تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

ظفر؛ نگاه دوباره سرداران علم ایران برای خدمت رسانی به مردم از طریق دانش فضایی

تست‌های موفق «ماهواره‌های ظفر ۱ و۲» به پایان رسید و این ماهواره‌ها که قسمت اعظم قطعات آن از سوی جوانان ایرانی ساخته شده در حال طی مراحل قرار گرفتن در مدار زمین است، ماهواره ای که کارشناسان آن را یکی از ابزارهای خدمت رسانی به مردم از طریق دانش فضایی می دانند.
کد خبر: ۱۰۸۲۴
ظفر؛ نگاه دوباره سرداران علم ایران برای خدمت رسانی به مردم از طریق دانش فضایی

اخبار معاصر: «درس بزرگی که ما از این فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه می‌توانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه می‌توانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران می‌بندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیت‌های ملت ایران خیلی زیاد است، ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونی اقتدار ملی.»

این جملات گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیداری با مسوولان دولت بوده است، ایشان در سخنانشان  «ایمان و باور» به نیروی معجز‌ه‌آسای مردم را به عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت مطرح کردند و حالا خبرهای خوشی از اتکا به این نیروی معجزه آسا می شنویم، نیرویی که محققان کشورمان آن را به فعل رسانده و روز گذشته در ماهواره ظفر نمایش داده شد.

پس از مدت ها سکوت در حوزه ماهواره های دانشجویی که کمتر پیش می آمد خبری از افتخارآفرینی دانشمندان کشورمان در این حوزه بشنویم، حالا خبرهایی از تست های موفق «ماهواره‌های ظفر ۱و۲» می شنویم، ماهواره هایی که راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.

البته میدان دانش فضایی همواره از عرصه‌های نمایش اقتدار ایران و ایرانی بوده و کشور ما جزء بهترین های دانش فضایی دنیاست و ظفر یکی از این عرصه های قدرت است.


* از ظفر بیشتر بدانیم

ماهواره ظفر ماهواره‌ای سنجش از دور است که با وزن ۱۱۳ کیلوگرم می‌تواند حداقل یک سال و نیم در مدار‌های فضایی بماند، این ماهواره که قرار است از یکی از سه ایستگاه قشم، گرم‌شهر یا ماهدشت پرتاپ شود آماده شده و از اتاق تمیز دانشگاه علم و صنعت برای قرار گرفتن روی پرتاب‌گر و آماده شدن برای پرتاپ به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد.

* ظفر به چه کار جامعه می آید؟

مأموریت ظفر تصویربرداری و ذخیره اطلاعات است، همچنین این ماهواره می‌تواند به صورت واقعی اطلاعات را ذخیره کند و پیام را به صورت ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر ارسال کند، این ماهواره امکان برقراری ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر را فراهم می‌کند و به تعداد ۲۵۶ کاربر امکان ارسال پیام دارد.

این ماهواره همینطور می‌تواند نقشه‌های مختلف از سطح زمین را پایش کند و نقشه‌های کاربری اراضی در مقیاس ملی و نقشه‌های ساختار همچون شناسایی گسل‌ها را تهیه کند، علاوه بر آن این ماهواره می‌تواند هر روزه به روزرسانی و پایش توسعه شهری را داشته باشد و مرز پهنه‌های کشاورزی و تغییرات دریاچه های دائمی و عرصه های جنگلی در مقیاس ملی را به دست آورد.

جالب تر آنکه ظفر مامور رساندن صدای ملت ایران به جهانیان است، مردم می توانند در سامانه مخصوص صدایشان را ضبط کنند و برای ماهواره ظفر بفرستند تا صدایشان در فضا پخش شود.

* چرا ظفر مایه افتخار است؟

اما چرا ماهواره ظفر مایه افتخار است؟ بهتر است پاسخ این سوال را از مسوولان و کارشناسان بشنویم.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشورمان، ماهواره ظفر را گامی مهم در مسیر پیشرفت علم و فناوری دانسته و می گوید: ما میخواهیم از طریق فضا خدمات به جامعه دهیم و ماهواره ظفر با کاربردهای زیادی که دارد می تواند این کار را انجام دهد.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیزماهواره ظفر را دستاوردی براساس بیانیه گام دوم مطرح می کند و می گوید: ظفر نشان دهنده رشد و پیشرفت علمی کشور است.

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم با اشاره به کاربردهای فراوان ماهواره ظفر می گوید:ماهواره ظفر نماد رشد و توسعه دانش فضایی در کشور است که با کاربرد اجتماعی مهم‌ترین نسخه طراحی شده بود.

* نگاهی به گذشته

با نگاهی به گذشته می بینیم مهر ماه سال 97 مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور گفته بود: ما سه قرارداد دانشگاهی با دانشگاه‌های صنعتی شریف‌،‌ صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت برای ساخت ماهواره‌های دانشجویی داشتیم و قرارداد بعدی با دانشگاه علم و صنعت برای ساخت ماهواره ظفر منعقد شده که امیدواریم ماهواره ظفر تا پایان سال 97 آماده شده و سال 98 پرتاب آن را پیگیری کنیم. 

و حالا در دی ماه سال 98 محققان ایرانی ظفر را برای پرتاب تحویل داده اند و به خدمات رسانی های دیگر به مردم می اندیشند.

* چشم انداز آینده

البته کار محققان ایرانی برای ساخت ماهواره به همین جا ختم نمی شود، احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز از آمادگی این دانشگاه برای طراحی و ساخت نسخه جدید ماهواره پیام خبر داده و گفته است: اکنون در انتظار تایید سازمان فضایی برای آغاز کار هستیم.

به گفته معتمدی، طراحی اولیه نسخه جدید ماهواره پیام حداقل به طور میانگین یکسال طول خواهد کشید و برای ساخت آن نیز نزدیک به ۵ سال زمان نیاز است تا با توجه به تغییرات و مدل های جدید فرایند تکمیل آن انجام شود

 

 

 

ایران در دو دهه گذشته در صنعت فضایی موفق شده با اتکا به متخصصان کشورمان به جایگاه خوبی در دانش فضایی منطقه و جهان دست یابد و حالا با این نشاط و امید و تخصصی در میان محققان کشورمان دیده می شود چشم به آینده ای درخشان تر در عرصه فضایی داریم.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز