تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
گزارشی از روند نهادینه شدن فناوری در فعالیت‌های نیروی انتظامی

چگونه سال 1400 پلیس ایران هوشمند می‌شود؟

پلیس در جوامع امروزی تنها یک نیروی نظامی یا انتظامی برای کنترل جامعه نیست و در ابعاد و بخش‌های مهمی در زندگی شهروندان نقش مستقیم و مهمی ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۵۶
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، نیروی انتظامی در ایران نیز از حدود دو دهه پیش ابتدا با مطرح کردن پلیس اجتماعی و بعدها و در سال‌های اخیر با پیش کشیدن مفهوم پلیس هوشمند تلاش کرده است تا به عنوان یک نهاد اجتماعی و انتظامی در جامعه ایفای نقش کند.
از سوی دیگر از آن جایی که امروز در نتیجه توسعه تکنولوژی و به روز شدن مجرمان، پلیس با چالش های بزرگی مواجه است، باید با توسل به ساز وکارهای علمی و فناورانه و با توجه به ارزش ها و قوانین حاکم این چالش ها را مرتفع کند.
همگی بر این نکته متفق‌القول هستند که امنیت بزرگترین سرمایه هر کشوری است و باید هر گونه هدف گذاری در مسیر توسعه و تحقق و تقویت این مهم به کار گرفته شود چرا که لازمه پیشرفت هر کشوری دستیابی به این مقوله مهم است و تمام کشورها برنامه و بودجه خود را براین اساس تعیین می کنند و هوشمند سازی پلیس را به همین دلیل در دستور کار خود دارند.
از راه های به روزرسانی پلیس، همان هوشمند سازی است که همه کشورها به دنبال آن هستند زیرا اشراف اطلاعاتی، هوشمندسازی تجهیزات، تربیت نیروهای متعهد و متخصص به موفقیت پلیس منتج می شود براین اساس نیروی انتظامی نیز بنا دارد برای توسعه امنیت، تمام توان و ظرفیت خود را به کار گیرد و در زمینه هوشمند سازی عقب نماند.
در سال‌های اخیر نیز یکی از راهبردهای پلیس ایران تقویت رویکرد جامعه محوری و کاهش برخوردهای فیزیکی با مردم است که البته برای رسیدن به این هدف، نیاز است تا پلیس در مسیر هوشمند سازی حرکت کند.
به گفته سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی پلیس تا پایان سال ۱۴۰۰ هوشمند می شود اما سئوال این است که آیا هوشمندسازی پلیس شدنی است و اکنون که کمتر از پنج ماه به سال ۱۴۰۰ باقی است تا چه میزان پلیس ایران هوشمند شده است؟
فرمانده نیروی انتظامی همواره بر لزوم حمایت و پشتیبانی مسئولان از ماموریت‌های پلیس تاکید کرده و خواستار تامین اعتبار برای تزریق تجهیزات نوین برای هوشمند سازی پلیس بوده است.
وی در هفته نیروی انتظامی (هفته نیروی انتظامی برابر تقویم زمانی سنوات گذشته در دهه دوم مهر ماه آغاز می شد، اما با توجه به تلاقی ماه صفر و مراسم اربعین حسینی (ع) با ایام هفته ناجا، هفته ناجا در سال ۱۳۹۹ از ۲۷ مهر ماه تا ۲ آبان برگزار شد) و با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست با تصویب و به روزرسانی قوانین، ناجا را در اجرای بهتر ماموریت ها یاری کنند.
هر گونه تغییر و تحولی ضمن اینکه نیازمند همراهی سایر دستگاه ها است در ابتدا با چالش هایی روبه رو می شود و برای تثبیت در جایگاه جدید نیازمند زمان است، نیروی انتظامی نیز در این زمینه گام های بلندی برداشته تا به تدریج تمام پلیس های تخصصی هوشمند شوند. در این راستا در اردیبهشت ماه امسال قرارگاه طرح هوشمند سازی در ناجا راه اندازی شد.
سردار اشتری در مراسم راه اندازی این قرارگاه بر لزوم ایجاد بسترهای لازم به منظور تسریع در اجرای طرح های هوشمندسازی در سطوح مختلف تاکید کرد و گفت: درصدد هستیم با تسریع در فرآیند هوشمندسازی پلیس، سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات به مردم را افزایش دهیم.

هوشمند سازی تمام خدمات  پایان ۱۴۰۰
فرمانده نیروی انتظامی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خدمات پلیس هوشمند خواهد شد.
اشتری افزود: نیروی انتظامی یک نهاد امنیتی ــ انتظامی و خدمتگزار است و نیمی از فرصت های همکاران ما برای خدمت رسانی به مردم است. ما برای ارائه خدمت باید از روش های روز و فناوری های نوین استفاده کنیم و سرعت خدمت رسانی را بالا ببریم.
فرمانده ناجا ادامه داد: در حال حاضر ارائه خدمات الکترونیک نیروی انتظامی به خوبی انجام می شود و قبل از اینکه دولت الکترونیک در کشور مطرح شود پلیس به این سامانه ها مجهز شده بود.
سردار اشتری گفت: اصلاح فرآیند هوشمندسازی جزء اولویت های ماست و در حال حاضر برای دریافت گذرنامه دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر «پلیس+۱۰» نیست البته به شرطی که احراز هویت برای پلیس در سایت  انجام شده باشد و بعد از آن مردم می توانند گذرنامه خود را درب منازل تحویل بگیرند.
وی افزود: حرکت به سمت هوشمندسازی، اجتناب ناپذیر است و به عبارتی دیگر باید میز پلیس را در منازل برده و مردم از طریق سامانه با ما ارتباط داشته باشند و خدمات را با سرعت بیشتری به مردم ارائه دهیم که این از اهداف پلیس هوشمند و زیرساخت های آن در حال آماده سازی است.
اشتری ادامه داد: به عنوان مثال در صورت سرقت خودرو دیگر نیازی به مراجعه به کلانتری نیست و افراد می تواند از طریق سامانه پلیس اعلام کنند که پلیس در صورت مشاهده، خودرو را متوقف خواهد کرد.
فرمانده ناجا ادامه داد: در حال حاضر یکی از برنامه های پلیس، استقرار سامانه های هوشمند در عوارضی هاست تا در صورت مشاهده خودروهای سرقتی، موارد را گزارش دهد.

کروکی‌ها الکترونیکی می‌شود

یکی از پلیس هایی که در زمینه هوشمند سازی پیشتاز بوده است و مردم بیشتر با این پلیس سر و کار دارند، پلیس راهنمایی و رانندگی است.
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور گفت: بزودی شبکه یکپارچه‌سازی ترسیم کروکی الکترونیکی با همکاری بیمه انجام می‌شود و بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارات مربوط به کروکی‌های تقلبی به صفر کاهش می‌یابد.
وی افزود: طبق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع «تحول سیستمی»  در حوزه های بهره مندی از نوآوری در سامانه ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده ایم.
هادیانفر با بیان اینکه گامی که امروز نیروی انتظامی برداشته، بخشی از آن «زیست بوم کلان»  در حوزه هوشمند سازی است، گفت: نیروی انتظامی در هوشمندسازی و بهره مندی از فناوری های نوین پیش گام است و در این حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی در حوزه هایی چون مدیریت، ارائه خدمات، شماره گذاری، اجرائیات، ترخیص، مدیریت یکپارچه تصادفات  مبتنی بر فناوری های روز دنیا گام های مطلوبی برداشته است.
وی گفت: استفاده از دست افزارهای سپهر به افسران راهنمایی و رانندگی این امکان رامی دهد که در زمان اعمال قانون تمام اطلاعات مربوط به راننده و خودرو را داشته باشند.
هادیانفر همچنین با ارائه توضیحاتی درباره تلاش برای راه اندازی آموزشگاه های رانندگی به صورت مجازی تاکید کرد و گفت: با فرآیند های هوشمندسازی به دنبال تسریع و تسهیل خدمات دهی به مردم هستیم؛ پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سالانه ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به جامعه هدف ارائه می کند؛ یعنی سهم ۵۱ درصدی از کل خدمات دهی ناجا بر عهده این پلیس است.

پلیس من، روی گوشی‌های همراه

مهدی سیدهاشمی مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا کارکردهای اپلیکیشن «پلیس من» را تشریح کرد و گفت: این اپلیکیشن محصولی جدید با امکانات متنوع از شرکت پژوهش و توسعه ناجی است که با همکاری و هماهنگی فاوا ناجا تولید شده است.
وی افزود: این سامانه با هدف سهولت در دسترسی مردم به خدمات الکترونیک انتظامی تهیه و تولید شده است.
هاشمی، امکان احراز کاربر جهت ارائه خدمات الکترونیکی متعدد در حوزه انتظامی و پلیسی، مسیریابی، امکان نمایش دفاتر پلیس +۱۰، کلانتری ها، ادارات گذرنامه و سایر مکان های مرتبط با پلیس روی نقشه و امکان مسیریابی و ناوبری کاربر به هر یک از مکان های انتخاب شده از روی نقشه را از کارکردهای این سامانه برشمرد.
هاشمی ادامه داد: نمایش اطلاعات وضعیت پلاک های فعال و غیر فعال کاربر، استعلام خلافی خودرو، نمایش میزان بدهی (خلافی) خودرو و امکان پرداخت قبوض جریمه از طریق سامانه و رویت تصویر دوربین ثبت تخلفات(برای اولین بار) از دیگر کارکردهای پلیس من است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون ناجا گفت: نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت صدور کارت و سند خودرو و نمایش شماره پیگیری مرسوله و استعلام نمره منفی گواهینامه با دریافت شماره گواهینامه نیز از دیگر کارکردهای این سامانه است.

تعویض کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت 
سردار رحمان علیدوست جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا نیز در این رابطه گفت: افرادی که برای تعویض کارت قدیمی معافیت و پایان خدمت اقدام نکرده اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند.
وی افزود: همه کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت فاقد اعتبار بوده و افرادی که برای این کار اقدام نکرده اند فقط تا پایان سال جاری برای هوشمند سازی کارت خود فرصت دارند.
علیدوست ادامه داد: این دسته از افراد در صورت عدم تعویض کارت، برای دریافت استعلام اصالت کارت، اخذ گذرنامه با مشکل مواجه می شوند.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی افزود: متقاضیان می توانند برای تعویض کارت معافیت و پایان خدمت به هوشمند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام کنند که در صورت وجود سابقه اطلاعات در سامانه وظیفه عمومی حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز کارت هوشمند صادر می شود.
علیدوست گفت: با تعویض کارت های قدیمی معافیت و پایان خدمت از سال ۹۰ به بعد، دستگاه های دولتی ازجمله بانک ها و بیمه به صورت الکترونیکی وضعیت خدمتی افراد را استعلام می کنند، بنابراین افرادی که کارت خود را تعویض نکنند، نمی توانند از خدمات بانکی و بیمه بهره مند شوند. 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز