تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
نبرد رسانه‌ای صالحی و گروسی؛

ایران لغو تحریم‌ها را می‌خواهد

ایران لغو تحریم‌ها را می‌خواهد
دعوای هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک دعوای حقوقی است که در طول چند سال اخیر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.
کد خبر: ۷۵۰۴۰

به گزارش معاصر به نقل از روزنامه آرمان ملی، تهران خواستار بسته شدن پرونده‌های خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و چند پرونده ایران در طول سال‌های گذشته بسته شده است. با این وجود خواست ایران تامین نشده است.

این درحالی است که بسته شدن این پرونده‌ها برای ایران از چنان اهمیتی برخوردار است که بعد از مذاکراتی که بین ایران و اروپا برای بازگشت به برجام صورت گرفته و همه چیز برای بازگشت به توافق وین آماده بود؛ تهران شرط کرد که باید پرونده‌هایش درآژانس بسته شود و آمریکا نیزالبته اعلام کرد که بسته شدن این پرونده‌ها باید در توافق با آژانس صورت گیرد.

هر بار البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره پیغام‌هایی به رسانه‌ها و تهران ارسال می‌کند و خواستار همکاری بیشتر تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما ایران ضمن اعلام همکاری با آژانس خواسته‌های خود را در این ارتباط اعلام می‌کند.

به عبارت بهتر پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دعوای تهران- واشنگتن گره خورده است و مدیرکل آژانس هم به خوبی می‌داند تا این دعوا به نتیجه نرسد؛ پرونده‌های ایران در آژانس در یک روند عادی حل و فصل نخواهد شد.

* درخواست‌های مکرر و پیغام‌های مختلف گروسی

در طول ماه‌های گذشته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیر از گزارش‌های فصلی خود در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران اخطارهایی در مورد افزایش سطح اورانیوم درتهران صادرکرده است.

او تجمیع اورانیوم با خلوص بالا در ایران را خطرناک جلوه می‌دهد و در شرایطی که همه طرف‌ها از برجام خارج شده‌اند و ایالات متحده آمریکا چندماهی است دیگر نگاهی به توافق وین ندارد اما از ایران می‌خواهد که به تعهدات خود پایبند باشد.

چندی قبل او از افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های ایران خبرداد. خبری که نشان می‌داد ایران در بازه کوتاه‌تری به اورانیوم با خلوص بالا می‌رسد اما اخیرا او اعلام کرده است که تهران از سرعت غنی‌سازی اورانیوم کاسته است. به نظر بازی تهران با افزایش سرعت غنی سازی با خلوص بالاتر از 3 درصد نوعی اهرم فشار به طرف‌های غربی است.

به طوری که اخیرا حتی برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند در شرایطی که آمریکا خبر داده بود مذاکرات هسته‌ای به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شده است؛ ایران اقدام به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به صورت افزایش در شتاب غنی‌سازی کرده است.

موردی که شواهد هم نشان می‌دهد درست است چرا که تهران در گذشته بر اساس مذاکراتی که در دوحه انجام داده بود سرعت غنی‌سازی را کاهش داده بود و اکنون که دورنمایی از مذاکره برای حل و فصل مسائل باقی مانده وجود ندارد. تهران دیگر ارسال پالس مثبت با کاهش سرعت غنی سازی خود را کنارگذاشت و با پالس منفی قصد دارد غربی‌ها را مجاب به بازگشت به میز مذاکرات کند.


* پالس محکم صالحی

هرچند قاعدتا باید این پالس‌ها از سوی مقامات مذاکره کننده دولت کنونی ارسال شود اما برخی سخنان از سوی مقامات سابق هسته‌ای از سوی غربی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مثابه یک پیغام رسمی از سوی ایران قلمداد می‌شود. اخیرا علی اکبر صالحی در یک برنامه تلویزیونی سخنانی کوتاه در مورد قابلیت‌های هسته‌ای ایران گفته که با واکنش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روبه‌رو شده است.

صالحی اعلام کرده: «در حال حاضر، همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم» بعد از بازتاب این اظهارات در رسانه‌ها گروسی مدیرکل آژانس اعلام کرده «ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت ندارد.» وی مدعی شد که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود تماما شفافیت به خرج نمی‌دهد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، گروسی در نشستی در دوبی به اظهارات «علی‌اکبر صالحی» رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران اشاره داشت که گفته بود «در حال حاضر، همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم.»

او مدعی شد: ایران وجهی از خود را به نمایش گذاشته است که در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن، تماما شفاف نیست.

مسلما، این موجب بالا رفتن خطرها می‌شود. مدیرکل آژانس همچنین گفت: مذاکرات بی‌قاعده‌ای درباره تسلیحات هسته‌ای و موارد بیشتر وجود دارد، از جمله ایران در مدت اخیر. در واقع، یک مقام رسمی بلندپایه گفت که ما همه چیز داریم، هنوز سرهم‌بندی نشده‌اند.

لطفا بگذارید بدانم چه دارید. گروسی به نام این مقام بلندپایه اشاره‌ای نکرد، اگرچه، صالحی اخیرا در گفت‌وگویی تلویزیونی به اظهار نظر درباره توانمندی‌های هسته‌ای ایران پرداخته بود. البته مدیرکل آژانس به «انباشتگی پیچیدگی‌ها» در منطقه گسترده‌تر غرب آسیا در میان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه نیز اشاره کرد.

* ایران تنها خواستار لغو تحریم‌هاست

هرچند ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرد‌ه‌اند اما این اولین بار نیست که یک مقام ایرانی در برابر بدعهدی‌های آمریکا هشدار می‌دهد.

در گذشته وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی نیز تلویحا سخنانی شبیه به سخنان صالحی را اعلام کرد که البته با واکنش‌هایی نیز در آن زمان روبه‌رو شد.

به نظر می‌رسد تهران هیچ گاه قصد و نیتی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته است و با توجه به همکاری‌های ایران با آژانس و حتی امضای توافق هسته‌ای با 1+5 و حتی مذاکرات اخیر با آمریکایی‌ها به صورت غیر مستقیم در دوحه اکنون هم قصدی برای ساخت سلاح کشتار جمعی ندارد اما این حق را برای خود قائل است که برای فشار به غربی‌ها به منظور لغو تحریم‌های ظالمانه از اهرم‌های مختلف استفاده کند و خود را در آستانه هسته‌ای شدن نشان دهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز