تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند

۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد واجدان شرایط رای دادن را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۳۵۸

به گزارش معاصر، محسن اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۱۴۰۲ هستند، اظهار کرد: در انتخابات ۱۱ اسفند امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن خواهند بود.

وی درباره مدارک مورد نیاز رای دادن گفت: بر اساس ماده ۱۱ قانون جدید انتخابات، رای‌دهندگان با ارائه هر یک از مدارم پنج‌گانه یعنی شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه می‌توانند رای برهند و طبعا ضرب مهر در شناسنامه صورت نمی‌گیرد و احراز هویت با کد ملی خواهد بود. البته اگر شناسنامه یا مدرک قدیمی باشد که کد ملی در آن درج نشده باید مدرکی که کد ملی در آن وجود دارد همراه رای‌دهنده باشد.

اسلامی درباره اینکه آیا قطعی سیستم در روز رای‌گیری وجود خواهد داشت یا نه، یادآورشد: ابتدای ورود به شعبه احراز هویت از طریق دستگاه صورت می‌گیرد و منشی تعرفه را ثبت می‌کند اما چون سامانه‌های ما در وزارت کشور اینترنتی نیست و اینترانتی و متفاوت است امکان قطعی و هک وجود ندارد. همچنین در ۴ حوزه انتخابیه آبادان، رشت، قم و ملایر انتخابات به صورت کاملا الکترونیک برگزار خواهد شد. د راین حوزه‌ها ۱۷۰۰ شعبه و ۱۰ هزار صندوق در نظر گرفته شده و هر شعبه ۵ صندوق الکترونیک دارد تا فرآیند رای‌گیری با سرعت پیش برود. در این ۴ حوزه رای‌گیری دستی نخواهیم داشت و توصیه ما به کسانی که سواد رایانه‌ای ندارند این است که یک فرد معتمد همراه داشته باشند. البته استفاده از سامانه تعبیه شده خیلی ساده است.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه ادوار گذشته ساعت شروع رای‌گیری ۸ صبح خواهد بود، افزود: بر اساس قانون، ۱۰ ساعت پس از شروع یعنی ساعت ۱۸ رای‌گیری به پایان می‌رسد اما با توجه به شرایط، وزیر کشور به عنوان رئیس هیئت اجرایی مرکزی می‌تواند دستور تمدید رای‌گیری را هر دو ساعت بدهد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امسال یکپارچه‌سازی تعرفه‌ها صورت گرفته است. قبلا دو تعرفه جداگانه داده می‌شد اما امسال یک تعرفه که از وسط جدا می‌شود برای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ارائه خواهد شد که در وقت و هزینه صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. البته الزامی برای پر کردن هر دو تعرفه نیست و رای‌دهنده می‌تواند هر تعرفه‌ای را که خواست پر کند. با توجه به حوزه‌های انتخابیه در چاپ تعرفه‌ها ۵۷ مدل را طراحی کرده‌ایم مثلا در تهران برای مجلس شورای اسلامی ۳۰ ردیف و برای خبرگان ۱۶ ردیف مشاهده می‌کنید اما برای خبرگان در قم فقط یک ردیف در تعرفه وجود دارد. با توجه به اینکه ۱۷۴ حوزه مجلس شورای اسلامی تک‌کرسی است تعرفه خبرگان آن استان هم یک ردیف خواهد داشت.

وی درباره مصادیق تخلفات انتخاباتی خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های تبلیغات انتخاباتی مجاز و غیرمجاز هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی به کاندیداها و ستادهای انتخابات ابلاغ شده است. بازه مجاز تبلیغات مجلس شورای اسلامی همین ۷ روز است که ساعت ۸ صبح فردا به پایان می‌رسد. در تبلیغات نباید اقدامی مغایر با امنیت ملی، ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، هتک حرمت و حیثیت و یا خلاف واقع صحبت کردن و وعده‌های خارج از اختیار دادن صورت گیرد. تخلفات بر اساس جلسه هیئت‌های اجرایی و نظارت بررسی می‌شود و اگر موردی حاد باشد به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه برای سهولت مردم در دسترسی به تبلیغات مجازی کاندیداها، آنها ملزم به پیوند کردن آدرس تارنمای خود در سامانه وزارت کشور هستند، عنوان کرد: تا ۲۰ روز بعد از رای‌گیری فرصت تکمیل سامانه وجود دارد که تاکنون بیش از ۶ هزار نفر وارد سامانه شده و مواردی که نیاز به تکمیل بوده را کامل کرده‌اند. از جمله این موارد شفافیت منابع مالی است که اسناد هزینه‌ها کم کم در حال تکمیل شدن است. باید هزینه‌های ستاد، تبلیغات، تجمعات و عوامل اجرایی همه در سامانه اعلام و فیش‌هایی دریافتی و پرداختی بارگذاری شود.

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که به نام‌های دیگری مشهور هستند آیا آرایشان شمرده خواهد شد یا باطله خواهد بود، یادآور شد: ما در مهر ماه پرسشنامه‌ای را در اختیار نامزدها قرار دادیم که یکی از موارد آن عنوان کردن این موضوع است که به چه نام یا لقبی شهرت دارند. اگر اعلام کرده باشند، این نام یا لقب در سامانه ثبت شده و در اعلامیه منتشرشده در شعبه رای‌گیری در پرانتز کنار نام کاندیدا خواهد آمد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین ادامه داد: برخی از داوطلبان این خوداظهاری را در موعد مقرر انجام نداده‌اند و پس از آن با فرمانداری حوزه انتخابیه نامه‌نگاری کرده‌اند که مثلا من به فلان نام یا لقب هم مشهور هستم. در این مورد هیئت اجرایی باید تشکیل جلسه بدهد و درست یا غلط بودن این موضوع را تشخیص دهد و اعلام کند.

وی در ادامه درباره چگونگی شمارش آرا گفت: ما درخواست صندوق یکپارچه داشتیم که نشد و الان در شعب دو صندوق وجود خواهد داشت که صندوق قرمز برای مجلس شورای اسلامی و صندوق آبی برای مجلس خبرگان رهبری خواهد بود. به محض اتمام فرآیند رای‌گیری، ناظران تفکیکی را صورت می‌دهند چون ممکن است تعرفه‌ها به اشتباه در صندوق دیگری انداخته شده باشد. پس از آن شمارش صورت می‌گیرد. صورتجلسه ۸ برگی هم وجود دارد که اسامی نامزدها و تعداد آرای شمارش شده آنها در آن درج می‌شود و چندین بار کنترل خواهد شد. نمایندگان فرماندار و شورای نظارت هم در شعبه حضور خواهند داشت.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز