تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
وزارت کشور:

مبنای احراز هویت رای دهنده، صرفا کد ملی است

مبنای احراز هویت رای دهنده، صرفا کد ملی است
رئیس ستاد انتخابات با اشاره به آخرین آمار از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس و تعداد شعب اخذ رای گفت: مبنای احراز هویت شخصیت رای دهنده، صرفا کد ملی است.
کد خبر: ۷۵۳۷۲

به گزارش معاصر؛ سید محمد تقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در برنامه تلویزیونی ذر برنامه «جهان آرا» که با موضوع بررسی آخرین تحولات و اقدامات اجرایی انتخابات پیشِ رو پخش شد، به بیان مطالبی درباره موضوع برنامه پرداخت.

رئیس ستاد انتخابات با اشاره به آخرین آمار از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس و تعداد شعب اخذ رأی گفت: مبنای احراز هویت شخصیت رای دهنده، صرفا کد ملی است.

 سید محمد تقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در برنامه تلویزیونی ذر برنامه «جهان آرا» که با موضوع بررسی آخرین تحولات و اقدامات اجرایی انتخابات پیشِ رو پخش شد، به بیان مطالبی درباره موضوع برنامه پرداخت.

مبنای احراز هویت شخصیت رای دهنده، صرفا کد ملی است

شاهچراغی درباره مبنای احراز هویت شخصیت رای دهنده براساس قانون جدید گفت: پنج مدرک هویتی در قانون جدید تعریف شده که همراه داشتن یکی از آن‌ها برای رای دادن کافیست.

وی اضافه کرد: کارت ملی، شناسنامه، گواهی نامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت این مدارک هستند.

ته برگ تعرفه‌ها یکی شده است

معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری تاکید کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای تسهیل در فرایند رای دادن در قانون جدید عملیاتی شده آن است که دیگر لازم نیست برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دوبار در صف ایستاد. ته برگ تعرفه‌ها یکی شده و با همان تعرفه می‌توان در هر دو قسمت رای داد.
اگر کاندیدی به قانون شفافیت مالی در هزینه‌های انتخاباتی عمل نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

رئیس ستاد انتخابات اظهار داشت: هم در قانون و هم در دستورالعمل شفافیت مالی تصریح شده و به اطلاع کاندیدا‌ها هم رسانده شده است.

وی اضافه کرد: اگر کسی قانون شفافیت مالی را زیر پا بگذارد، یکی از محکومیت‌های آن ممنوعیت دو دوره ورود به انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی ست و از سوی دیگر در قانون هم تعریف شده که فرد خاطی به دستگاه قضایی معرفی شود.

۵٩٠٠٠ شعبه اخذ رأی در کشور تعبیه شده

وی درباره آمار نامزد‌ها و شعب اخذ رای تاکید کرد: از مجموع داوطلبان تایید شده ۱۲ درصد خانم‌ها و ۸۸ درصد آقایان هستند.

۵٩٠٠٠ شعبه اخذ رأی در کشور تعبیه شده و تقریبا یک میلیون نفر از مردم دست اندر کار شعب انتخاباتی هستند.

تاخیری در آغاز فرایند رای گیری نخواهیم داشت

شاهچراغی تاکید کرد: در گذشته و بویژه در انتخابات سال ١۴٠٠ در دولت قبل این مشکل وجود داشت که فرایند رای گیری با تاخیر فراوان آغاز می‌شد.

رئیس ستاد انتخابات گفت: در قانون جدید انتخابات، یک روز قبل از برگزاری انتخابات همه شعب بازبینی می‌شود و تجهیزات و امکانات آن‌ها چک می‌شود، بنابراین ما در روز جمعه راس ساعت هشت بدون هیچگونه تاخیری فرایند رای گیری را آغاز خواهیم کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور در باره این سوال که اگر کسی از امکانات دولتی در اختیار خود به نفع یک کاندیدای خاص استفاده تبلیغاتی کند با او برخورد می‌شود؟ گفت: به همه مدیران ابلاغ شده که این کار ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین چند روز، هم در مجموعه وزارت کشور بعضی مدیران عزل شدند و هم در نهاد‌های غیر از وزارت کشور نیز افرادی بودند که خطا کرده بودند و آن‌ها نیز عزل شدند.

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در بخش دیگری درباره نحوه گزارش تخلف انتخاباتی تصریح کرد: در همه استان ها، بازرسی استانداری مستقر است، خود هیات نظارت شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها هم بر حسن اجرای انتخابات نظارت می‌کند، فرمانداری‌ها و هیات‌های اجرایی نیز تخلفات را بررسی می‌کنند، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز به رصد وقایع می‌پردازند.

وی اضافه کرد: اگر کسی خواست بیرون از استان خود نیز شکایتی را به ثبت برساند و یا گزارشی را اعلام کند، شماره ١١٧ در وزارت کشور پاسخگوی تماس‌ها و بررسی کننده تخلفات است. /فارس

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز