تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
احتمال وتوی آمریکا

نشست شورای امنیت درباره آتش بس در غزه

نشست شورای امنیت درباره آتش بس در غزه
نشست شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برای بررسی قطعنامه پیشنهادی الجزایر به نمایندگی از گروه کشورهای عربی در سازمان ملل و رای گیری درباره آن به منظور برقراری آتش بس فوری دائمی در غزه آغاز شد.
کد خبر: ۷۵۱۸۱

به گزارش معاصر از سازمان ملل، الجزایر در این قطعنامه خواستار برقراری آتش بس فوری و جلوگیری از کوچ اجباری فلسطینیان شده است اما آمریکا اعلام کرده است که این قطعنامه را وتو خواهد کرد.

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود: شورای امنیت سازمان ملل باید [در این زمینه] فوراً اقدام کند زیرا نمی‌تواند گوش‌های خود را در برابر مطالبات جامعه جهانی و افکار عمومی جهانی که خواستار آتش‌بس در غزه هستند، ببندد.

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل با اشاره به احتمال انجام یک حمله نظامی زمینی قریب الوقوع توسط رژیم اشغالگر اسرائیل علیه شهر رفح در جنوب غزه، در بیانیه خود اضافه کردند:‌ قابل اغراق نیست که این تصمیم مقامات رژیم اسرائیل تهدید جدی علیه یک منطقه پرجمعیت است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آن به سرمی برند و ممکن است عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

همزمان، منابع خبری و دیپلماتیک روز گذشته اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

این منابع روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

ایالات متحده آمریکا این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر خواستار رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه خود در روز سه شنبه شورای امنیت شد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) تاکنون، به ۲۸ هزار و ۸۵۸ نفر و تعداد زخمی ها نیز به ۶۸ هزار و۶۷۷ نفر رسیده است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز