تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

هشت کتاب، هشت روایت از باقرالعلوم(ع)

امام پنجم شیعیان، شکافنده علوم و گسترش دهنده علوم اسلامی در سطح جهان بود؛ به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) هشت کتاب خواندنی در زندگانی و سیره ایشان معرفی می‌شود.
کد خبر: ۲۱۴۸
اخبار معاصر: وقتی خورشید عالم تاب غروب میکند ، عالمی با او در غروب می نشیند . پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پس از بیست و سه سال نورافشانی و در واپسین لحظات عمر خویش فرمود از میان شما رخت میبندم در حالی که کتاب خدا و مفسران این کتاب که اهل بیتم باشند را در میانتان باقی میگذارم و آگاه باشید این دو از هم جدایی ناپذیرند تا زمانی که در قیامت به من ملحق شوند .

اری اهل بیت پیامبر از سمت خدا به عنوان الگویی مناسب معرفی شده بودند, پیشوایانی که سبک زندگی آنان در ادامه ی سنتهای پیامبر بوده و مانند ایشان وظیفه ی هدایتگری را بر دوش میکشند .

راهیابی به مسیر صحیح زندگی الهی نیازمند مطالعه هر چه بیشتر سبک سلوک آن انوار درخشان است. بسته حاضر برآن بوده تا با معرفی 8 کتاب بخشی از  زندگانی و سیره رفتاری امام باقر(علیه السلام) را به مخاطب بشناساند  و دریچه ی جدیدی را برای شناخت بیش از پیش ان حضرات بر مخاطبین بگشاید.

تیری به جان علم، مهدی قزلی- نشر امیرکبیر

دوران زندگی امام محمد باقر در ادامه زندگی امام چهارم است، دورانی که فشارهای ناشی از اتفاقاتی مثل عاشورا و واقعه حره و حمله به مکه و ... کمتر شد وان امام همام توانست نهال مجاهدت های امامان قبل از خود را به دست بگیرد، و با تلاشی خستگی ناپذیر به حفظ و حراست از ان بپردازد،

در دوران امام باقر هم مثل دوره امامت امام سجاد از مبارزه سیاسی علنی خبری نیست، و ایشان با تمام وجود سعی می کرد معارف اسلام را به همه اقطار جهان اسلام برسانند،.

کتاب «تیری به جان علم» از مجموعه کتاب های چهارده معصوم به قلم «مهدی قزلی» اثری است که با نثری روان و سهل داستانک هایی کوتاه ، و بریده را از زندگانی ان امام همام را از ولادت تا شهادت روایت می کند.

پرسشهای مردم و پاسخهای امام باقر(ع)، احمد قاضی زاهدی- نشر حاذق

"کتاب حاضر شامل 494 پرسش مردم است که از امام باقر علیه السلام پرسیده شده و  توسط ایشان به آنها پاسخ داده‌ شده است.

این پرسش و پاسخ‌ها ذیل دوازده موضوع و عنوان کلی تدوین شده که عناوین برخی از آنها عبارت‌ میباشند از" : پرسش‌هایی پیرامون وجود، یگانگی، اسماء و صفات خداوند"، "آفرینش و خلقت انسان و دین و پیامبران"، "امامت"، "معجزات و کرامات"، "حضرت مهدی (عج)"، "مرگ و برزخ و قیامت و معاد"، "قرآن کریم"، "اخلاق"، "فروع دین و احکام"، "ایمان و کفر"، "بهداشت و طب "و "طبیعت و تاریخ ."

این پرسش و پاسخ‌ها به زبان عربی و فارسی درج شده است ."و کتاب در نوع خود جالب و جذاب میباشد قلم و نثر ن روان و با شیوه ای نو معارف عرضه گشته است.

امام باقر: جلوه امامت در افق دانش، احمد ترابی- بنیاد پژوهشهای اسلامی

این کتاب به صورت تحقیقی و سندی معتبر در پنج فصل تنظیم گشته است. از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع ها به سندهای گوناگون  از معدود کتاب هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.

در فصل اول آن که اجمالی از ولادت تا شهادت آن حضرت امده است .

در فصل دوم به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر(ع) را در اندیشه اهل تشیع و اهل تسنن بررسی کرده سپس  شاگردان آن حضرت را معرفی میکند ،

در فصل سوم مشی سیاسی ان حضرت را در زمان خلفای معاصر و قیام هایی را که دران مقطع تاریخی به وقوع پیوسته و مواضع ایشان در مقابل آنها را بیان می‌کند.

فصل چهارم به زندگی اجتماعی ایشان ، و مرجعیت و پاسخ گویی به پرسش های مردم، را مورد برسی قرار میدهد

و در فصل پنجم با توجه به برخی از سخنان امام باقر(ع)، پیام‌ها و حکمت هایی را برای خواننده به ارمغان می‌آورد.

باران و کویر، کمال السید- نشر معارف

خاطراتِ کشنده ی عاشورا، سر فرازی و سرنگونی دولتها، ضرب سکه ی رویشها ،  زبانه های دگرگونی و انقلاب در نقطه نقطه ی سرزمین اسلام، خنکای بیانات زلال و ناب نیایشگر و شکافنده ی دانش ها، حیات سبز و مرگِ سرخ زید، دین گستری یا کشور گشایی زمامداران، سیر مردی که انبانی از نور و محبت را بر دوش عاطفه ها می کشید، سایه ی چهار فصل زمستانی امویان، جوشش چشمه های شعر شاعران شیعی، پی ریزی شالوده ی اندیشه ی شیعیان در روزگاری که طوفانهای گوناگون فکری می وزید. زوال  ارزش ها و . . . خمیر مایه هایی هستند تا نویسنده ی پژوهشگر ریزشها و رویشها را در  قطعه ای از تاریخ را در کتاب کوچک خود با نثری شاعرانه باز گوید.

این کتاب نگاهی نو به زندگی و زمانه ی پیشوای پنجمین و معصوم هفتمین از سلسله انوار الهیست.

شکافنده علوم امام محمد باقر، محسن ماجراجو- نشر اصباح

کتاب گلچینی است از حیات نورانی  و سیره ای است از سیر افاق تا انفس و شمه ایست از خلق و رفتار الهیه پیشوای پنجم شیعیان حضرت امام محمد باقر (ع) و نقش آن حضرت در اعتلای کلمه لا اله الا الله و اعتلای فرهنگ جامعه بر اساس انسانیت و عقل فطرت با استفاده از اموزهای وحیانی که سینه ی سر اللهی ایشان حامل ان بوده که توسط نویسنده در اثر حاظرش منعکس شده است.

کتاب در ضمن نگاه به عصر سیاسی حاکم بر زمان امام و حکام دنیا پرست معاصر ایشان دارد و چر این اثر از حیات معنوی، سیره و روش اخلاقی ان حضرت و حیات اقتصادی ایشان در مبارزات علیه ظالمان و ستمگران بنی‏امیه سخن رفته است......

در مکتب فجر دانش ها، علی قائمی امیری- نشر امیری

کتاب حاظر اثریست گزیده‏ و گلچین از زندگانی و اخلاق عملی و سیره ی اجتماعی و علمی شکافنده ی علوم نبوی  حضرت امام محمد باقر علیه السلام و نقش ایشان در پیشبرد اهداف عالیه اسلام و و دمیدن روح معنویت در جامعه اسلامی در عصری که حکام جائر و ظالم بنی امیه و بنی العباس سیطره بی دینی خود را بر کیان سرزمین‌های اسلامی گسترانده بودند و رنگ و بوی عطر جامعه نبوی از ان رخت برچیده بود.

نویسنده ضمن بحث از شرایط حاکم و عصر سیاسی امام از حیات معنوی، و ارشادات الهی و نهادینه کردن اخلاق در بین توده های جامعه سخن رانده و  به حیات اقتصادی آن حضرت و نقش ان در مبارزات ایشان علیه ظالمان و ستمگران پرداخته است.

سیره باقری، جواد محدثی- به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)

انتشارات آستان قدس رضوی همزمان با  ولادت پیشوای  پنجم شیعیان امام محمد باقر علیه السلام اثری را با عنوان «سیره باقری» در زمینه اخلاق اجتماعی و سیره عملی و سبک زندگی با نگاهی به احادیث و بیانات ان امام همام راهی بازار کرد.

شخصیت و سیره معصومین از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، تا وجود حضرت حجت عج چشمه ی جوشان و خنکای سیراب کننده ای است که از قرن‌ها پیش برای هدایت و تکامل بشر به عنوان دومین مرجع مهم و معتبر اسلامی پس از قران کریم مورد توجه قرار میگرفته است.

این کتاب به قلم  جواد محدثی نگارش یافته تا زمینه‌های آشنایی بیشتر را با این الگوهای انسان ساز فراهم اورد. کتاب در بردارنده چهل حدیث نورانی است که طی آن‌ها به بررسی موضوعات مختلف از جمله آداب دعا، انفاق و صدقه، معاشرت در منزل ، و....پرداخته و توضیحی مختصری را در ذیل هر عنوان ارائه میدهد.

پیشوایان هدایت (جلد هفتم)، سیدمنذرحکیم با همکاری وسام بغدادی- مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)

در بزرگی و جلالت پیشوای پنجم شیعیان همین اندازه کافیست که دوست و دشمن، در وصف ایشان گشوده و ان حضرت را ستوده اند.

پیشوایی که در شرایط حساس تاریخی توانست به زیباترین شکل ممکن سکان هدایت بشری و جامعه شیعه را در دست گرفته و این کشتی را تا ساحل امن امامت به سلامت برساند و از انقراض و اضمحلال ان جلوگیری بعمل آورد.

جلد ششم از مجموعه ی پیشوایان هدایت به سیر این مجاهدتها و سیره عملی و سیاسی اجتماعی ان امام همام پرداخته و کوشیده تا ابهامات موجود را برطرف کرده و سیمای زیبای ان حضرت را به مخاطبانش نشان دهد  اثر حاظر از فصول متعددی تشکیل شده مولف به خصائص ممتاز حضرت اشاراتی دارد وگوشه‌هایی از این زندگی نورانی را بیان می‌کند.

به رفتارها و منش سیاسی حضرتش اشاره کرده و سبک و سیاق مبارزاتی ایشان را مورد تحلیل قرار میدهد.

در انتهای کتاب به ذخائر گرانقدر و میراث ماندگاران حضرت اشاراتی دارد و با بیانی شیوا و برسی عالمانه به ذکر رساله حقوق و صحیفه سجادیه پرداخته است.

انتهای پیام/

منبع: کتابستان

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز