تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان هنری

حضور بلاگرها روی صحنه تئاتر خشم کاربران را برانگیخت

حضور بلاگرها روی صحنه تئاتر خشم کاربران را برانگیخت
در روزهای اخیر، حضور چند بلاگر اینستاگرامی در رویدادی با عنوان برصحنه خوانی آدمخوارها که در سالن نمایش نوفل‌لوشاتو تهران برگزار شد، اعتراضاتی را به همراه داشت.
کد خبر: ۷۵۴۸۸

به گزارش معاصر، انتشار تصاویری از حضور بلاگرهای اینستاگرامی در صحنه یکی از تئاترهای در حال اجرا با موجی از اعتراض و انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان هنری مواجه شده است.

تماشاخانه‌های دولتی بیشترین نمایش‌ها را روی صحنه دارند، اما این کمیت نتوانسته تماشاگر تئاتر را راضی نگه دارد. بیشتر سالن‌های نمایش، صندلی سالن‌هایشان پر نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که برخی کارگردانان برای کشاندن مخاطب به سالن دست به هر ترفندی بزنند!

به اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه هنر تئاتر، دیگر آن کیفیت اجرای گذشته را ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی بلیت برخی نمایش‌ها مردم کمترین وقت را می‌گذارند و گروه‌های تئاتری برای آوردن تماشاگر به سالن دست به هر شگردی می‌زنند.

حضور بلاگرها در صحنه تئاتر!

کارگردانان تئاتر در تلاش هستند که به هر نحوی شده، تماشاگر را به سالن بکشانند؛ از حضور بازیگران قدیمی گرفته و به‌تازگی حضور قهرمان المپیک ورزشی، بلاگرها و… . شاید بخشی از حضور این افراد از نگاه کارگردان دلیل خاصی دارد! اما به‌نظر می‌رسد دلیل عمده حضور این افراد برای پر کردن صندلی‌های سالن نمایش است.

در روزهای اخیر، حضور چند بلاگر اینستاگرامی در رویدادی با عنوان برصحنه خوانی آدمخوارها که در سالن نمایش نوفل‌لوشاتو تهران برگزار شد، اعتراضاتی را به همراه داشت.

این افراد، با انتشار ویدیوهایی از حضور این بلاگرهای اینستاگرامی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود، از سپردن صحنه مقدس تئاتر به نابازیگران ابراز تأسف کرده و خواستار ورود وزارت ارشاد به این موضوع شده‌اند.

حضور بلاگرها روی صحنه تئاتر خشم کاربران را برانگیخت

اعتراض اهالی تئاتر به حضور بلاگر اینستاگرامی در صحنه

هدف از نمایش برصحنه خوانی آدمخوارها به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری، نشان دادن طراحی و اجرای مجموعه‌ای از قطعات نمایشی و تئاتری با موضوعاتی اجتماعی و سیاسی بود. این رویداد به عنوان یک فرصت برای نمایش استعدادها و توانایی‌های بازیگران و هنرمندان معروف و حرفه‌ای در صحنه تئاتر مطرح بود؛ اما با حضور افراد اینستاگرامی، تمرکز این رویداد به روی حضور اشخاص غیرمرتبط با عرصه تئاتر و هنر تبدیل شد که ناراحتی و اعتراض اهالی تئاتر.

زمانی در تئاتر ایران، کارگردان‌هایی مانند بهرام بیضایی، دکتر علی رفیعی، دکتر قطب‌الدین صادقی و… نمایش اجرا می‌کردند و بازیگرانی مانند عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، لرتا، مهین اسکویی، توران مهرزاد و… تا آتیلا پسیانی، مهتاب نصیرپور و… به روی صحنه می‌رفتند و شاکله بازیگری سینمای ایران هم از تئاتر شکل می‌گرفت.

امروز که شاخ‌های مجازی در فضای اینستاگرام با هر نوع ظاهر و رفتار ناهنجاری سبک زندگی و فرهنگ مردم را هدف گرفته‌اند و کسب درآمد می‌کنند، گویی برای تخریب فرهنگ مردم سیر نشده‌اند و پا را چنان فراتر نهاده‌اند که به روی صحنه تئاتر هم راه یافته‌اند!

از هنر فاخر این مملکت یک تئاتر باقی مانده بود که هر از گاهی اجراهای خوبی دیده میشد که گویا ساحت آن هم قرار است مورد حمله و آلودگی قرار گیرد. مقام که زیاد داریم، اما مسئول نه، که اگر کسی احساس مسئولیت می‌کرد اجازه نمیداد این افراد با این ظاهر و سابقه آبروی تئاتر کشور را به سخره بگیرند و لگد مال کنند.

حضور بلاگرها روی صحنه تئاتر خشم کاربران را برانگیخت

این اتفاق موجی از نگرانی را بین اهالی تئاتر ایجاد کرده تا جایی که محمد رضا ایمانیان از فعالان تئاتر در کامنتی که ذیل این نمایش در سایت تیوال آورده نوشته است:

روزگاری تصور می‌شد صحنه تئاتر به مانند طناب بندبازان باعث می‌شود بی هنران را راهی به ساحت ارزشمند تئاتر نباشد، اما هزار افسوس که این هیولای پتیاره پول، چه وحشیانه تمام ارزش‌ها و شرافت تئاتر را برای خود می‌بلعد. روزگاری تئاتر اعتبار و شرف داشت. حال بوی تعفن مشام ها را آنقدر پر کرده که دیگر از بازار عطرفروشان نمی توان گذر کرد. باید منتظر ماند و دید ایا مقامات به این امر واکنشی خواهند داشت و ایا اجرای این نمایش متوقف می‌شود؟

واکنش کاربران فضای مجازی به این رویداد ضدفرهنگی را بخوانید:

* مژگان نوشت: تو اینستا دیدم عده‌ای اعتراض کردن به حضور این افراد در صحنه تئاتر، پول‌شویی تو سینما و حراجی‌های هنری و مجری‌ها تو دانشگاه تهش میشه همین ابتذال.

* کاربری به نام سارا هم گفت: از دیدن مهتاب نصیرپور و سیامک صفری بر صحنه‌ی تئاتر به چی و کی رسیدیم!هیهات. فقط باید گریست.

* علی هم با گلایه گفت: نمی‌دونم از هیچی شانس نداریم، حتی از تئاتر.

* میلاد هم انتقاد کرد: غصه نداره، وضعیت امروز نتیجه‌ی قطار پیشرفت شماست جناب رئیسی!

* اکانت توئیتری «هنر ایرانی» هم توئیت زد: باورم نمیشه تئاتر ایران اینقدر نابود شده که یه مشت بلاگر به در نخور رو اورده روی صحنه تئاتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* فرید هم گلایه خود را اینگونه بیان کرد: فلان پادکست معروف یه اپیزود داره به اسم کارگاه نمایش که وقتی می‌شنوی بغض می‌کنی. کارگاهی که با هزار مصیبت و خون دل برپا شد تا در ایران هم تئاتر مدرن داشته باشیم. ولی خب هنر و بقیه چیزهای افتاد دست دوزاریا و اینم نتیجه‌اش شده.

* مهسا هم نظر داد: بساط ابتذال. هنرنمایی بی‌هنران روی صحنه تئاتر. دلقک‌های پلشت اینستاگرامی. مگه صحنه تئاتر حرمت نداشت؟. هنر این مملکت به چه ننگی افتاده. تاسف بیشتر برای اونایی که بلیط میخرن تا برن نمایش این غده‌های سرطانی رو تماشا کنن.

* مونا هم در توئیتر خود نوشت: به نظر من که صحنه تئاتر واقعا مقدسه. نباید این جوری به ابتذال کشیده میشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز