تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها:

ایرلاین‌ها بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند

مه‌آبادی در نشست خبری گفت: تغییر مکان فرودگاه مهرآباد هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد و خدمات رسانی به ایرلاین‌های بدهکار محدود می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶
اخبار معاصر: رحمت‌الله مه‌آبادی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی خصوص بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها و چالش بین این دو گفت: مجموع طلب ایرلاین‌ها به بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است که ۱۰۰ میلیارد تومان از این طلب بابت عوارضی است که مسافران در هنگام خرید بلیت می‌پردازند و ایرلاین‌ها خدماتی بابت آن به مسافران نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مطابق با ماده ۸۷ قانون تنظیم، شرکت فرودگاه‌ها بابت تجهیز فرودگاه و ارائه خدمات موظف به دریافت مبلغی بابت هزینه خدمات از مسافران شد، گفت: در سال ۹۱ این مبلغ ۵ هزار تومان برای پروازهای داخلی و ۲۵ هزار تومان برای پروازهای بین‌المللی تعیین شد و قرار بود که هر سال بنا بر پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این رقم افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در سه سال گذشته باید حداقل این رقم دو برابر می‌شد ادامه داد: اما دولت در راستای عدم افزایش این رقم با افزایش ۴۰ درصدی قیمت موافقت کرد که ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان به ۳۴ هزارتومان افزایش یافت.

مه‌آبادی با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد هزینه‌ها و برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت ما موافقت کردیم که مبالغ هزینه‌های خدمات فرودگاهی را به ایرلاین‌ها ۳۵ درصد کاهش دهیم، افزود: با وجود حمایت‌هایی که شرکت فرودگاه‌ها در سالهای اخیر از ایرلاین‌ها به عمل آورد، تاکنون این مبلغ از سوی ایرلاین‌ها پرداخت نشده و بدهی فقط بابت این مبلغ به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه در خصوص عدم وصولی شرکت فرودگاه‌ها گفت: شرکت فرودگاه‌ها به صورت درآمد هزینه اداره می‌شود، بنابراین عدم پرداخت مطالبات این شرکت در واقع عدم پرداخت حقوق مردم است و هیچ شرکتی حق ندارد این حقوق را نادیده بگیرد.

مه‌آبادی افزود: بنابراین شرکت فرودگاه‌ها هم حق دارد تا با اعمال فشار بر ایرلاین‌ها، این مطالبات را دریافت کند، هر چند که تاکنون چنین اقدامی انجام نداده‌ایم، اما از این پس جلوگیری از پرواز و یا اجازه ندادن به ایرلاین‌ها برای فروش بلیت از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه باید با برخی از ایرلاین‌ها محکم‌تر برخورد کنیم، گفت: تداوم شرایط موجود منجر به تعطیلی و یا کاهش خدمات ایرلاین‌ها و در نهایت توقف خدمات خواهد بود، ضمن اینکه این ایرلاین‌ها توانایی مالی دارند که دلیل اثبات آن، توانایی مالی و خرید ناوگان و همین‌طور تجارت‌هایی است که خارج از این حوزه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: به جز شرکت‌های عمومی و دولتی هواپیمایی که خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند و یا پرواز به نقاط دورافتاده دارند، بقیه ایرلاین‌ها باید هر چه سریعتر مطالبات خود را پرداخت کنند.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه شرکتی مانند ماهان برای پروازهای حج مجبور شده که هواپیمای پهن‌پیکر خود را در پروازهای داخلی استفاده کند، گفت: بنابراین شرکت فرودگاه‌ها خود را موظف می‌داند تا به این ایرلاین و شرکت هما کمک کند، اما مابقی شرکت‌ها که چنین اجبارهایی ندارند موظف به پرداخت مطالبات شرکت فرودگاه‌ها هستند.

اجرای طرح تحول خدمت‌رسانی به مسافران در فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های وزیر را حفظ ایمنی و اجرای حقوق شهروندی می‌دانیم، گفت: سعی کردیم در این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشیم، بنابراین امسال را سال توسعه همزمان با ارتقای سطح ایمنی و خیزبرداشتن برای توسعه کیفیت و خدمات‌رسانی به مردم نامگذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌ها تلاش دارد تا در این دوره به توسعه منابع انسانی و خدمت‌رسانی به مردم بپردازد، افزود: امسال با ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تجهیزات کمک ناوبری بنا داریم تا یکی از مهمترین قدم‌ها را برای ارتقای ایمنی در فضای کشور و فرودگاه‌ها برداریم.

مه‌آبادی اضافه کرد: امسال با هزینه‌ای بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان بیش از ۶۰ طرح مهم بهسازی فرودگاه‌ها را اجرا می‌کنیم، همچنین ۱۳۰ میلیارد تومان در بخش تجهیزات فرودگاهی هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در هفته دولت از ده‌ها طرح ناظر بر ارتقای ایمنی و توسعه عوامل پروازی و توسعه ترمینال رونمایی می‌کنیم، گفت: یکی از مهمترین طرح‌ها، طرح تحول خدمات‌رسانی به مردم است که آن را به شدت پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های گشته تمام تمرکز شرکت فرودگاه‌ها بر ساخت و ساز بود و هر روز تصاویری از کلنگ‌زنی‌ها و بریدن روبان‌های قرمز را شاهد بودیم، به طوری که یا باندی ایجاد می‌شد و یا اپرون یا ترمینال فرودگاه‌ها توسعه می یافت.

مه‌آبادی با بیان اینکه به طور کلی اقدام برای ساخت فرودگاه‌های جدید بسیار افزایش یافته بود، گفت: در طول سه دهه گذشته تفکر ما ساخت و تجهیز در حوزه فرودگاه‌ها و یا دستگاه‌های کمک ناوبری هوایی بود، بنابراین دو غفلت بزرگ تاریخی را در این صنعت شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در این سه دهه صنعت فرودگاهی مورد توجه تصمیم گیرندگان نظام قرار نگرفت، گفت: غفلت از منابع انسانی شرکت فرودگاه‌ها علی‌رغم آنکه این صنعت متکی به نیروی انسانی فوق تخصصی است، موجب شد که با بحران مدیریت و نیروی انسانی کارآمد مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه غفلت دوم بی توجهی به مردم و خدمات‌رسانی به آنها بوده است، افزود: آغاز برون‌رفت از این ناهنجاری‌ها را در دولت یازدهم کلید زدیم که همزمان با توافقات ایران و کشورهای ۱+۵ شد، اما به واسطه سیاست‌های غلط در این صنعت مشکلات زیادی داریم.

شرایط اضطراری در فرودگاه امام (ره)، مهرآباد و مشهد

مه‌آبادی با بیان اینکه در فرودگاه امام (ره)، مهرآباد و مشهد شرایط احتیاطی و زرد داریم، گفت: اگر این وضعیت را با سرعت اصلاح نکنیم به شرایط خطر و قرمز می‌رسیم، همچنین در فرودگاه‌های مراکز استان نزدیک به شرایط اضطراری قرار داریم و اگر کاری نکنیم، آنها هم به شرایط بحرانی دچار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در فرودگاه‌های اقماری با شرایط سبز مواجهیم، اما این فرودگاه‌ها ظرفیت غیراقتصادی دارند، گفت: ساخت این فرودگاه‌ها با فشار مقامات محلی انجام شده به این معنا که ما منابع را صرف توسعه در حوزه‌هایی کردیم که به آن نیاز نداشتیم، بنابراین موجب زرد شدن فرودگاه‌های بین‌المللی کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت اعتباری ما بسیار ناهنجار است و استهلاک فناوری و تجهیزات هر روز بالا می‌رود، گفت: به زودی هزینه‌های جاری نفس هزینه‌های توسعه‌ای را می‌گیرد و اگر حمایت نشویم به گلوگاه پساتحریم تبدیل خواهیم شد.

مه‌آبادی با اشاره به راه‌اندازی پورتال شرکت فرودگاه‌ها گفت: در این پورتال اطلاعات مربوط به حج در صفحه جداگانه‌ای در اختیار مردم قرار دارد همچنین شماره پیامکی هم برای پاسخ به پرسش حجاج در نظر گرفته‌ایم تا در نهایت استرس‌زدایی و حفظ حقوق شهروندی را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در فرودگاه امام حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای افزایش ۱۲۰۰ متر ترمینال هزینه شده است، گفت: خدمات نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی در ترمینال حجاج بهبود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه طرح تحول خدمات‌رسانی به مردم را در قالب چند پروژه متنوع شروع کرده‌ایم، گفت: این طرح در فرودگاه مهرآباد و فرودگاه مشهد به صورت پایلوت اجرا می‌شود و پس از آن در سایر فرودگاه‌ها به اجرا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه طرح راهنمای مسافران هم کلید خورده است، گفت: برای کاهش استرس سفر در کنار تکریم مسافران، پاسخگویی به آنها هم در نظر گرفته شده است که در این راستا در فرودگاه مهرآباد ۳۵ نفر پرسنل آموزش دیده مستقر می‌شوند که آنها با عناوین راهنمای زائر، راهنمای مسافران و نظارت بر حمل چرخ‌های دستی فعالیت می‌کنند.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه ۱۰۲ میلیون تومان هزینه برای علائم و تابلوها در فرودگاه مهرآباد هزینه شده است، افزود: فضاهای خدماتی برای مادران که فرزندان کوچک دارند هم در سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها تامین شده است.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل تاکسی‌ها گفت: ۱۲۰۰ تاکسی اضافه می شود که ۷۰ دستگاه آن تویوتا کمری است، همچنین این خودروها مجهز به سیستم صدور قبض هستند.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه منابع این طرح با قراردادی میان صندوق کارآفرینان امید و تاکسیرانی مستقر در فرودگاه انجام شده است، گفت: تسهیلاتی با سود ۴ درصد در اختیار خریداران تاکسی‌ها قرار می‌گیرد و از نوروز شاهد خواهیم بود که مشابه فرودگاه امام (ره) تاکسی‌ها از جلوی در ترمینال مسافران را سوار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به ساخت پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۲۵۰۰ خودرو اشاره کرد و گفت: بهبود سیستم‌های تهویه هوا در فرودگاه مهرآباد و فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد، بهبود سامانه اطلاعات پرواز، ارتقای ارائه سرویس‌های اینترنتی وای فای، نوسازی نمازخانه‌ها و زیباسازی محوطه فرودگاه نیز از اقدامات ما در فرودگاه مهرآباد است.

وی همچنین به ایجاد مترو در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: هیچ یک از فرودگاه‌های ما به جز فرودگاه امام (ره) سودده نیستند، اما سایر فرودگاه‌ها نقش زیادی در توسعه شهرها داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با انتقاد از صرف هزینه‌های غیر ضروری در برخی از مناطق کشور، گفت: ۶۴ میلیارد تومان برای ساخت باند در یکی از شهرهای دور هزینه شده است.

مه‌آبادی با بیان اینکه در سال گذشته فرودگاه امام (ره) ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته که امسال به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، گفت: این در حالی است که گمرک ۱۳۰۰ میلیارد تومان از فرودگاه امام (ره) درآمد داشته است.

وی در خصوص احتمال تغییر محل فرودگاه مهرآباد گفت: تغییر مکان فرودگاه مهرآباد هیچ وقت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هزینه‌های بسیار زیادی برای آن در بلندمدت انجام شود زیرا هر ساله به تعداد مسافران افزوده می شود و فرودگاه امام هم ظرفیت پذیرش این تعداد مسافر را ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در سالهای آینده هم هواپیماهای نسل جدید جایگزین هواپیماهای فعلی می شود در حالیکه آلودگی بسیار کمتری دارد ضمن اینکه انتقال فرودگاه بر عهده تصمیم‌گیرندگان است و ما مسئول انتقال فرودگاه نیستیم.

مه‌آبادی در خصوص پروازهای عبوری از آسمان کشور، گفت: در یک سال اخیر ۹۰ درصد رشد پروازهای عبوری را داشتیم اما دیگر رشدی نداریم و برعکس این رشد منفی شده است و پیش بینی می کنیم که حتی به کمتر از نصف هم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: به دلیل اقداماتی که کشور ترکیه برای مقابله با داعش و دیگر مخالفان سیاسی در آسمان کشور خود انجام می‌دهد، عبور از آسمان ایران دیگر به نفع پروازها نخواهد بود، بنابراین احتمال کاهش بیش از این را هم داریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه متوسط پروازهای عبوری روزانه ۹۵۰ پرواز است، گفت: کل پرواز داخلی، بین‌المللی و عبوری ما در ۲۴ ساعت به هزار و ۷۰۰ پرواز می‌رسد.

مه‌آبادی همچنین از نهادهای نظامی درخواست کرد تا برای اقتصادی شدن و رقابتی شدن مسیرهای پروازی اصلاحاتی را در مسیرهای پروازی انجام دهند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز