تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

رودست چاپلوسان به دیکتاتور

عاقبت دیکتاتوری همین است. پوتین قبل از اینکه در باتلاق اوکراین گرفتار شود در باتلاق چاپلوسان اطرافش به دام افتاده بود و خبر نداشت. همه چیز را برایش گل و بلبل وصف می‌کردند و درهای انتقاد و تحلیل عاقلانه را به رویش بسته بودند و او را در دریای توهم غرق ساخته بودند تا با میز پنج‌متری نوک‌تیزش سیاستمداران دنیا را تحقیر کند و آدامس بجود. گمان می‌کرد مردم اوکراین در استقبال از ارتش روسیه با هلهله به خیابان می‌ریزند...
کد خبر: ۴۰۶۷۶

رودست چاپلوسان به دیکتاتور

در این چند روز جنگ و تهاجم روسیه به اوکراین، پنجاه درصد ارزش پول روسیه کاهش یافته است و میلیاردها دلار قرارداد تجاری روسیه با دیگر کشورها تعلیق گردیده. بخاطر قطع موقت شبکه سوئیفت بانکی صدها میلیارد دلار پول نقد روسیه هم بلوکه شد. تا اینجا روسیه میلیاردها دلار خسارت دیده است. در ازای بلوکه شدن ده‌ها میلیارد دلار دارایی روسیه، ده ها هزار روسی بیکار شده‌اند و مردم در صف عابر بانک‌ها در حال جمع آوری اسکناس هستند. دولت پوتین اعلام کرده که خروج بیش از ده هزار دلار از بانک ممنوع است این یعنی اقتصاد روسیه بشدت به همان دلار آمریکا وابسته است.

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع، روسیه را محکوم کرد و چهل کشور در دادگاه بین المللی علیه روسیه شکایت کرده‌اند که پرونده‌ی به جریان افتاده، باعث خواهد شد با رای دادگاه، برخی دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین توقیف شود. نکته جالب ماجرا اینجاست که نقطه قوت روسیه تبدیل به نقطه ضعش شده: بزرگترین لطمه را شرکتهای نفتی و گازی دولتی روسیه متحمل شده‌اند و میلیاردها دلار ضرر کردند و سهم نفت و گاز روسیه با اعمال تحریم از بازار رقابت جهانی به شدت کاهش یافت. ضمناً مهم‌ترین قرارداد تاریخ روسیه هم حذف شد: همان خط لوله گازی عظیم نورداستریم که به اروپا میرفت یعنی مهمترین منبع درآمدی روسیه اختمالاً برای همیشه متوقف شد، همین بلا بر سر صنایع فلزی روسیه و بخش‌های کشاورزی و کلیدی درآمد اقتصادی روسیه آمده است و به لطف حماقت پوتین، این کشور از صدها میلیارد دلار درآمد محروم شده است. ضمنا روسیه از تمام رقابتهای ورزشی اخراج شد که این برای اولین بار در دنیا رخ داده است.

برای اولين بار، مقامات روسی را به آمریکا برای شرکت در جلسه عمومی سازمان ملل راه ندادند و این فقط بخشی از ماجرا است البته هنوز باید منتظر باشیم تا قسمت‌های جالبتر از راه برسند. روسیه در اوکراین تاکنون چندین هزار نفر کشته داده و چند میلیارد دلار هم تجهیزات نظامی را از دست داده. تازه اگر موفق شود کل اوکراین را هم بگیرد با یک جمعیت چند ده میلیونی از دشمنان زخم‌خورده طرف خواهد شد. هم‌اکنون هزاران مبارز خارجی برای کشتن سربازان روسیه درحال واردشدن به اوکراین هستند و سیل تجهیزات نظامی و پول به سمت اوکراین روان شده و سربازان بی‌انگیزه روسی هدف شکار قرار می‌گیرند و تجهیزات آنها را نابود می‌کنند. خبرهایی می‌رسد که سربازان روسیه هم حاضر به نبرد نیستند و خود را تسلیم می‌کنند. گفته می‌شود که جنگ واقعی اوکراین هنوز شروع نشده. درست است که کشور اوکراین زمین جنگ مستقیم نظامی است ولی تمام دنیا تبدیل به میدان جنگ علیه پوتین شده است.

پوتین بدجور در باتلاق اوکراین گیر افتاده. اگر آمریکا ده‌ها سال زحمت می‌کشید نمی‌توانست اینقدر به روسیه لطمه وارد کند و نمی‌توانست تا این حد روسیه را در افکار عمومی بد جلوه دهد و به انزوا بکشاند و به این کشور خسارت بزند. ما مردم ایران خاطرات بدی از دخالتهای آمریکا و تجاوزهای روسیه داریم.

عاقبت دیکتاتوری همین است. پوتین قبل از اینکه در باتلاق اوکراین گرفتار شود در باتلاق چاپلوسان اطرافش به دام افتاده بود و خبر نداشت. آنها که همه چیز را برایش گل و بلبل وصف می‌کردند و درهای انتقاد و تحلیل عاقلانه را به رویش بسته بودند و او را در دریای توهم غرق ساخته بودند تا با میز پنج‌متری نوک‌تیزش سیاستمداران دنیا را تحقیر کند و آدامس بجود. پوتین گمان می‌کرد مردم اوکراین در استقبال از ارتش روسیه با هلهله به خیابان می‌ریزند، صدام گمان می‌کرد مردم خرم‌شهر و آبادان برای ارتش عراق گاو و گوسفند قربانی می‌کنند. جرج بوش هم در توهماتش انتظار داشت مردم عراق با نقل و نبات به استقبال آمریکایی‌ها خواهند آمد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز