تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا

معضل برخورد با مهاجران غیرقانونی در آمریکا به بالاترین حد ممکن رسید

معضل برخورد با مهاجران غیرقانونی در آمریکا به بالاترین حد ممکن رسید
گروهی بیش از ۱۰۰۰ مهاجر غیرقانونی در نزدیکی گشت مرزی ایالات متحده در ایگل پاس، تگزاس، در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ در انتظار ورود به خاک آمریکا هستند. (John Moore/Getty Images)
کد خبر: ۷۵۷۲۶

به گزارش معاصر، تعداد مهاجران غیرقانونی ماه فوریه که در مبادی ورودی رؤیت شده یا خود را به مقامات گمرک معرفی کرده‌اند، در مقایسه با فوریه قبلی به بالاترین حد رسیده است.

 

براساس داده‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا که در ۲۲ مارس منتشر شد، ۱۴۰هزار و ۶۴۴ مورد برخورد با مهاجران غیرقانونی در مبادی ورودی مرز جنوب غربی آمریکا گزارش شده که فراری‌ها را شامل نمی‌شود.

 

این دومین رکورد ماه فوریه است؛ بجز سال ۲۰۲۲ که ۱۵۹هزار و ۱۷۰ مهاجر غیرقانونی در حال عبور از مرز در مبادی ورودی بازداشت شدند.

 

در همین‌حال، ۱۸۹هزار و ۹۲۲ مورد برخورد با مهاجران غیرقانونی در ماه فوریه گزارش شد که افرادی که خودشان را در مبادی ورودی به مأموران گمرک معرفی کردند را نیز شامل می‌شود. این بالاترین تعداد مهاجران در مقایسه با ماه‌های فوریه قبلی است.

 

این تعداد شامل ۴۲هزار و ۱۰۰ نفر است که با استفاده از اپلیکیشن سی‌بی‌پی‌وان با قرار قبلی در مبادی ورودی حضور پیدا کردند.

 

 

سی‌بی‌پی‌وان اپلیکیشنی است که توسط دولت بایدن و با هدف افزایش «راه‌های قانونی» مهاجرت به آمریکا توسعه یافت؛ اما منتقدان می‌گویند این افراد باید همچنان در دسته مهاجران غیرقانونی قرار گیرند.

 

مارک کریکوریان، مدیر اجرایی مرکز مطالعات مهاجرت، معتقد است که اپلیکیشن سی‌بی‌پی‌وان به مهاجران غیرقانونی اجازه می‌دهد که «برای مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا وقت قبلی بگیرند.»

 

کن پکستون، دادستان کل تگزاس، از دولت بایدن به دلیل استفاده از این اپلیکیشن و تصویب هم‌زمان قانون پناهندگی که فرایند پیش‌تأیید افرادی را که در حالت عادی اجازه ورود به آمریکا را پیدا نمی‌کنند تسهیل می‌کند، شکایت کرد.

 

آقای پکستون در بیانیه مطبوعاتی خود در ۲۳ مه ۲۰۲۳ گفت: «دولت بایدن این اپلیکیشن را آگاهانه و با هدف پیش‌تأیید غیرقانونی اتباع خارجی برای ورود به آمریکا و رفتن به شهر دلخواه‌شان به محض ورود به کشور طراحی کرده است.»

 

دولت بایدن از اپلیکیشن سی‌بی‌پی‌وان دفاع کرده و اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا نیز آن را یکی از مؤلفه‌های کلیدی وزارت امنیت میهن برای تشویق غیرشهروندان آمریکا به استفاده از مسیرهای قانونی، ایمن، انسانی و نظام‌مند می‌داند.

 

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در بیانیه مطبوعاتی ۲۲ مارس خود گفت: «استفاده از اپلیکیشن سی‌بی‌پی‌وان برای دریافت نوبت در مبادی ورودی، ظرفیت اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا را برای رسیدگی مؤثرتر و منظم‌تر به وضعیت مهاجران افزایش داده و در عین‌حال از فعالیت قاچاقچیان بی‌وجدانی که مهاجران آسیب‌پذیر را به مخاطره انداخته و از طریق آن‌ها سودجویی می‌کنند، جلوگیری می‌کند.»

 

با توجه به توضیحات مدیر اجرایی مرکز مطالعات مهاجرت و دادستان کل تگزاس، تعداد کل موارد برخورد با مهاجران غیرقانونی که در ماه فوریه گزارش شد، در مقایسه با ماه‌های فوریه قبلی به بالاترین حد ممکن رسیده است.

 

آخرین داده‌ها یک روز پس از آن انتشار یافت که گروهی متشکل از ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی در حال عبور از سیم خاردارهای مرزی ال پاسو در ایالت تگزاس رؤیت شدند.

 

یک ویدئوی وایرال که در ۲۱ مارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، صدها مهاجر غیرقانونی را نشان می‌دهد که با عجله از کنار گروهان نیروهای گارد ملی تگزاس که سعی می‌کنند مانع از ورود آن‌ها به کشور شوند، می‌گذرند.

 

سازمان رسمی گشت مرزی آمریکا، که با بودجه شخصی مأموران گشت مرزی اداره می‌شود، این ویدئو را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، را عامل وضعیت ناامیدکننده مرز جنوبی کشور دانست.

 

گشت مرزی در ویدئوی خود گفت: «آمریکای تحت هدایت جو بایدن به کشوری تبدیل شده که مشوق هرج‌و‌مرج است و به هرج‌و‌مرج‌طلبان پاداش می‌دهد.»

 

همچنین در پستی جداگانه نوشت: «اوضاع وخیم‌تر می‌شود. این تازه شروع ماجراست. هرج‌و‌مرجی که جو بایدن و دارودسته چپ‌گرای افراطی او به آمریکایی‌ها تحمیل کرده‌اند، نفرت‌انگیز است.»

 

انتقادات گشت مرزی در راستای نقد منتقدان سیاست‌های مرزی دولت بایدن، از جمله جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ، است که چندی پیش بایدن را به سوءاستفاده از سیاست مرزهای باز به‌عنوان بخشی از تلاشی مذبوحانه برای گسترش پایگاه رأی‌دهندگان دموکرات و ماندن در قدرت در چند دهه آتی متهم کرد.

 

کاخ سفید نیز جمهوری‌خواهان و گرگ ابت، فرماندار تگزاس را در رابطه با صحنه‌های دراماتیک عبور بیش از ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی از سیم‌های خاردار در روز پنج‌شنبه مقصر دانست.

 

مهاجران غیرقانونی به یکی از دغدغه‌های کلیدی رای‌دهندگان در این دوره از انتخابات تبدیل شده‌اند و نظرسنجی اخیر دانشگاه مونموث نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آمریکایی، ۶ نفر بر این باورند که مهاجران غیرقانونی مشکل بسیار بزرگی هستند.

 

نتایج از یک افزایش چشمگیر نسبت به نظرسنجی‌های قبلی مونموث در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ حکایت دارند که نشان می‌دهد به ترتیب ۴۳ و ۴۹ درصد از مردم چنین دیدگاهی داشتند.

 

از این گذشته، نظرسنجی دانشگاه مونموث نشان می‌دهد که برای اولین‌بار در تاریخ این نظرسنجی، اکثر آمریکایی‌ها از ساخت دیوار مورد نظر ترامپ در مرز آمریکا و مکزیک حمایت می‌کنند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز