت پیدا کنند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز