تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°

۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
به دلیل نوشتن مطالب ضد دولتی؛

هفت تن از کارکنان روزنامه ملیت اخراج شدند

روزنامه ملیت ترکیه پنج خبرنگار و دو ستون‌نویس خود را به خاطر نوشتن مطالب انتقادآمیز از سیاست‌های حزب حاکم «توسعه و عدالت» برکنار کرده است.
کد خبر: ۸۷۵
اخبار معاصر: مهوش اوین، ستون‌نویس ملیت روز جمعه (6 شهریور) در حساب توئیتر خود نوشت از این شغل برکنار شده است.

وی افزود: «هنوز علت را نمی‌دانم؛ اما از این کار دست نمی‌کشم و به نوشتن ادامه خواهم داد.»

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای تودی‎زمان، روزنامه ملیت روز پنج‌شنبه از انتشار مقالۀ اوین درباره درگیری‌های اخیر میان نیروهای ترکیه و عناصر «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در مناطق ناآرام جنوب شرق این کشور امتناع کرد.

روزنامه حامی دولت موسوم به «یِنی شفق» اوین را «هوادار پ‌ک‌ک» دانسته و مدعی شده است وی در تظاهرات سال 2013 میلادی علیه پیشنهاد دولت ترکیه مبنی بر تخریب پارک گزی در شهر استانبول، نقش داشته است.

روزنامه ملیت همچنین مرال تیمر، ستون‌نویس، و پنج خبرنگار دیگر شامل کرمال گوکتاش، اوین دمیرتاش، سرتاج کوچ، سمرا پلک و الپر ایزبول را برکنار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این روزنامه قصد دارد 25 تن دیگر از کارکنان خود را در روزهای آتی اخراج کند.

واکنش‌‌های مطرح شده‌ به عزل‌های جنجال‌برانگیز ملیت

در نشست روز جمعه در استان غازی عینتاب در جنوب ترکیه، ده‌ها خبرنگار و پژوهشگر از اقدام روزنامه ملیت در اخراج کارکنان خود به علت انتقاد از سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، انتقاد کردند.

مراد عطای، رئیس کمیته جنوب شرق آناتولی از پروژه حمایت از آزادی مطبوعات (PfF) در سخنان خود در این نشست گفت، فشار اخیر آنکارا بر روزنامه‌نگاران مانع اصلی برای آزادی رسانه در ترکیه به شمار می‌آید.

اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه نیز روز جمعه بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن تصمیم روزنامه ملیت را «غیرقابل قبول» دانست و افزود هیچ کس نباید با اخراج روزنامه‌نگاران منتقد، مردم را از حق اطلاعات و اخبار محروم کند.

کادری گورسل، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای که تیرماه 1394 به علت مطالب انتقادآمیز از سیاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در قبال داعش از روزنامه ملیت اخراج شد.

ملیت همچنین در حرکتی مشابه در ماه گذشته (جولای 2015) کادری گورسل را به علت اظهارات انتقادآمیز از سیاست‌های اردوغان برکنار کرد.

 گورسل، 30 تیر، در توئیتر خود، سیاست‌های اردوغان را مسبب رشد و گسترش گروه تروریستی داعش دانسته و نوشته بود، ابراز همدردی رهبران جهان با وی به خاطر انفجار مرگبار اخیر بمب در شهر سوروچ در جنوب ترکیه، مایۀ شرمساری است.

ترکیه به خاطر سرکوب روزنامه‌نگاران و محکوم کردن آنان به حبس‌های طولانی مدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

آنکارا همچنین متهم است در قالب یک توطئه گسترده‌ی غربی برای براندازی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از ستیزه جویان تکفیریِ معارض در خاک سوریه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز