تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

فضانورد روس و همسرش در کنار رضا کیانیان و حسین پاکدل +عکس

یک فضانورد مشهور روس به ایران آمد و پس از دیدار با رضا کیانیان و حسین پاکدل به حرکت اجتماعی فرهنگی ˝سین هشتم؛ سرپناه˝ پیوست.
کد خبر: ۹۵۵۹
اخبار معاصر : در آستانه یک ساله شدن حرکت فرهنگی اجتماعی "سین هشتم؛ سرپناه" که از سوی هنرمندان برای حمایت از مردم بی‌خانمان راه‌اندازی شده است، الکساندر لازوتکین فضانورد مشهور روس که همراه با همسرش برای یک سفر دو هفته‌ای در ایران حضور دارد، در دیداری دوستانه با اهدای نشان یادبود مأموریت اخیر ایستگاه فضایی، همراهی خود را با این جریان فرهنگی اجتماعی اعلام کرد.

 

این دیدار به واسطه سیروس برزو روزنامه نگار مشهور ایرانی مقیم روسیه انجام و طی آن مدال ارزشمندی از سوی فضانوردان ایستگاه فضایی روسیه به هنرمندان ایرانی هدیه شد.

 

فضانورد روس و همسرش در کنار رضا کیانیان و حسین پاکدل +عکس

 

میزبانان ایرانی نیز در این ضیافت دوستانه که در هتل اوین محل اقامت این فضانورد و همسرش برگزار شد، لازوتکین را با کیکی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد سفر وی به ایستگاه فضایی میر آماده شده بود، غافلگیر کردند.

 

لازوتکین که برای اولین‌بار به ایران سفر کرده است، گفت: در این سفر متوجه شدم تشابهات بسیار مثبتی میان ما و شما وجود دارد. ما دو گروهی هستیم که جوانان در جامعه ما را می‌شناسند و دوست دارند مانند ما رفتار کنند به همین دلیل هر کاری که انجام می‌دهیم، می‌تواند برعملکرد آنان هم تأثیر بگذارد.

 

وی با اشاره به دشواری فعالیت‌های فضانوردی و همین طور کارهای هنری ادامه داد: جوانان معمولاً تلاش ما را برای رسیدن به آنچه به دست آورده‌ایم، نمی‌بینند. آن‌ها فقط نتیجه این تلاش‌ها را می‌بینند.

 

لازوتکین اضافه کرد: در تمام زندگی‌ام آرزو داشتم فضانورد شوم اما اگر دشواری‌های این شغل را می‌دانستم، شاید هرگز چنین آرزویی نمی‌کردم! جالب است که همیشه فکر می‌کردم کار هنرمندان آسان‌تر از ماست تا اینکه به واسطه فعالیت‌هایم به تلویزیون دعوت شدم و آن زمان بود که با سختی‌های کار هنری هم آشنا شدم. البته کار هنری اجازه می‌دهد شما زندگی فضانوردان و خیلی زندگی‌های دیگر را تجربه و تخیل کنید.

 

این فضانورد در ادامه با تقدیر از راه اندازی "سین هشتم؛ سرپناه" اضافه کرد: بسیار باعث افتخارم است که بتوانم هدیه‌ای را به این بنیاد بدهم. شما کسانی هستید که مشکلات جامعه را می‌بینید و می‌کوشید آن‌ها را حل کنید. به کسانی کمک می‌کنید که به این کمک نیاز دارند و رفتارتان مانند انسان‌های واقعی است. هرچند در جهان همیشه این رفتارها وجود ندارد و در بسیاری مواقع، افراد بیشتر به دنبال سودجویی هستند.

 

لازوتکین گفت: بسیار خوشحالم که برگی از طرف خودم به برگ‌های درخت شما اضافه می‌کنم. این هدیه از سوی کسانی است که در ایستگاه بین المللی فضانوردی فعال هستند و برخی از آن‌ها رکورد دارند و نامشان در تاریخ فضانوردی جهان ثبت خواهد شد.

 

او در ادامه با ابراز خوشحالی از آشنایی با مردم ایران افزود: پیش از سفر، اطلاعاتی درباره ایران داشتم که بخش‌های زیادی از آن نادرست بود اما در این سفر دریافتم که ایران اصلاً کشور بسته‌ای نیست بلکه کشور فوق‌العاده‌ای است و هنرمندانی باهوش و حساس دارد که می‌کوشند، مشکلات کشورشان را حل کنند.

 

در این دیدار رضا کیانیان پیشینه‌ای از راه‌اندازی "سین هشتم؛ سرپناه" ارائه کرد و افزود: در آغاز هنرمندان سینما این جریان را راه انداختند و مردم را دعوت و توجه آنان را به مشکلات مردم بی‌خانمان جلب کردند. اما به مرور دیگر هنرمندان هم به ما پیوستند و حالا شما با اعلام حمایت خود، جان تازه‌ای به این جریان بخشیدید و وجهه‌ای بین المللی به آن دادید.

 

این بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون با اشاره به رسم دیرین ایرانیان در پهن کردن سفره هفت سین افزود: هر یک از سین‌های هفت سین نشانه چیزی است برای آینده‌ای بهتر و ما هنرمندان از مردم خواستیم سین هشتمی را که سرپناه است، به هفت سین سفره‌های خود اضافه کنند.

 

کیانیان خاطرنشان کرد: جالب است که شما درست در آستانه یک ساله شدن این جریان به آن پیوستید و حالا هدیه شما جزو دستاوردهای سین هشتم است.

 

بعد از این سخنان لاتزوکین که از طریق حسین پاکدل و سیروس برزو با فعالیت‌های هنری رضا کیانیان آشنا شد، خطاب به او گفت: از امروز دو تماشاگر جدید به تماشاگران کارهای شما اضافه شد!

 

"سین هشتم؛ سرپناه" حرکتی فرهنگی اجتماعی است که اسفند ماه گذشته از سوی هنرمندانی مانند رخشان بنی‌اعتماد، جمشید مشایخی، رضا کیانیان، حسین پاکدل، بهمن فرمان آرا، دکتر علی رفیعی، شمس لنگرودی، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، بهرام رادان، مهناز افشار، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، نیکی کریمی، پرویز پرستویی، محمد چرم‌شیر، زنده یاد هما روستا و بنیاد حمید سمندریان، نگار اسکندرفر، کامبیز درم بخش و ... با هدف جلب توجه افکار عمومی به مردم بی‌خانمان و حمایت از این افراد شکل گرفت و مدتی بعد سیروس برزو روزنامه نگار در حوزه فضانوردی به این جریان پیوست و بعد از او چند تن از فضانوردان روس حمایت خود را از این حرکت اعلام کردند.

 

لازوتکین و تعداد دیگری از فضانوردان روس به واسطه آشنایی و ارتباط نزدیکی که با سیروس برزو، روزنامه نگار علمی مقیم روسیه و برنده جایزه ترویج علم ایران دارند، از طریق وی با کمپین خیریه هنرمندان ایرانی آشنا شده‌اند و علاوه بر لازوتکین، گئورکی میخائیلویچ گرچکو، نابغه فضانوردی شوروی سابق و سرشناس‌ترین فضانورد زنده روسیه، "سالیجان شریپف"، فضانورد مسلمان اهل قرقیزستان و الکساندر الکساندروف، فضانورد و مهندس طراح سامانه‌های فضایی که آن‌ها هم به واسطه ارتباط با برزو، سفر به ایران را تجربه کرده‌اند پیش از این با اهدای یادبودهای فضایی خود با کمپین سین هشتم همراه شده‌اند./ هنرآنلاین

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز