تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
تحلیل‌گر صنعت خودرو در گفت‌وگو با معاصر:

برای جلوگیری از واردات خودرو کارگران را بهانه می‌کنند

برای جلوگیری از واردات خودرو کارگران را بهانه می‌کنند
نادری معتقد است باتوجه به اینکه سرنوشت کارگران برای مسوولان اهمیتی ندارد ولی برای جلوگیری از واردات خودرو وضعیت‌ آنها را بهانه می‌کنند.
کد خبر: ۴۱۰۱۶

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در زمینه خودروسازی، سلطه مافیای خودرو بر تمامی زوایای این صنعت است و با توسل به هر حربه‌ای، مانع واردات خودروی خارجی می‌شود، دامنه این سلطه‌گری تا مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت هم رسیده است.

فیروز نادری، کارشناس و تحلیل‌گر حوزه خودرو در مورد وضعیت خودروهای سورای ایران و اینکه چرا برخی از واردات خودروهای خارجی جلوگیری می‌کنند به خبرنگار معاصر می‌گوید: «در این مورد باید انتظار داشته باشیم که مجلس و مجمع تشخیص مصلحت، در برابر مافیای خودروسازی مقاومت کند و آنچه را که به نفع مردم و حفظ جان آنان است در نظر بگیرند اما این مقاومت به بهانه‌های مختلفی، شکسته می‌شود. یکی از بهانه‌های خودروسازان وجود هزاران کارگر مشغول به کار در این صنعت است. خودروسازان داخلی می‌گویند اگر قرار باشد خودروی خارجی وارد شود، صنعت خودروسازی داخلی بازار پرفروش خود را از دست داده و معیشت چندین هزار کارگر به خطر خواهد افتاد.»

این کارشناس با تاکید به بهانه‌هایی که مسوولان ادامه می‌دهد: «علت برگشت خوردن مصوبه واردات خودرو از مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در نظر گرفتن همین مسئله است و وضعیت کارگران را بهانه کرده‌اند تا از واردات جلوگیری کنند. البته فضای غالب در این زمینه، تفکر ضربه خوردن صنعت خودروسازی کشور است. در حالی‌که این صنعت وضعیت و کیفیت خوبی ندارد که نگران ضربه خوردن آن باشیم. در نبود یک فضای رقابتی، می‌بینیم که به‌خصوص شرکت سایپا، مدام در حال کاستن از کیفیت محصولات خود و استفاده از مواد کهنه و فرسوده و تاریخ مصرف گذشته است.»

او اضافه می‌کند: «به نظر من، تاکید بر بیکارشدن کارگران و جلوگیری از واردات خودرو، برای خودروسازان انحصاری کشور تنها یک بهانه است، چون عملا معیشت کارگران برای اینان اهمیت ندارد، آن‌چه برای خودروسازان اهمیت دارد، صرفه و سودی است که خودشان دراین میان به جیب می‌زنند. بنایراین تا می‌توانند در وارد کردن خودروی خارجی، اخلال ایجاد خواهند کرد، آن هم در حالی‌که طرح واردات خودروی خارجی، حتی با شرط دخالت خود خودروسازان در این زمینه، چندین بار به مجلس رفته، اما هربار بی‌نتیجه مانده و بازگشت خورده است. یعنی حتی وارد کردن خودروی خارجی توسط خود این دو خودروسازی انحصاری، برایشان به صرفه نیست و از این مصوبه هم تمکین نکردند.»

این تحلیلگر حوزه خودرو می‌گوید: «من معتقدم تحت هر شرایطی باید واردات خودروی خارجی آزاد شود. چرا که واردات خودرو هم موجب کاهش قیمت خودرو شده و هم یک فضای رقابتی ایجاد می‌کند و خودروسازان داخلی مجبور می‌شوند کیفیت و ایمنی محصولات خود را بالا برده و به مصرف کننده اهمیت بدهند. البته که فعلا این دو خودروسازی در حال مونتاژکاری هستند و عملا تولیدی وجود ندارد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز