تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
درخواست اتحادیه فناوران رایانه:

بانک مرکزی ارزهای بی مشتری را به ما بدهد

بانک مرکزی ارزهای بی مشتری را به ما بدهد
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: صنف واردکنندگان رایانه در صف انتظار 70 میلیون یورو ارز برای واردات هستند، اگر بانک مرکزی مدعی نبود مشتری برای حواله‌جات ارزی است، ما آمادگی خود را برای دریافت ارز و واردات محصولات و تجهیزات رایانه‌ای اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۷۵۲۵۸

بانک مرکزی از ابتدای پاییز مدعی است که مازاد عرضه ارز در سامانه نیما برای واردات وجود دارد و حواله‌های ارزی مشتری ندارند.

به گزارش معاصر، در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از عرضه ارز در سامانه نیما آمده که تنها ۳۴۸.۳میلیون دلار از ۵۹۸.۴میلیون دلار حواله ارزی عرضه شده، مورد معامله قرار گرفتند.

۲۵۰.۱ میلیون دلار از حواله‌های ارزی فروش نرفت

بانک مرکزی در گزارش شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ خود اعلام کرد که ۲۵۰.۱میلیون دلار از حواله‌های ارزی عرضه شده به فروش نرسیده است.

این ادعای بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا فرجی تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فناوران در واکنش به خبر بانک مرکزی نسبت به نبود مشتری برای حواله های ارزی گفت: باید نبود مشتری برای حواله ارزی در سامانه نیما را بپذیریم یا وضعیتی را که خودمان درگیر آن هستیم؟

به گفته رئیس اتحادیه فناوران تهران، برای صنف رایانه بالغ بر ۷۰ میلیون یورو تیک اولویت تخصیص ارز در سامانه نیما توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت زده شده و واردکنندگان و فعالان صنفی در صف انتظار برای تخصیص ارز در سامانه نیما توسط بانک مرکزی هستند.

فرجی تهران افزود: مسئولان بانک مرکزی چگونه مدعی نبود مشتری برای حواله‌جات ارزی هستند؟ به محض اطلاع رسانی بانک مرکزی، در اسرع وقت صنف رایانه با این ارز کالای مورد نیاز کشور را وارد می‌کند و محصولات فناورانه را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اگر بانک مرکزی حواله‌جات ارزی بدون مشتری دارد به واردکنندگان رایانه اختصاص دهد

رئیس اتحادیه فناوران تهران تاکید کرد: برخلاف آنچه که مدعی هستیم به دلیل نبود و کمبود کالا در حوزه آی تی احتمال افزایش قیمت این کالاها است، اگر بانک مرکزی حواله‌جات ارزی بدون مشتری دارد با تخصیص ارز به واردکنندگان صنف رایانه موافقت کند.

به گفته فرجی تهرانی، بانک مرکزی اعلام می‌کند که ارز را در عرض ۷۵ روز به واردکنندگان اختصاص می‌دهد، واردکننده براساس اعلام بانک مرکزی و طبق ارز دریافتی، مقدار کالاهای وارداتی و حجم ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش اقدام می‌کند.

براساس اظهار رئیس اتحادیه فناوران تهران، حالا بانک مرکزی بر خلاف اعلام نحوه تخصیص ارز، به یکباره به برخی تجار اعلام کرده که ارز مرتبط با چندین ثبت سفارش کالایشان حتی مربوط به ثبت ۲۰ روز قبل نیز تایید شده، که بسیاری از این افراد به دلیل محاسبات کاری خود بر اساس نحوه تایید تخصیص ارزشان در گذشته نقدینگی لازم برای خرید ارز کلیه ثبت سفارش‌هایشان در این حجم را ندارند.

او ادامه داد: تیتر خبری بانک مرکزی بابت نداشتن مشتری ارز در سامانه نیما مرتبط به تجار فوق‌الذکر بوده که آن هم بعلت تصمیم تایید تخصیص ارز به یکباره چندین ثبت سفارش با تاریخ‌های متفvاوت انجام داده بودند.

فرجی تهرانی تاکید کرد: اکنون برای خیلی از صنوف از سوی وزارت صمت، تیک اولویت زده شده که ما خواستار تعیین وقت از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز در واردات کالاها هستیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز