تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
هجمه‌ها به وزیر خارجه پیشین

هراس از سرمایه اجتماعی ظریف؟

هراس از سرمایه اجتماعی ظریف؟
تخریب؛ هجمه، اهانت، اتهام و افترا» اینها مفاهیمی است که روایتگر حمله به چهره‌های مختلف سیاسی طی سال‌های مختلف بوده است.
کد خبر: ۷۵۱۷۸

به گزارش معاصر، بار اول‌شان هم نیست که اینگونه بی‌محابا و بی‌پروا افراد را آماج حملات خود قرار می‌دهند. صحبت درباره جریان تندرو و دلواپسانی است که از 8 سال گذشته تاکنون خط آتش خود را به سمت حسن روحانی و دولتمردانش گرفته‌اند و اکنون با گذشت قریب به 3 سال هنوز هم دست از تخریب و هجمه برنمی‌دارند و به لطایف‌الحیلی مردان دولت قبل را مورد هجمه قرار می‌دهند.

هر چند که اگر نیک بنگریم این رویه نه از 8 سال گذشته که شاید از ابتدای انقلاب سابقه دیرینه داشته و افراد و چهره‌های شاخصی نیز با این جریان مواجه بوده‌اند که شاید دو تن از شاخص‌ترین آنها که از انواع تهمت‌ها هجمه‌ها و تخریب‌ها مصون نماندند، مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی باشند.

اما این رویه همچنان ادامه پیدا کرده و چندی است که با تخریب سیاستمدار هوشمند و با درایت و وزیر خارجه پیشین محمدجواد ظریف طی طریق می‌کند.

چهره‌ای که کمتر کشوری از وجود چنین شخصیتی با وزن بین‌المللی برخوردار است. اما از آنجا‌که برای برخی همواره این ضرب‌المثل «مرغ همسایه غاز است» صدق می‌کند قدر سرمایه‌های داخلی را نمی‌دانند و دانسته یا نادانسته به تخریب آنها می‌پردازند.

اما پرسش اینجاست؛ ظریف چه گفته که دلواپسان و تندروها به‌خصوص کیهان‌نشینان بر آشفته‌ هستند و برای وی شمشیر از رو بسته‌اند؟‌ مروری بر اظهارات اخیر ظریف در بیست‌ودومین کنگره حزب مردم‌سالاری و نشست دانشجویی با عنوان «‌نظم جدید در دنیا» این نکته محوری و کلیدی را نشان می‌دهد که وزیر خارجه پیشین صرفا بر قدرت مردم به‌عنوان دال مرکزی قدرت توجه داشته است.

همانطور که امام خمینی‌(ره)‌ و مقام معظم رهبری نیز همواره بر قدرت مردم تاکید داشته‌اند. ظریف در نشست دانشجویی بیان کرد:‌ «موشک مهم است، اما مردم مهم‌تر هستند.

مردم، قدرت ما هستند، مردم برای ما فرصت هستند و تهدید نیستند و ما باید این فرصت‌ها را دریابیم.» این صحبت‌های ظریف، کیهان‌نشینان را آشفته کرده و در پاسخ نوشته‌اند: «آقای ظریف! جنابعالی از کدام منطق عقلی و سیاسی پیروی می‌کنید که برخورداری ایران از توان موشکی را نشانه کم‌اهمیت‌تر دانستن مردم در مقایسه با آن معرفی فرموده‌اید؟! آیا هنوز هم تصور می‌فرمایید که حرف جان کری سند است؟!»

البته ظریف نیز با انتشار پیامی در ایکس به انتقادات مدیر مسئول روزنامه کیهان پاسخ داده و نوشته است: «به گمانم سخنان بنده در تبیین شرایط نوین جهانی و تاکید بر پایه‌های انگیزشی قدرت (همچون رضایتمندی و پشتیبانی مردم) در کنار (نه به‌جای) پایه‌های مادی (همچون قدرت نظامی و اقتصادی) بر گروهی که با نگرش امام راحل و رهبری فاصله گرفته‌اند گران تمام شده است.

امام در دیدار نمایندگان مجلس: ‌شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظ کنید. اگر این پشتوانه از دست ما برود، همه ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم دستخوش مسائل دیگری می‌شود.

اکنون چه کسی باید عذرخواهی کند؟» آنچه مسلم است در مواضع ظریف هیچ نشانی از تخریب یا نادیده‌گیری قدرت نظامی و موشکی نیست و صرفا بر تقدم قدرت مردم بر قدرت نظامی سخن می‌گوید.

حال نکته قابل تامل اینجاست که چرا هر زمان ظریف یا هر چهره دیگری از مردم قدرت، حقوق و مطالباتشان صحبت می‌کنند برخی افراد و جریانات خاص از این صحبت‌ها برآشفته می‌شوند. مشخص نیست که اساسا جایگاهی برای نقش و تاثیر مردم قائل نیستند یا اینکه مردم را صرفا برای مقاطعی خاص می‌خواهند.

* با حمله به ظریف در پی فرافکنی هستند

یک فعال سیاسی در خصوص حملات و هجمه‌های اخیر به محمدجواد ظریف اظهار داشت: به‌نظر بنده عملکرد او و دولت روحانی با آنچه اتفاق می‌افتد، قابل مقایسه نیست، به‌خصوص در مورد سیاست خارجی وضعیت مناسبی را شاهد نیستیم.

به این ترتیب که سیاست خارجه دولت فعلی نتوانسته در خدمت اقتصاد قرار بگیرد، بنابراین برای اینکه فرافکنی کنند و اذهان مردم را از قول‌هایی که دادند دور کنند، مرتب به‌دنبال سوژه‌هایی برای حمله هستند، یکی از این سوژه‌ها هم ظریف است.

محمود واعظی گفت:‌ اما مردم ما آگاه و بهترین قاضی هستند و وضعیت امروز کشور را با وضعیت دوره دولت روحانی مقایسه می‌کنند، به عبارت دیگر این افراد تندرو و کسانی‌که در انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ آمدند و به‌دنبال این بودند که دولت انقلابی سرکار بیاورند و همه مشکلات کشور را حل کنند، به این وضعیت فعلی رسیدند، در این شرایط طبیعی است که یا باید صادقانه و شفاف به مردم پاسخ بدهند که چرا به وعده‌ها عمل نکردند یا افکار مردم را متوجه موضوعات دیگر کنند.

این عضو حزب اعتدال و توسعه دراین خصوص که هر زمان ظریف از مردم و نقش آنها می‌گوید صدای تندروها بلند می‌شود، بیان کرد: روشی که دولت و مجلس اداره می‌شود، این نهادها را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

بر این اساس، تفکر همگی شبیه هم است، تعدادی در ویترین می‌آیند و توهین می‌کنند البته این تعداد معدود نیستند بلکه دیگرانی هم وجود دارند که به این ترتیب تفکر می‌کنند، به این معنی که در روابط خارجی، اقتصادی و همکاری با بخش خصوصی نگاه بسیار محدودی دارند.

اینها مواردی است که در مورد مردم آگاه ایران جواب نمی‌دهد و به همین دلیل نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت در انتخابات نسبت به گذشته پایین‌تر است. وی افزود:‌ نگاه تندروهای داخل دولت با تندروهای خارج از آن، نسبت به ظریف فرق نمی‌کند و از عملکردشان مشخص است.

* نامه صالحی امیری به عارف

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد در نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف نوشت: مدیرعامل محترم مجمع وزیران ادوار؛ جریان رادیکالیسم درایران تاریخ و تبار طولانی دارد. سیدرضا صالحی امیری در ادامه نامه آورده است:‌ عملکرد این جریانات رادیکال در برخورد با دختران و زنان جامعه به‌خاطر نوع پوشش و سبک زندگی و یا هر دلیل دیگر باعث گریز نسل جوان از اسلام و انقلاب شده است.

وی ادامه داد:‌ به‌تدریج رادیکالیسم از بیرون حاکمیت به درون دولت و مجلس رسوخ می‌کنند.

از افشاگری و افراطی‌گری‌های داخل مجلس تا به‌هم‌زدن اجتماعات، حمله به سفارت عربستان و سایر مراکز سیاسی خارجی تا….. توهین سازماندهی شده به حاج حسن آقا در ایام سالگرد رحلت امام که به تکدر و نارضایتی رهبری منجر شد، توهین و تخریب بی‌سابقه و بی‌وقفه به آیت‌ا... هاشمی، تخریب و توهین مستمر نسبت به آقای خاتمی، تخریب دائمی آقای دکتر روحانی و وزرای دولت ایشان و صدها بلکه هزاران نمونه مشابه دیگر.

صالحی امیری تصریح کرد: باکمال تاسف امروز شاهد تهاجم و هتاکی غیراخلاقی به شخصی صدیق، وطن‌پرست، دیپلمات برجسته، فخر ملت ایران و جهان جناب آقای ظریف بوده و هستیم. ایشان خارچشم اسرائیل، و امین و صدیق رهبری بودند. تهاجم و تهمت ناجوانمردانه به این سرمایه ملی به‌دلیل وحشت و نگرانی از سرمایه اجتماعی کم‌نظیر ایشان در میان آحاد ملت است. در جریان غزه، هیچ شخصیت بین‌المللی به اندازه آقای ظریف نتواست چهره منفور و کودک‌کش اسرائیل را افشا نماید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز