تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

افزایش ظرفیت بندری کشور به ۲۰۰ میلیون تن با بهره‌برداری از بندر مکران

افزایش ظرفیت بندری کشور به ۲۰۰ میلیون تن با بهره‌برداری از بندر مکران
وزیر راه و شهرسازی از افزایش ظرفیت بندری کشور به ۲۰۰ میلیون تن با بهره‌برداری از بندر مکران خبر داد.
کد خبر: ۷۵۱۳۹

به گزارش معاصر، مهرداد بذرپاش عصر امروز یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در جلسه هیئت دولت با اشاره به تاکید رئیس قوه مجریه مبنی بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور، گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در یک سال و نیم گذشته فقط در بندر شهید رجایی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده و با توجه به سرمایه‌گذاری توأمان دولت در توسعه بنادر بزرگ و کوچک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری کشور در مرز ۳۰۰ میلیون تن قرار دارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، دولت در کنار توسعه و افزایش ظرفیت بنادر بزرگی چون شهید رجایی، امام خمینی و شهید بهشتی، در بنادر کوچک و مردمی نیز سرمایه ‌گذاری‌های خوبی داشته که در نتیجه آنها بندر خمیر، بندر سیریک، اروندکنار و بوموسی به بهره‌برداری رسیده و بنادر گناوه، دیر و کنگان نیز در مراحل پایانی ساخت و بهره‌برداری قرار دارند.

بذرپاش با بیان اینکه با بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران ظرفیت بندری کشور ۲۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال تجارت دریایی کشور بیش از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد و ورودی مسافر از مرزهای دریایی هم ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی این افزایش ظرفیت‌ها در بخش بار و مسافر دریایی را حاصل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه‌گذاری‌های دولت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقط در تکمیل فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار شاهد ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و برای عملیات اجرایی فاز ۲ این بندر با همکاری بخش خصوصی هم فراخوان داده‌ شده است.

بذرپاش همچنین از عملیات در حال اجرای ساخت یک میلیون تن سیلوی غلات، افزایش ۳۰ درصدی مکنده‌های مکانیزه غلات که سرعت بارگیری و تخلیه را چند برابر می‌کند و سفارش ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به ارزش معادل بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: همه شاخص‌ها در بخش تجارت دریایی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در نتیجه موجودی کانتینری و فله‌ای در بخش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به کاهش ترافیک و معطلی کامیون‌ها در گمرک آستارا به کمتر از یک‌سوم که در نتیجه اجرای دو اقدام نوبت‌دهی از مبدا و بهره‌برداری از مسیر جدید ترانزیتی حاصل شده است، اظهار کرد: با بهره‌برداری کامل از این مسیر ترانزیتی دیگر شاهد ترافیک و معطلی کامیون‌ها در این بخش نخواهیم بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز