تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
جواد اوجی

صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ هیچ وقفه‌ای نداشت

صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ هیچ وقفه‌ای نداشت
وزیر نفت گفت: گرچه ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود، اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ‌ وقفه‌ای در صادرات نفت ایران ایجاد نشد.
کد خبر: ۷۵۶۴۵

به گزارش معاصر به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار اظهار کرد: این دولت به‌ویژه شخص معاون اول رئیس‌جمهوری حمایت‌های بسیاری از صنعت نفت کشور داشته است.

وی افزود: گرچه ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود، اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ‌ وقفه‌ای در صادرات نفت ایجاد نشد.

وزیر نفت تصریح کرد: امسال رکوردهای مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث‌های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام است.

تکمیل ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار

اوجی با بیان اینکه نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را در صنعت نفت تکمیل کردیم، گفت: ۵۰ پروژه تازه نیز با اولویت تأثیرگذاری در رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده برای کشور در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت آغاز شده است.

۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

وی با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از ۹۷ میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۱۵ میلیون لیتر، تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره‌برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸ میلیون تن اضافه می‌کند.

انقلابی در زمینه گازرسانی به سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است

وزیر نفت به اتصال حدود ۶۴۰۰ روستا، ۵۰ شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

افزایش  ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید با اجرای طرح‌های توسعه ۶ میدان نفتی

وی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وزیر نفت تأکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.

واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع شد

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت از روز نخست آغاز به کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ها نشد، تصریح کرد: صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تأمین کالا و تجهیزات داشته است؛ در این مسیر واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و توان سازندگان داخلی در این زمینه جایگزین شده است.

وی همچنین با بیان اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.

بیش از ۶۶۰ دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به تعامل با داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه

اوجی به عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه مسئولیت ‌اجتماعی اشاره کرد که در هیچ دوره‌ای به این اندازه نبوده است و ادامه داد: این وزارتخانه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است.

وی در پایان از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و کارکنان این شرکت، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها برای ورود به اجرای طرح‌های صنعت نفت قدردانی کرد و یادآور شد: طرح‌هایی نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در بخش بالادست و پایین‌دست رونمایی خواهند شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز