تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
وزیر نفت در حاشیه نشست هیات دولت:

روزانه ۵۰۰ هزار بشكه نفت از میدان آزادگان برداشت میشود

جواد اوجی گفت: مقدار کنونی برداشت نفت از میدان نفتی مشترک آزادگان ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که برنامه داریم این رقم را به روزانه ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.
کد خبر: ۷۵۰۵۰

به گزارش معاصر، جواد اوجی امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با تشریح انفجار خط لوله گاز در استان فارس اظهار کرد: این اقدام تروریستی در ساعت یک بامداد چهارشنبه در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری در دو منطقه کشور رخ داد.

وی افزود: با پیش‌بینی که از مدت‌ها پیش درباره اقدام‌های تروریستی احتمالی دشمنان داشتیم و با توجه به اتفاق‌های اخیر منطقه و راهپیمایی عظیمی که ۲۲ بهمن‌ماه برگزار شد این آمادگی وجود داشت که در صورت وقوع خرابکاری در خطوط لوله انتقال نفت و گاز به‌سرعت اقدام کنیم، به همین دلیل آمادگی کامل داشتیم.

وزیر نفت تصریح کرد: از ساعات اولیه انفجار در خطوط لوله انتقال گاز همکارانم در شرکت ملی گاز ایران به‌سرعت آرایش شبکه انتقال را تغییر دادند و گروه‌های عملیاتی به مناطق حادثه اعزام شدند و خوشبختانه آسیب جانی نداشتیم.

اوجی گفت: با تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز ان‌شاءالله هدف دشمن برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور محقق نمی‌شود، به جز چند روستای نزدیک به محل انفجار گاز، گاز دیگر مناطق وصل است.

وی ادامه داد: قول می‌دهیم تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز هم برطرف شود. در ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی روبه‌رو شدیم که البته در آن زمان گاز چهار منطقه به‌صورت موقت قطع شد، اما اجازه ندادیم مشکلی برای مردم به‌وجود بیاید.

وی با اشاره به موضوع محدودیت استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این موضوع فقط محدود به استان سیستان و بلوچستان است که از یک سال و نیم پیش اجرا شده است.

* برداشت روزانه نفت از میدان آزادگان به ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد

وزیر نفت گفت: مقدار کنونی برداشت نفت از میدان نفتی مشترک آزادگان ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که برنامه داریم این رقم را به روزانه ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.

اوجی در ادامه به با بیان اینکه در این دولت در بحث توسعه میدان‌های نفتی شاهد اتفاق‌های خوبی بوده‌ایم، گفت: عقد قرارداد ۶ میدان نفتی و گازی به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده که برخی نیز به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال نیز تقریبا قرارداد ۸ میدان نفتی و گازی دیگر منعقد خواهد شد و انشاالله عملیات اجرایی آنها را نیز که به ارزش ۱۴ میلیارد دلار است شروع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تقریبا ۶ تا ۷ مرحله فرآیند قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی در وزارت نفت بوده و بقیه مراحل خارج از اختیارات این وزارتخانه است و دستگاه‌ها و قوای دیگر نیز درگیر این موضوع هستند، امیدواریم با تذکری هم که رهبر معظم انقلاب دادند و تدابیر دولت، این مسیر و فرآیند را کوتاه کنیم.

* کوتاه شدن روند امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز

وزیر نفت اظهار کرد: در این دولت روند ۴۰ تا ۴۵ ماهه امضا شدن قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز را به کمتر از ۲۰ ماه رسانده‌ایم که تلاش می‌کنیم این روند به کمتر از یکسال برسد. این قراردادها، قراردادهایی سنگین و ۲۵ ساله هستند و بحث توسعه میدان‌های نفتی و گازی همچون توسعه میدان نفتی آزادگان که میدان مشترکی با عراق است را در بر می‌گیرد. در این میدان امروز بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم و برنامه داریم که برداشت از این میدان را به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم به همین دلیل فرآیند امضای قرارداد آنها زمان‌بر است، اما در تلاش هستیم تا فرآیند امضای قرارداد آنها را کوتاه کنیم.

اوجی درباره تذکر رهبری به‌منظور استفاده از بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی و گازی گفت: رهبری در این باره تذکری دادند که «سمعا و طاعتا»، همچنین وزارت نفت اولویت را به شرکت‌های توانمند بخش خصوصی داد که ان‌شاءالله با پرکردن ظرفیت این شرکت‌ها بعدا از ظرفیت نهادهای حاکمیتی استفاده خواهیم کرد. خوشبختانه قراردادهایی نیز که طی این مدت در بحث میدان‌های بالادست و پایین‌دست از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها امضا شده است بیشتر بخش خصوصی بوده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز