تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

با ویلیام فاکنر بیشتر آشنا شویم!

ویلیام کاتبرت فاکنر (William Cuthbert Faulkner) در ۲۵ سپتامبر سال ۱۸۹۷ در نیوآلبانی، میسیسیپی متولد شد.
کد خبر: ۳۱۳۴۴
 فاکنر در سبک‌های گوناگون  مانند رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر و مقاله صاحب اثر است. 

شهرت او به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش است. او  در ۶ ژوئیه سال ۱۹۶۲، سه هفته بعد از آنکه از اسب افتاد، بر اثر سکته قلبی در آکسفورد میسی‌سیپی در گذشت.

نخستین مجموعه داستان کوتاه فاکنر شامل بسیاری از داستان‌های تحسین‌شده‌اش، مانند یک گل سرخ برای امیلی، سرخ‌پوست می‌رود، خورشید آن عصر، و سپتامبر بی‌باران بود. بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های کوتاه فاکنر در یوکناپاتافا روی می‌دهند که از نظر جغرافیایی تقریباً برابر بخش لافایت است که آکسفورد می‌سی‌سی‌پی، شهر محل تولد او، مرکز آن است. 

شهرت فاکنر به  دلیل سبک تجربی او و توجه دقیق به شیوه  بیان و آهنگ نوشتار است. فاکنر برخلاف سبک مینیمالیستی ارنست همینگوی، در نوشته‌هایش از جریان سیال ذهن بهره می‌گیرد. داستان‌های فاکنر  شامل مضامین عاطفی، ظریف، پیچیده، و گاه گوتیک با شخصیت‌های گوناگون شامل برده‌های آزادشده، عقاب برده‌ها، سفیدپوستان تهیدست، جنوبی‌های طبقه کارگر یا اعیان است.

«خشم و هیاهو»ی ویلیام فاکنر  از آثار معروف اوست. این اثر را به‌سختی می‌توان تا انتها خواند و به‌دشواری می‌توان داستانش را تمام و کمال فهمید اما این رمان پر رمز و راز ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را در کنار شاهکارهای ادبیات جهان قرار می‌دهد. شاید مهم‌ترین ویژگی رمان «خشم و هیاهو» در همین عبارت کوتاه فاکنر نهفته باشد، اینکه با این رمان می‌توان یاد گرفت که چطور کتاب خواند.

ویلیام فاکنر در «خشم و هیاهو» داستان زوال زندگی «کامپسون» را از سال ۱۸۹۸ تا سال ۱۹۲۸ نشان می‌دهد و از این بابت رمان فاکنر شباهت‌هایی با رمان خواندنی «بودنبروک‌ها»ی توماس مان دارد و البته با روایت‌هایی کاملا متفاوت.

او مخالف سرسخت برده‌داری بود و از آنها که هنوز از سیاهان به عنوان برده استفاده می‌کردند، سخت خشمگین بود و از سیاهانی که هنوز تن به برده شدن می‌دادند سخت آزرده دل بود. اینگونه تفکر و آزادمنشی و مخالفت با هرگونه تبعیض در اکثر آثار او قابل لمس است.

 از مشخصات این نویسنده، شیوه‌ی خاص او در توجه به زمان است که خواننده را معمولاً گیج و گمراه می‌کند. تقریباً هیچگاه نویسنده، داستانی را مرتب و به تدریج از ابتدا تا انتها شرح نمی‌دهد، بلکه اغلب از آخر مطلب شروع می‌کند.

 «فاکنر» در سال  1943 موفق به اخذ جایزه ادبی نوبل شد و در سال 1954 جایزه «پولیتزر     Pulitzer» را دریافت نمود. وی نویسنده‌ای است که به تدریج در آمریکا کسب شهرت نموده است.

 آثار این نویسنده هنوز هم در این کشور خواننده کثیر و فروش زیاد ندارد، اما در فرانسه طبقه روشنفکر ارزش فوق العاده‌ای برای او قائلند.

گروه فرهنگ، ادب و هنر 

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز