تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

فوری: پوتین پایان جنگ را مشروط کرد

شبکه سراسری روسیه از پایان مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین خبر داد. نتیجه مذاکرات دو کشور چه بود؟
کد خبر: ۳۹۶۳۲

فوری: پوتین پایان جنگ را مشروط کرد

شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه از پایان مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین در شهر گومل بلاروس خبر داد. هنوز معلوم نیست آیا روند این گفتگو‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

تنها خبر بدست آمده تا این لحظه در خواست اوکراین مبنی بر خروج نیرو‌های روسیه از اوکراین است. مشاور دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اینباره گفت: هیئت اوکراینی در مذاکرات خواستار خروج نیرو‌های روسی از اوکراین حتی از شبه جزیره کریمه و دونباس شده است.

نشست هیئت‌ها در نزدیکی مرز اوکراین در سواحل رودخانه پریپیات برگزار شد، که به دلایل امنیتی مکان دقیق ملاقات عنوان نشده است. میزبانی این نشست را نیز ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس برعهده دارد.

گسترش مرز‌های ناتو به ضرر ایران است
سفیر ایران در روسیه گفت: هم ما و هم روس‌ها گسترش ناتو تا مرز‌های خود را در راستای منافع خودمان نمی‌بینیم

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه ادامه داد: امروز در عرصه جهانی یک هم افزایی در مقابل یکجانبه گرایی غربی در حال شکلی است و ما باید نسبت به این هوشیار باشیم. ما در عرصه منطقه‌ای هم با روسیه داریم کار می‌کنیم و تجربه موفقی در ماجرای سوریه داریم و نه اینکه آراء ما صد درصد مثل همدیگر باشد، می‌توانیم همکاری داشته باشیم. (جماران)

مذاکرات بی‌نتیجه خواهد بود؟
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که توافق در این خصوص پس از گفتگوی تلفنی بین الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و رئیس جمهوری اوکراین صورت گرفته است. در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس، «واقعاً اعتقادی ندارد».

وی افزود: «صادقانه بگویم، مثل همیشه، من واقعاً به نتیجه این نشست اعتقادی ندارم، ولی اجازه دهید آن‌ها تلاش کنند. تا بعداً حتی یک شهروند اوکراینی هم در خصوص اینکه من به عنوان رئیس جمهور تلاش نکردم شک نداشته باشد.»  زلنسکی معتقد است که مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه «هر چند کوچک، ولی فرصتی» برای کاهش تنش است.

وی ادامه داد: ۲۴ ساعت آینده یک دوره حیاتی برای اوکراین است همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، طی تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قول داد تلاش کند تا کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف برسد.

آمریکا به کمک اوکراین می‌آید
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا اعلام کرد دولت بایدن از کنگره خواسته با تخصیص ۶.۴ میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه موافقت کند. این درخواست قرار است هفته آینده در صحن علنی سنا مورد بررسی قرار گیرد.

بلاروس علیه اوکراین مشارکت می‌کند
سرویس اطلاعات آمریکا مدعی شد که امروز (دوشنبه) بلاروس هم در جنگ علیه اوکراین شرکت می‌کند.

یک مقام رسمی این نهاد آمریکایی گفت، به طور خاص، انتظار می‌رود تصمیم «الکساندر لوکاشنکو»، حاکم بلاروس، به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین بستگی داشته باشد. ‎

روبل روسیه ۳۰ درصد کاهش یافت
درپی ادامه جنگ اوکراین ارزش روبل، واحد پول روسیه امروز (دوشنبه) با ۳۰ درصد کاهش یک رکورد جدید ثبت کرد.

کشور‌های غربی سعی دارند با اعمال تحریم علیه روسیه مانع از دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی موسوم به سوئیفت شوند.

بانک مرکزی و هواپیمایی روسیه تحریم شد
براساس مقررات منتشر شده در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا، این اتحادیه معاملات مربوط به مدیریت دارایی‌ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه را ممنوع می‌کند و حریم هوایی خود را به روی همه هواپیما‌های روسیه می‌بندد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا موافقت کردند که برخی بانک‌های روسی را از سوئیفت حذف کنند، حریم هوایی اتحادیه اروپا را به روی همه پرواز‌های روسیه ببندند و شبکه‌های آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک در اتحادیه اروپا را ممنوع کنند.

این آیین نامه از روز دوشنبه ۷ بهمن ماه جاری لازم الاجراست. (ایسنا)
اوکراینی‌ها شهر «بردیانسک» را پس گرفتند
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور شهر بردیانسک واقع در جنوب شرق این کشور را از نیرو‌های روسیه پس گرفتند.

شبکه العربیه به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که آژیر‌های خطر در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین دوباره فعال شده‌اند.

سفیر اوکراین در قطر، طی گفتگو با الجزیره گفت: «ما قدرت هسته‌ای خود را در برابر تضمین‌هایی درباره استقلال کشورمان کنار گذاشتیم، ولی در دام افتادیم.»

مخالفت فیفا با حذف روسیه از پلی آف جام‌جهانی
فدراسیون جهانی فوتبال درخواست حذف تیم ملی روسیه از پلی‌آف جام‌جهانی ۲۰۲۲ به‌خاطر حمله نظامیان این کشور به خاک اوکراین را رد کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز