تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
رسانه‌های روسی گزارش دادند

از حمله تروریستی روسیه چه می‌دانیم؟

از حمله تروریستی روسیه چه می‌دانیم؟
افراد مسلح در حین یک کنسرت راک در تالار کروکوس روسیه، به این سالن بزرگ کنسرت در مسکو حمله کرده و با شلیک گلوله از سلاح‌های خودکار، دست‌کم ۴۰ نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کردند.
کد خبر: ۷۵۷۰۹

افراد مسلح در حین یک کنسرت راک در تالار کروکوس روسیه، به این سالن بزرگ کنسرت در مسکو حمله کرده و با شلیک گلوله از سلاح‌های خودکار، دست‌کم ۴۰ نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کردند. داعش رسما مسوولیت این عملیات تروریستی را پذیرفت؛ روسیه این ادعای داعش را تکذیب کرد.

به گزارش معاصر، افراد مسلح به سالن بزرگ کنسرت در مسکو حمله کرده و با شلیک گلوله از سلاح‌های خودکار، دست‌کم ۴۰ نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرده‌اند. گزارش‌های محلی حاکی از این است که مهاجمان از مواد منفجره نیز استفاده کرده‌اند که باعث آتش سوزی گسترده در تالار شهر کروکوس در حاشیه غربی مسکو شد.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که ۳ تا ۵ نفر با حالتی مضطرب به سمت جمعیتی که در کنسرت گروه راک «پیک نیک» شرکت کرده بودند، شلیک کردند. یکی از خبرنگاران که در محل حضور داشت گفته که افراد مسلح با سلاح‌های اتوماتیک تیراندازی کردند و یک نارنجک یا بمب آتش‌زا نیز پرتاب کردند. آتش به سرعت در سالن کنسرت گسترش یافت. خبرنگار اسپوتنیک نیز گفته که بین سانس دوم و سوم این کنسرت، چند دقیقه پیش از ساعت ۲۰ به وقت مسکو، دست‌کم سه مرد با استتار و بدون ماسک از طریق غرفه‌ها وارد سالن شدند.

به نقل از دیگر شاهدان عینی، افرادی که در سالن بودند به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه روی زمین خوابیده بودند تا از خود در برابر آتش گلوله محافظت کنند. نیرو‌های امنیتی در محل حادثه حضور داشتند. خبرگزاری‌های محلی نوشته‌اند که سرویس‌های امداد روسیه حدود ۱۰۰ نفر را از زیرزمین تالار شهر کروکوس تخلیه کردند اما هنوز افرادی روی پشت بام باقی مانده‌اند.

واکنش کرملین

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به رسانه‌ها گفته که «‌ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهوری روسیه «به‌روزرسانی‌های مداومی» را درباره وضعیت دریافت می‌کند. «تاتیانا ماسکالکووا»، کمیسر حقوق بشر روسیه، تیراندازی را یک «اقدام تروریستی» خواند و «سرگئی سوبیانین»، شهردار مسکو اعلام کرد که تمام رویداد‌های عمومی برنامه ریزی شده آخر هفته در پایتخت روسیه لغو شده‌است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از جامعه جهانی خواست این حادثه را محکوم کرده و آن را «جنایتی وحشتناک» خواند.

«دیمیتری مدودف»، رییس‌جمهوری پیشین روسیه نیز در تلگرام نوشت: «اگر مشخص شود که مسئولین این حمله اوکراینی هستند، همه آن‌ها باید پیدا شده و بی‌رحمانه به عنوان تروریست نابود شوند».

تروریست‌ها که بودند؟

به فاصله چند ساعت از عملیات تروریستی، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گروهک تروریستی داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. در بیانیه منتسب به داعش نوشته شده بود که «عاملان حملات مسکو، به سلامت به مخفیگاه خود بازگشته‌اند». این در حالی است که خبرگزاری‌های روسیه در لحظات اولیه پس از تیراندازی اعلام کرده بود که یکی از عاملان حمله تروریستی دستگیر شده‌است.

خبرگزاری‌های روس نیز تصاویری منتسب به عاملان حمله به تالار کروکوس را منتشر کردند که تا این لحظه صحت آن برای «فراز» قابل تایید نیست.

دقایقی پیش اما، «راشاتودی»، اعلام کرد که تصویر منتشرشده در رسانه‌ها با عنوان «بیانیه داعش»، جعلی است و این گروهک تکفیری مدت‌ها است که از این فرم خبری برای اطلاع‌رسانی استفاده نمی‌کند. «مدودف»، رییس شورای امنیت ملی روسیه نیز تاکید کرده که«بیانیه داعش جعلی است و عامل این حادثه تروریستی داعش نیست».

واکنش جامعه جهانی چه بود؟

میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس جمهوری اوکراین در کانال تلگرامی خود نوشت که اوکراین در این تیراندازی دخالتی نداشته است. او در ادامه نوشته: «در مورد وقایع شهر کروکوس در حومه روسیه، جایی که امروز وقایع خاصی رخ داد، در مورد برخی تیراندازی‌ها، برخی اقدامات تروریستی توسط افراد ناشناس، شفاف بگویم! اوکراین مطلقاً ربطی به این رویداد‌ها ندارد».

«فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل متحد، عصر جمعه به وقت محلی در واکنش به حمله تروریستی در روسیه گفت که سازمان ملل از حمله روز جمعه «غمگین است» و اوضاع را زیر نظر دارد.

«کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این حادثه تروریستی در حومه مسکو را محکوم کرده و ضمن ابراز تسلیت به دولت و ملت روسیه به ویژه خانوده‌های قربانیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تلخ خود را در کنار روسیه می‌بیند». «امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش، اقدام تروریستی اخیر در مسکو را محکوم کرده و گفت: «مبارزه مشترک و موثر با تروریسم، نیازمند اقدام جدی و بدون تبعیض جامعه بین‌المللی است».

کاخ سفید در واکنش به تیراندازی در تالار بزرگ کروکوس گفت که تصاویر تیراندازی در پایتخت روسیه «وحشتناک و تماشای آن سخت است».

از سوی دیگر «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن اوکراین یا اوکراینی‌ها در تیراندازی وجود ندارد». سخنگوی وزارت خارجه مسکو اما در مقابل و در پاسخ به اظهارات کاخ سفید در مورد عدم دخالت اوکراین این پرسش را مطرح کرد: «مقامات واشنگتن بر چه اساسی در بحبوحه یک فاجعه درباره بی گناهی یک نفر نتیجه می‌گیرند؟» او گفته که اگر واشنگتن اطلاعاتی دارد، باید به اشتراک گذاشته شود و اگر اطلاعاتی ندارد، نباید به این شکل صحبت کند.

حدود یک هفته پیش، درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس هشداری را در وب سایت‌های خود درباره احتمال وقوع یک حمله تروریستی منتشر کردند. «جان کربی»، عضو شورای امنیت ملی ایالات متحده ماه گذشته به شهروندان آمریکایی حاضر در روسیه هشدار داده بود که از حضور در تجمعات از جمله کنسرت‌ها پرهیز کنند

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز