تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

درآمد ۸۰ میلیارد دلاری با كاهش ۵۰ درصدی شدت مصرف انرژی در كشور

درآمد ۸۰ میلیارد دلاری با كاهش ۵۰ درصدی شدت مصرف انرژی در كشور
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با کاهش ۵۰ درصدی شدت مصرف انرژی در کشور، سالانه ۸۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۷۵۴۴۲

به گزارش معاصر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، حسین آبنیکی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ اسفندماه) در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی، حساب و بازار بهینه‌سازی با اشاره به اینکه در تولید نفت و گاز امسال رکوردهای تازه ثبت شد، افزود: اهداف صادراتی نیز تا حد قابل توجهی محقق شد و در انتقال و توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی نیز عملکرد مناسبی داشتیم.

وی ادامه داد: دشمن امسال توطئه‌های فراوانی کرد تا در این حوزه ناموفق باشیم و چالش‌های جدی ایجاد کند که از آن جمله می‌توان به هک سامانه بنزین و خرابکاری در خطوط سراسری گاز اشاره کرد اما دشمن به اهداف شوم خود نرسید.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: با وجود همه موفقیت‌ها در صنعت نفت اما در مدیریت مصرف دچار چالش‌های اساسی بودیم و آنچنان که در تولید موفق بودیم در مهار مصرف موفق عمل نکردیم.

آبنیکی با اشاره به اینکه مسابقه‌ای که در تولید و مصرف شکل گرفته است به نفع تولید نیست و مصرف به‌شدت افزایش می‌یابد، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالا و بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است و برای تولید و خدمات بیش از ۲ برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم و این شدت رو به افزایش است.

وی افزود: برخی توجیه می‌کنند که تولید ناخالص داخلی پایین است و این موضوع شدت مصرف انرژی را افزایش می‌دهد، در حالی که در برنامه‌های کنونی نیز به کاهش شدت مصرف انرژی در بخش‌های مختلف مانند ساختمان، صنعت و حمل‌ونقل مصرف انرژی توجه ندارند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: به‌عنوان نمونه در صنعت خودرو بیشتر برنامه‌ها متمرکز بر تیراژ تولید و قیمت است و به کاهش مصرف توجهی نمی‌شود و تمرکزی بر مدیریت مصرف انرژی وجود ندارد.

آبنیکی با اشاره به اینکه در سایر صنایع نیز شرایط بر همین روال است، گفت: برای نمونه، در مناطق بسیار سردسیر کشت‌های گلخانه‌ای را توسعه می‌دهیم تا امنیت غذایی ارتقا یابد اما کمتر به این توجه داریم که این موضوع امنیت انرژی را دچار چالش می‌کند.

وی با بیان اینکه اگرچه تولید افزایش یافته اما وضع مصرف انرژی نابسامان است، افزود: از همین رو برای آنکه در آینده در امنیت انرژی با چالش روبه‌رو نشویم باید برای ناترازی انرژی کشور فکری کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: امروز بهینه‌سازی مصرف انرژی نه تنها یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

آبنیکی با تأکید بر اینکه اقدام‌هایی در کشور برای مهار مصرف انرژی برنامه‌ریزی شده است، گفت: پیشنهاد برنامه ملی مدیریت مصرف انرژی را مطرح کردیم تا سهم هرکدام از صنایع در بخش‌های مختلف کاهش مصرف مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر میانگین جهانی است، افزود: هم‌اکنون روزانه معادل ۷ میلیون بشکه نفت‌خام انواع انرژی در کشور مصرف می‌شود و با کاهش ۵۰ درصدی و رسیدن به استاندارد شدت مصرف جهانی، می‌توانیم تا معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت‌خام کاهش مصرف انرژی داشته باشیم و از این مسیر سالانه ۸۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: اگر کشور ناترازی انرژی را با مدیریت کند، می‌تواند مشکلات در دیگر بخش‌ها را برطرف کند.

آبنیکی با اشاره به ایجاد حساب بهینه‌سازی انرژی در کشور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به این حساب اختصاص یافت و دبیرخانه این حساب ایجاد و آیین‌نامه‌ها و دستورعمل‌ها تدوین شد و در مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان پروژه بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف صنعت نفت تعریف شده است.

وی اظهار کرد: این حساب در بودجه سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم مورد تأکید بوده است و سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز